Od Dragon Age Inquisition nemôžeme čakať zázraky v podobne
Wasteland 2 alebo Divinity Original Sin. DAI je orientovaná na masový trh
a masového hráča a podľa toho je i zostavená. Na druhej strane,
nie je to tak zlé akoby sa z posledných hier od Bioware mohlo zdať.
Inquisition prekvapuje svojou rozľahlosťou, zaujímavými hernými prvkami
a celkom slušne poňatým svetom. Keď napíšem, že sa po 30 odohraných
hodinách hra len začína, nebudem preháňať. Avšak ako vždy i v tomto
prípade záleží na vašom vlastnom hernom štýle a ochote sa zdržovať na
jednom – dvoch miestach naraz. Hinterlands (čo je oblasť, ktorá sa vám otvorí
hneď po úvode hry) je rozsiahla a otvorená, zároveň však dokáže odkryť
niekoľko neduhov vedľajších questov v hre. Nájdi 10, vyhľadaj 5, dones 3
a niečo ešte zabi. Je ich väčšina a viem si predstaviť, že niekomu
začnú liezť krkom. Podstatné je, že sa nimi netreba zaoberať, keď nechcete. Ja
som ich plnil len tak akosi mimochodom. Išiel som okolo, zobral som quest
a keď som pri preskúmavaní okolia narazil na jeho cieľ, tak som ho splnil.
Ešte mi ich tam pár ostalo, ale k nim sa dá vždy vrátiť. Ak budem chcieť,
ale keďže nechcem túlam sa po iných častiach mapy, ktoré som si sprístupnil.
Inqusition by som z hľadiska jej otvorenosti nazval
polootvorenou hrou. Síce neponúka jeden jednoliaty svet, ale niekoľko veľkých,
otvorených máp, ktoré hráč preskúmava a postupne odhaľuje. Dokonca si
môžete sprístupniť i mapu, kde budú protivníci výrazne silnejší ako je
vaša družina. Nie je problém skúsiť poraziť silnejších protivníkov, ale potom
čakajte, že sa pri hraní celkom zapotíte. Najlepším riešením je v takom
prípade poobzerať sa po lokácii kde sa pohybujú rovnejší súperi. Čím nechcem
povedať, že by ste na jednej mape rovnako nemohli naraziť na silnejšieho
protivníka – obzvlášť v prípade v okolí trhlín, ktoré je treba
uzatvoriť. Nestihnete ani žmurknúť a už je celá vaša družina tuhá. Čo sa
to stalo? Uhm, ahá! Ono démoni sú level 12 a moja družina len level 8. No
nič, nabudúce to bude treba obísť širokým oblúkom. Ale ja sa jedného dňa vrátim
a potom...áno, potom uvidíte vy...! :-) Zároveň je však hra pevne zviazaná
s jasným naratívom a rozpráva variabilný príbeh vašej postavy, tak
ako sme zvyknutí z predchádzajúcich hier od tejto spoločnosti. Kombinácia
relatívne otvoreného herného sveta a úzko viazaného rozprávania dávajú
Bioware možnosť rozprávať silný príbeh, bez väčšieho obmedzenia hráčovej
voľnosti.
Hra príjemne prekvapuje i v konsekvenciách vašich
rozhodnutí. Niekedy máte možnosť vybrať si cestu, inokedy vaše rozhodnutia
ovplyvnia budúcnosť. Aspoň to tak vyzerá. Pravdu povediac, vzhľadom na ten malý
čas, ktorý som odohral, sa moje rozhodnutia a možnosti ešte len budú
zúročovať. Avšak integrácia príbehových prvkov z predchádzajúcich hier je
absolútne vynikajúcim nápadom. Dodáva hráčovi pocit kontinuity jeho vlastného
sveta. Je síce pravda, že si musíte na celý vlastný postup spomenúť
a nahádzať si ho ručne cez webové rozhranie Dragon Age Keep, ale pre ten
pocit to rozhodne stojí. Keď si čítate o Hrdinovi Fereldenu, ktorý bol
tiež mág. O Hawkeovi, ktorý (čuduj sa svete) tiež ovládal mágiu
a história sveta je taká, akú si ju pamätáte – tak ako ju vaše
predchádzajúce postavy ovplyvnili. Nehľadiac na to [malý spoiler], keď sa
stretnete s už spomínaným Hawkeom osobne a hra vám dá možnosť upraviť
si jeho výzor! Vidieť tieto dve postavy vedľa seba – jednu, ktorá má svoj
príbeh len pred sebou a druhú, ktorá vašou pomocou formovala dejiny
v predchádzajúcej hre – je vynikajúci pocit.
