Pamäť je na najnespoľahlivejšia vec, ktorú človek má. Zo
všetkého najviac sa to ukazuje pri spomienkach na minulosť. Na prežité, na
hrané, skrátka na všetko čo bolo. Ťažko povedať čo je toho príčinou. Meníme sa,
vyvíjame a rastieme a náš pohľad na svet okolo sa mení. Tu trocha, tu
o niečo viac. Dlhé roky som bol presvedčený o tom, že ak ma niečo
v minulosti bavilo, musí ma to baviť aj po dlhých rokoch. Gender Wars
dokazuje, že pravda bude opäť niekde na pol ceste.
Vo svojej podstate je Gender Wars klonom hry Syndicate. Má
podobnú štruktúru, podobný pohľad na svet a hrá sa približne rovnako.
Rozchádzajú sa najmä v jednom bode – v téme. Autori Gender Wars si
ako inšpiráciu zobrali všetky možné stereotypy o mužoch a ženách,
ktoré v našich kultúrnych podmienkach kolujú už po celé stáročia
a pretavilo ich na jeden krvavý, vojnový konflikt. Chceli to urobiť
satiricky, s vtipom, aby sme sa všetci dobre zabavili a možno
i zasmiali. Bohužiaľ predstava autorov o satire a humore si
vzala dovolenku, pretože skutočne (aspoň) úsmevné sú len krátke renderované
videá, ktoré sa občas objavia medzi jednotlivými misiami. Inak je to jeden
stereotyp vŕšený na druhý bez väčšieho rozmyslu.
I tá zábava je nakoniec relatívna. Pamätám si ako som
kedysi dávno, práve okolo roku 1996, túto hru hrával. Nepamätám si presne
nakoľko som sa ňou bavil, viem len jedno, po prvej misii za mužskú stranu som
si vybral stranu ženskú. Nejako mi v tom čase neimponovalo masakrovať
bezbranné ženy, ktoré volajú o pomoc. Povedzme si, že to má možno človek
v sebe naprogramované, pretože aký je rozdiel medzi bezbrannou ženou
a bezbranným mužom? Žiaden. Obaja sú nevinné obete kreténa
s guľometom. Ale v tom čase bolo vyhladzovanie vlastnej rodovej
príslušnosti akési ľahšie ako opačne. Dnes je všetko inak a ten odstup
a nahrané hodiny sú asi poznať – absolútna apatia ku všetkému čo sa na
obrazovke deje. Ale v konečnom dôsledku si za to hra môže sama, pretože je
až príliš povrchná a prvoplánovaná než aby mohla zaujať nejako inak.
Pritom graficky ani na dnešnú dobu nevyzerá zle. Rozsiahle
mapy vytvorené v jemnom pixelarte sú pekné na pohľad i dnes. Horšie
je, že samotná herná náplň hru automaticky zhadzuje. Mapy sú naozaj rozsiahle
a v hre neexistuje niečo ako checkpoint alebo uloženie pozície.
Akonáhle je váš tím zlikvidovaný – koniec. Všetko celé od začiatku. A váš
tím dokáže byť veľmi rýchlo zlikvidovaný a to najmä vďaka umelej demencii
vašich spolubojovníkov a spolubojovníčok. Na pohodlí nepridávajú ani
podivné reakcie myši. I keď toto môže byť spôsobené práve emuláciou
v dosboxe. Pretože podobné správanie si z pred tých cca 18 rokov
nepamätám. Ale to môže byť spôsobené aj tým, že si to môj mozog pamätať nechce.
Ostatne to môžete posúdiť z posledného „retro play“, kedy som sa pustil
práve do tejto hry.
Čo ma privádza k otázke, či je potrebné pripomínať hry,
na ktoré sa zabudlo alebo nie sú tak všeobecne známe i keď nepatrili do
kategórie výnimočné? Gender Wars je špecifická v dvoch rovinách.
V rovine šialeného nápadu, ktorý však herne a mechanicky nebol
uspokojivo zvládnutý. A v rovine materiálno-prezentačnej svojou
zvláštne tvarovanou krabicou, v ktorej bola hra predávaná. Viem si
predstaviť, že by sa práve jej obal dokázal vynímať v nejakom múzeu alebo
galérií, ktorá by mala expozíciu venovanú herným obalom. Bezpochyby. Avšak to
nás opäť vracia k otázke – čo vlastne tvorí celok hry v rámci našej
kultúry – je to len hra samotná alebo aj spôsob akým sa prezentuje navonok? Ale
to už by bola téma na úplne iný článok.
Andrej Anastasov, Score:
OdpovedaťOdstrániť"Po hnusné zkušenosti s vajíčky okolo nichž se na zemi v krvi za zemi svíjely jejich "matky" už mi k úplnosti tohoto šílenství stačilo snad jen tlačítko Rape..."
Tuto větu jsem tehdy špatně pochopil a strávil snad hodiny hledáním/nastavováním této funkce. :D
ten screenshot mi hrozně připomíná Crusader:No remorse....
OdpovedaťOdstrániť