Rok 2014 bol rozhodne zaujímavý. Nie, že by som nejako
cestoval ako ten predtým, ale získal som PhD. – človek by povedal, no konečne
si po sto rokoch doštudoval :-) A stránky tiež neboli tak úplne zanedbávané – napriek tomu, že som
vlastne jeho takmer polovicu dokončieval dizertačnú prácu, čo samozrejme
zožralo najviac životného času. Dokonca
dostali svoju vlastnú doménu – júj! Je tu nový rok a otázka čo ďalej...
štvrtok 8. januára 2015
pondelok 8. decembra 2014
Best of 2014
Koniec. Rok sa opäť blíži k svojmu neodvratnému koncu,
Zem dobieha svoje kolečko okolo Slnka
a istá časť ľudstva bude sláviť nastávajúce zimné sviatky (a letné, aby
sme nediskriminovali južnú hemisféru našej planéty naším severocentrickým
pohľadom na sviatky ;)) – a tak akosi nastáva čas na bilancovanie. Na
stránkach, kde z času na čas píšem o hrách, to rozhodne nebude
bilancovanie na tému najlepších filmov, však. Budeme bilancovať herne,
a teda skôr žánrovo jednostranne, ale za to veľmi bohato. A ako
človek, ktorý vyrastal na hrách v 90-tych rokoch musím rovno konštatovať –
páni, to bol teda rok!
pondelok 1. decembra 2014
Dojmy: Dragon Age Inquisition
Už pred rokmi som sa zmieril s faktom, že Bioware už
nie je to vývojárske štúdio, ktoré bývalo. Časy Baldurových brán sú už dávno
preč a z kedysi sviežeho štúdia ostala len schránka a značka.
Ostatne celý biznis je v konečnom dôsledku len o značkách
a tvorenie hier na úrovni EA je len čistý biznis. Ale, treba zároveň
dodať, ich masové poňatie RPG nemusí byť nutne zlé – a ani nie je. Len je
trochu iné a záleží na každom z nás či na ich hru pristúpime alebo
nie. Na druhej strane, Dragon Age 2 skutočne nebola úplne vydarená hra...
a s týmto vedomím som tak trochu skepticky čakal na tretí diel série.
piatok 21. novembra 2014
Dojmy: Icewind Dale Enhanced Edition (Android)
Kdesi v zapadnutej taverne na Mečovom pobreží. „Hej
bosorák, potrebujem drobné!“ Kričí na elfa sediaceho v rohu pohostinstva
dievča nezbedné. Elf sedí pri stole, znudene si podopiera hlavu a zdá sa,
že má všetkého plné zuby. „Bosorka si ty. A už som ti sto razy povedal, že
som čarodejník a...“
„Hej, tretej kategórie, viem,“ skočila mu do reči zlodejka.
„Ale aj napriek tomu potrebujem tie drobné!“ Usmiala sa a nastavila
otvorenú dlaň. „No tak, neondej sa, uvidíš vyplatí sa to.“ Mág zdvihol oči,
chvíľu sa zastavil na jej vždy výstrednom výstrihu a napokon siahol do
mešca pre mincu. Zobral ju medzi prsty a zdvihol na svetlo.
piatok 7. novembra 2014
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
Sú hry, ktoré svetom presvištia tak, že si ich nikto ani
nevšimne. Až na pár zapálených fanúšikov herného žánru alebo témy. To je aj
prípad hry Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows. Posledné herné
korytnačky som si kedysi kúpil hneď v deň vydania, pretože korytnačky.
Žiadny racionálny dôvod za tým nehľadajte. Nejako som podvedome dúfal, že to
bude minimálne tak dobré ako posledný projekt Ubisoftu, ktorý bol spojený
s filmom TMNT. Nuž.
štvrtok 16. októbra 2014
Tretí zlatý vek cRPG
Nie je čo hrať! Hry už sa skrátka nerobia tak ako v minulosti a celá komerčná produkcia nestojí za nič! Vždy sa nájde obdobie, kedy si toto poviete. Obzvlášť keď sa už hráte nejaký ten piatok. Nedávno som si však uvedomil, že tu existuje istý vzor. Aspoň čo sa RPG týka. Pamätám si časy – a nie je to tak dávno – ako som sa sťažoval, že nie je čo hrať. Dokonca už ani ten Bioware netvorí hry tak ako predtým! Skrátka, človek si myslel, že je na čase s týmto koníčkom skončiť. A odrazu BUM! Začal sa mi tvoriť taký backlog, že absolútne netuším či sa ešte niekedy budem na nedostatok sťažovať.
piatok 10. októbra 2014
Digitálne hry ako objekt záujmu kultúrnej antropológie
Digitálne hry sú kultúrne artefakty, pretože nám ponúkajú
informácie o kultúre a jej nositeľoch. Predstavujú novú formu ľudského sebavyjadrenia
a reprezentácie. Sú výsledkom ľudskej kultúry a dokladom technického a kultúrneho
vývoja spoločnosti. Pohľad na digitálne hry ako kultúrny artefakt nie je založený
len na tom, čo sú hry, akým spôsobom sa hrajú alebo o hľadaní tej správnej
definície. Je to pohľad na digitálne hry, resp. ako ich špecifické črty
ovplyvňujú a odrážajú širšiu kultúru. Často to zahŕňa pohľady na predstavy,
hodnoty a ideály nejakej konkrétnej kultúry alebo subkultúry.
štvrtok 2. októbra 2014
Dojmy: Wasteland 2 po 70 hodinách
Keď vidím tu zeleň, ktorá obrastá každý kút tohto priestoru,
aj sa mi trochu cnie za prašnou Arizónou. Stále nie som presvedčený, že
rozširovať naše pôsobenie smerom do Kalifornie bol ten najlepší nápad. Jasné,
Vargas nemôže ignorovať hrozby, ktoré vychádzali z toho podivného vysielania,
ale… Neviem. Čo z toho vzišlo? Sme tu len my - tím Echo… a to je všetko. Okrem
toho, mám taký pocit, že tu žije viac bláznov než v Arizóne. Myslím, že zo
všetkých komunít, ktoré sme tu navštívili ešte vyznieva Rodia najnormálnejšie.
Po toľkých mesiacoch patrolovania už dávno nie sme tá banda začiatočníkov,
ktorá sa účastnila pohrebu rangera Aca. A predsa, vždy keď narazíme na Deti
citadely či sado-maso katolíkov, tak neviem… Aký to celé má vlastne vôbec
zmysel. Žijeme v divnom svete, fakt divnom… (Mick, kapitán rangerského tímu
Echo)
piatok 26. septembra 2014
Retro: Gender Wars
Pamäť je na najnespoľahlivejšia vec, ktorú človek má. Zo
všetkého najviac sa to ukazuje pri spomienkach na minulosť. Na prežité, na
hrané, skrátka na všetko čo bolo. Ťažko povedať čo je toho príčinou. Meníme sa,
vyvíjame a rastieme a náš pohľad na svet okolo sa mení. Tu trocha, tu
o niečo viac. Dlhé roky som bol presvedčený o tom, že ak ma niečo
v minulosti bavilo, musí ma to baviť aj po dlhých rokoch. Gender Wars
dokazuje, že pravda bude opäť niekde na pol ceste.
Prihlásiť na odber:
Príspevky (Atom)