Väčšina postáv, s ktorými som sa zatiaľ stretol, je
výborne napísaná. Každá z nich má svoju špecifickú osobnosť, svoje slabé
i silné stránky a sledovať rozhovory s nimi je priam radosť.
Čomu nahráva aj výborný dabing všetkých zúčastnených. Po stránke vizuálnej, či
zvukovej skrátka nemám jedinú negatívnu vec, ktorú by som hre vytkol.
Problém nastane pokiaľ sa pozrieme na jednu z kľúčových
herných mechaník hry – boja. Úprimne povedané, pravdepodobne som rozmaznaný
z tohoročných klasicky strihnutých titulov, ale boj v Dragon Age
Inquisition ma príliš nenapĺňa. Mechanicky čerpá z akčnejšie orientovaných
MMORPG, kde je centrálnym prvkom panel so schopnosťami, ktoré je potrebné
stláčať v príslušných intervaloch, dopĺňané voľným behaním po bojisku.
Nepomáha tomu ani tzv. „taktický mód“, ktorý je takmer nepoužiteľný a to
vďaka zmršenému ovládaniu. Teda nepoužiteľný v prípade, že používate
klasickú PC kombináciu klávesnice a myši. Ale neviem si predstaviť, že by
to na ovládači bolo dvakrát lepšie. Problém je v tom, že ovládanie kurzora
je v tomto móde akosi divne uzamknuté a absolútne neintuitívne sa ním
manipuluje. O čo jednoduchšie by bolo klasické „RTS“ ovládanie, bohužiaľ
toho sa v tomto prípade nedočkáme. Pritom na vyšších obtiažnostiach
a v prípade niektorých špecifických súbojov by sa tento druh
ovládania neuveriteľne hodil. Takto sa budete musieť spoliehať na AI
protivníkov, ktorá je však celkom schopná. Aj keď z času na čas sa stane,
že ignorujú vaše všeobecné príkazy.
V konečnom dôsledku však je Dragon Age Inquisition
celkom milým prekvapením tohto roka. Nie je to hra, ktorá by si zaslúžila
maximálne hodnotenie a ospevovanie do nebeských výšin. Avšak to čo robí,
robí kvalitne a spoľahlivo. Je pekná na pohľad, má zaujímavé príbehové
pozadie – i keď v konečnom dôsledku zase budeme ťahať celý svet
z prieseru :-). Trochu zaostáva pri spracovaní súbojov, ale i tu má
hráč svojim spôsobom na výber. Ak hráte RPG hry kvôli dobre spracovaným súbojom
je vopred jasné, že pre vás DAI nie je. Ak v nich vyhľadávate zaujímavé
postavy, príbehy, svet, ktorý môžete skúmať, tak vás istotne Inquisition
osloví. Len nezabudnite, že musíte mať vo vašom počítači minimálne štvorjadro,
inak si nezahráte (čo je ostatne dôvod, prečo nemôžem hrať DAI na svojom
desktopovom počítači a musím sa uspokojiť s notebookom,
a rovnako je to dôvod prečo okolité obrázky z hry vyzerajú tak trochu
obyčajne – ani notebook neutiahne všetko na maximálne detaily :-)).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára