štvrtok, 8. septembra 2016

Star Trek: 50th Anniversary

8. septembra 1966 bola odvysielaná prvá epizóda seriálu Star Trek. Tej, ktorá neskôr dostala dodatočné označenie The Original Series. Chvála všetkým bohom, o jej existencii som vtedy nemal ani tušenia. Medzi nami, ani o mojej existencii nikto nemal ani tucha. V podobnom duchu by som mohol okomentovať prvé výročie, rovnako ako aj desiate výročie. Napriek tomu, tu sme a pripomíname si 50 rokov od začiatku vysielania veľmi vplyvného popkultúrneho fenoménu.


Pre mňa je Star Trek zvláštna záľuba. Ostatne ako množstvo iných sci-fi seriálov a filmov. Je to fenomén, ktorý ma neprestáva udivovať. Spôsobom akým dokázal osloviť isté skupiny ľudí, spôsobom akým dokázal inšpirovať generácie budúcich astronómov, astronautov, leteckých inžinierov... Možno som to už pri nejakej príležitosti spomínal. Star Trek poznám cca od polovice 80-tych rokov (spolu s ďalším reprezentatívnym výberom americkej seriálovej produkcie) vďaka rakúskej televízii. Akurát som, približne až do začiatku nasledujúcej dekády, netušil, že sa to volá Star Trek. Raumschiff Enterprise a Raumschiff Enterprise – Das nächste Jahrhundert sú názvy, s ktorými som bol oboznámený – veľmi dobre. Star Trek? To mi nič nehovorilo.

V každom prípade, výpravy do neznáma so sympatickou posádkou mali niečo do seba. 60-te roky boli síce dávno preč. Dnes sa mnohým zdá pôvodný Star Trek trošku... neohrabaný, divadelný a miestami možno komický. Avšak na jej postavách je stále čosi magické a zaujímavé. Kirk, Spock a McCoy. Interakcia medzi postavami mala v sebe kus čara, ktorý sa prenášal aj do nasledujúcich filmov.


Keď už však spomíname výročia. Oveľa intenzívnejšie som Star Trek začal vnímať pri jeho 25. výročí. A to hlavne vďaka „point-and-click“ adventúre „Star Trek: 25th Anniversary“. Tá paradoxne vychádza až rok po tomto malom jubileu. O to nadšenejšie som ju vtedy prijal. Bolo to v dobe kedy sme hrávali adventúry od LucasArts, Sierry či Adventure Softu. 25th Anniversary k tomu tak nejako pekne zapadol. Nehľadiac na to, že to bola výborná hra. Vlastne do dnešných dní patrí medzi moje obľúbené hry z tohto univerza.

Pri pohľade na hernú a seriálovú produkciu by sa dalo povedať, že Star Trek si svojim vrcholom prešiel v 90-tych rokoch. Začiatkom 21. storočia potom jeho sláva začala pomaly upadať. Ostatne hernej produkcii som sa na týchto stránkach – skoro detailne – venoval niekoľkokrát. Ako začiatkom a priebehu, tak i úpadku po roku 2000.

Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že hernú produkciu zabilo 40. výročie Star Treku. Ťažko povedať či za to môže „kvalita“ vydaných produktov alebo nezvládnutý marketing zo strany vydavateľa. 40. výročie mala vydavateľsky pod palcom spoločnosť Bethesda. Kto z vás si na to ešte dnes spomenie? Vyprodukovala sériu hier, ktoré spojovala jedná téma. Avšak s rôznym typom hrateľnosti. Star Trek Legacy od Mad Dog Software (dnes Rockstar New England), autorov Armady II, bola katastrofa. Nie úplná, ale po vydaní to bol jeden veľký nepodarok, ktorý do istej miery zachraňovali mody fanúšikov. Pre PSP a Nintendo DS vytvorili Quicksilver Software (autori Starfleet Command) Star Trek: Tactical Assault. Hra, ktorá tiež práve u fanúšikov nezahviezdila. Star Trek: Encounters pre PS2 od 4J Studios, strieľačka, ktorej kampane sa odohrávajú v rôznych časových (seriálových) úsekoch tohto univerza. Ťažko ovládateľná, nedotiahnutá po všetkých stránkach. No a napokon je tu Star Trek: Conquest pre konzole Wii a PS2, rovnako od škótskeho 4J Studios. Nepodarený hybrid ťahovej a real-time stratégie, ktorý si nevedel poradiť s trekovým obsahom a vyšumel tak do prázdna. Mohli by sme dokonca povedať, že Bethesda definitívne zabila herný Star Trek.

