Digitálne hry sú kultúrne artefakty, pretože nám ponúkajú
informácie o kultúre a jej nositeľoch. Predstavujú novú formu ľudského sebavyjadrenia
a reprezentácie. Sú výsledkom ľudskej kultúry a dokladom technického a kultúrneho
vývoja spoločnosti. Pohľad na digitálne hry ako kultúrny artefakt nie je založený
len na tom, čo sú hry, akým spôsobom sa hrajú alebo o hľadaní tej správnej
definície. Je to pohľad na digitálne hry, resp. ako ich špecifické črty
ovplyvňujú a odrážajú širšiu kultúru. Často to zahŕňa pohľady na predstavy,
hodnoty a ideály nejakej konkrétnej kultúry alebo subkultúry.
Kultúra je prestúpená znakmi a symbolmi, teda vecami, ktoré
zastupujú iné veci. Niektoré znaky sú nemateriálne, resp. neverbálne alebo
vizuálne. Ako napríklad červená farba, ktorá znamená stop alebo niečo sa
pokazilo. Niektoré sú zas slovné alebo písomné, písmená a slová tak tvoria
symboly.
A napokon máme znaky, ktoré v sebe nesú množstvo významov,
tieto nazývame artefakty. Kultúrne artefakty nám potom umožňujú nahliadnuť a
skúmať minulú, ale i súčasnú kultúru. Artefakty sú vlastne materiálne znaky
abstraktných skupín. Hráči (“Gamers” alebo “gameri” ako znie občas
poslovenčená, či “gameři” počeštená, verzia tohto slova) sú abstraktnou
skupinou charakteristická spoločným záujmom o digitálne hry. Hráči RPG hier by
potom boli podskupinou tejto skupiny. Avšak ako poznáte hráča digitálnych hier?
Niekedy to nie je úplne jednoznačné a jednoduché, ale tejto problematike som
venoval jednu prednášku, a pre účel tohto článku sa budem držať tej
jednoduchšej verzie. Môže to byť napríklad cez špecifickosť oblečenia, slovníka
a spôsobu vyjadrovania sa. Ale kultúrnymi artefaktmi z hľadiska digitálnych
hier sú aj média, ktoré o hrách píšu, špecifické eventy (akcie, súťaže, e-sport
atď.), zberateľské figúrky, edície, plagáty a samozrejme aj hry samotné.
Zároveň však sú digitálne hry i špecifickým druhom
kultúrneho artefaktu - artefaktom virtuálnym. Virtuálny artefakt je objekt,
ktorý existuje v digitálnom prostredí. Má podobné vlastnosti, významy i funkcie
ako reálne objekty, avšak nemá fyzickú formu v tradičnom chápaní. Virtuálne
artefakty sú súčasťou sveta, kultúry a svojim pôsobením ovplyvňujú reálny sveta
ako i životy ľudí. Digitálna hra tak funguje na viacerých úrovniach. Ako
virtuálny artefakt existujúci v digitálnom prostredí a ako kultúrny artefakt
pôsobiaci na reálny svet.
Súčasťou pochopenia digitálnych hier je i poznávanie ich
vlastnej histórie. Teda vývinu a vývoja hier od ich najstarších foriem až po
súčasnosť. Skrátka, aby sme mohli pochopiť ich potenciál a vplyv, ktorý na
kultúru majú je potrebné poznať aj ich minulý vývoj. Bez týchto znalostí sa
utopíme v marketingových prehláseniach o výnimočnosti súčasných hier, avšak
pravá podstata nám bude unikať.
Marketing, a teda spôsob akým veci predať, je v súčasnosti
rovnako veľmi vplyvným faktorom, ktorý ovplyvňuje naše vnímanie sveta. Toho čo
považujeme za dobré, správne alebo čo sa nám zdá byť neoddeliteľnou súčasťou
našich životov. O to silnejšie sú niektoré marketingové praktiky hlavne v
momente, keď si neuvedomujeme, že o takéto praktiky ide. Skryté, vydávajúce sa
za niekoho autentický názor, ktorý nás dokáže ovplyvniť skôr ako niečo
prezentované v rámci cielenej reklamy. Preto je, okrem iného, nutné sledovať
vývoj digitálnych hier z hľadiska histórie. Pretože z tohto pohľadu môžeme
jednoduchšie oddeliť pravdu o marketingu, pretože takéto hry sú už (často) od
tohto vplyvu očistené. Historicky stojí hra sama za seba, necháva však vo
vlastnej (sub)kultúre výraznú stopu, ktorá sa môže dediť (predávať) ďalším
generáciám.
Hra a ďalšie súvisiace kultúrne artefakty sú súčasťou celku,
ktorý môžeme nazvať “kultúrou digitálnych hier”. Aby sme mohli túto kultúru
skúmať a uchovávať jej artefakty, nie je možné čakať sto rokov kým by nadobudli
tzv. historickú hodnotu. I keď ako často prízvukujem, čas pre virtuálne
artefakty a internetové fenomény plynie oveľa rýchlejšie ako pre objekty
zakotvené v našom reálnom svete. Desať ročná hra je už skutočne stará, dvadsť
ročná je už stredovek a tridsať a viac - pravek. Nie v zmysle skutočného veku
týchto artefaktov, ale v zmysle ich funkčnosti a príslušnosti k istému stupňu
technického rozvoja. Nie nadarmo digitálnu hru definujeme ako bezprostredne
závislú od techniky, cez ktorú sú určované
jej výrazové prostriedky.
Ak však nenájdeme spoločnú reč v prípade názoru na digitálne
hry ako nositeľa historickej hodnoty, tak rozhodne im nikto nemôže uprieť
hodnotu dokumentárnu. Pretože digitálne hry vypovedajú o rozvoji techniky,
sprevádzajú mnohé udalosti a javy z ľudskej spoločnosti a ukazujú na spôsob
akým istá skupina ľudí trávi časť svojho voľného času.
Možno celá apatia vychádza z faktu, že všetko digitálne je
pominuteľné. Nie je to večné a stále, je to skôr niečo neuchopiteľné, čo nemá
dlhé historické trvanie. Štyridsať rokov nie je z hľadiska histórie zaujímavé
číslo. Avšak za toto obdobie sa ľudská spoločnosť veľmi zmenila. Transformovala
sa od lokálnych foriem k formám globálnym. Svet sa opticky zmenšil a otvoril sa
pre všetkých. Viac si uvedomujeme svoju zraniteľnosť, hľadáme v globalizovanom
svete svoju výnimočnosť. Technologický pokrok priniesol oslabenie niektorých
prvkov v kultúre, ale na druhej strane posilnil iné. Táto zmena nezasiahla len
nás, naše reálne životy a tvorbu rôznych autorov, ale zasiahla dokonca i
samotné hry. Tie sa menia nielen ako sa vyvíja technológia, na ktorej ich hráme,
ale menia sa zároveň so šírkou dostupnosti všetkým vrstvám obyvateľstva.
Analyzovaním a skúmaním digitálnych hier ako súčasti kultúry
môžeme veľmi dobre sledovať ako sa mení a rozvíja naša vlastná kultúra (mimo
digitálneho sveta a v súvislosti s ním).
Díky za inspiraci. Shodou okolností mám rozepsaný článek na související téma to co jsi teď napsal mi pomohlo si ujasnit některé chybějící detaily.
OdpovedaťOdstrániťWhat is the casino? - SEPT
OdpovedaťOdstrániťThe https://septcasino.com/review/merit-casino/ best https://tricktactoe.com/ casino online herzamanindir.com/ is the septcasino One of the main reasons why people 토토 사이트 are spending money on a game is by having a few options. One of the reasons