A možno to je všetko inak. V tomto období nebol v televízii žiaden nový seriál. Po látke sa po roku 2005 (koniec vysielania seriálu Enterprise) zľahla zem. Záujem verejnosti bol na bode mrazu. Vody trochu rozčerilo oznámenie MMO hry z tohto prostredia. Ale povedzme si pravdu, poriadnej single-player hry sme sa už nedočkali. Režisér J.J. Abrams tomu svojim rebootom tiež veľmi nepomohol.

Alebo? Vec sa má tak. Patrím k ľuďom, ktorí majú radi istú ilúziu kontinuity fiktívnych svetov. Reboot, restart, remake čokoľvek re- toto zdanie ničí. Vôbec mi nevadí, že si niektoré verzie tu viac, tu menej odporujú. Podstatný je duch a pocit pokračovania. Už pre tento princíp sa preto nestaviam k podobným krokom pozitívne. Nehovoriac o pocite z korporátnej nenažranosti (reboot slúži na to, aby spoločnosti predali rovnakú myšlienku znova). Stalo sa. Nový herci v starých postavách sú fajn. Tu nebudem proti nikomu stáť. Prezentácia však už trošku škrípe. Nová Enterprise je hnusná. Zo strojovne je pivovar. Ale v konečnom dôsledku je to príjemný popcorn.

Na koniec som prvý Abramsov reboot prijal. Nikdy z neho asi nebudem úplne nadšený, ale keď príde na to, pokojne si ho pozriem znova. Napriek mojim osobným výhradám sa zdá, že tento remake naozaj priviedol k Star Treku nových fanúšikov. Je to podivné? Netuším. Je to logické? Nemám poňatia.

Do temnoty... sa púšťať nebudeme. Povedzme si, že po jeho zhliadnutí som nazval režiséra filmu, producentov a scenáristov kreténmi – niekoľkokrát. S týmto obdobím sa viaže ešte jeden – zatiaľ posledný – herný pokus. Star Trek Video Game. Autori si dali toľko záležať s Gornami, ale hrateľnostne sa úplne minuli času a spôsobu. Kooperácia je síce zaujímavý nápad, avšak jeho realizácia viazla. Okrem toho sa opäť hra zvrhla takmer v čistokrvné „pif-paf“. Finančne sa jednalo o absolútny prepadák.

Fanúšikovia nikdy nespia. Mám pocit, že tí trekoví sú v tesnom závese za fanúšikmi Star Wars - čo sa kreativity týka. Fan produkcie - fan mody, fan hry. Nie je ich veľké množstvo. Avšak tie čo sú bývajú kvalitné. Fanúšikovia vedia čo od Star Treku chcú. Vedenie veľkých korporátov na druhej strane... Tam ide len o zisky. A tak nám tento rok trochu CBS obmedzila filmovú fan produkciu. Trochu viac. Ale to by bola téma na samostatný príspevok. Je to len smutné. 


Tak sme sa nejako nesúvislo pomaly dostali do prítomnosti. Simon Pegg nám spravil Star Trek ako má byť. Alebo najbližšie predstave aká by mala byť. Niekomu došlo, že toto univerzum skôr patrí na televízne obrazovky ako do kina. Začiatkom budúceho roka sa tak dočkáme nového seriálu Star Trek: Discovery. Aký bude? Ako spieva Paľo Habera: Je to vo hviezdach! Asi patrím medzi jedného z mála ľudí, čo má rád všetky seriály. Každý kvôli niečomu trochu inému. Áno, Voyager bol často ako pulpový zošiť, ktorý ste si kúpili niekde v novinovom stánku, ale stále bol zábavný. Ak má človek niečo rád, neznamená to, že nevidí jeho chyby. Len ho to toľko netankuje ako iných. Star Trek mal svoje slabé chvíľky, ale vždy dokázal podať niečo zaujímavé. Mimochodom, ak tak sledujem trend, tak môžeme od Discovery očakávať na začiatok „najhoršie“. No vážne, väčšina trekových seriálov sa rozbiehala veľmi pomaly. Chvíľu im trvalo než sa pevne usadil. Hoci tu tiež záleží na tom koho sa opýtate.

Pri mojom životnom štýle (a „láske“ k športu) zrejme príliš nehrozí ďalších 50 rokov so Star Trekom. I keď teoreticky je to možné. Akurát sa obávam... Mno, to je v konečnom dôsledku úplne jedno. :-)


Mimochodom, len tak medzi nami, point-and-click adventúru s tématikou 50th Anniversary by som si pokojne zahral. Nech by aj mala krásnu pixelart grafiku! Snívať môžeme ďalej, ja viem...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára