Voľne prerozprávanými slovami dobových recenzentov:
„...Bard’s Tale posledný príspevok Electronic Arts do žánra počítačových RPG... a, že je to výborný príspevok. Je v ňom dostatok monštier, dungeonov, trikov, pascí, hádaniek a tajomných magických predmetov, ktoré vás dokážu zabaviť na hodne dlhú dobu! A pre vás kartografov, buďte pripravení na MNOŽSTVO mapovania...“ (CVG, november – december 1985)
„...to je, ale hra! Garantujeme vám, že táto vás fyzicky vyčerpá... Bard’s Tale je bez debát jedna z najkomplexnejších dobrodružných hier, ktorá je k dispozícii pre domáce počítače. Zo začiatku sa môže zdať, že by sa boje mohli stať nudné, avšak ako pokračujete v hre, stáva sa čoraz zaujímavejšou, obzvlášť v momente keď začnete nachádzať tie fantastické predmety, ktoré vám budú nápomocné pri dosahovaní vášho cieľu...“ (Dragon #116, december 1986, s. 72)
Pričom by som rád dodal, že napríklad citovaná recenzia z magazínu Dragon, uvádza dve chybičky krásy, ktoré Bard’s Tale podľa recenzenta má – jednak je to spôsob akým sa ukladá pozícia, čo nebolo nič nové, niektoré dobové hry tak mali rovnako riešené ukladanie; a jednak neuveriteľné množstvo súbojov, cez ktoré sa musí hráč prehrýzť. Z dobového pohľadu to však boli len menšie problémy, ktoré vyvažovala celková rozsiahlosť a bohatosť hernej náplne hry. Bard’s Tale bola séria, ktorá sa snažila vtesnať medzi vtedy dominujúce série Wizardry a Ultima. Do istej miery sa jej to na čas podarilo, avšak napriek dobovým znalostiam mi stále popularita série Bard’s Tale trochu uniká.
Z vlastnej skúsenosti a teraz už i pozície človeka, ktorý si hru nielen jemne oťukal, ale končene i poriadne zahral, musím povedať, že zdieľam vypichnutie dvoch základných problémov z recenzie v magazíne Dragon. Prvá vec, ktorá vás na chvíľu zarazí je spôsob ukladania hry, avšak to by nebol až taký problém keby nebolo toho množstva súbojov. Neustálych, nikdy nekončiacich a v konečnom dôsledku strašne otravných. Po niekoľkých hodinách hrania som sa začal jednoducho nudiť. A ďalšie hodiny mi nepriniesli zmenu – neprišlo ono „...ako pokračujete v hre, stáva sa čoraz zaujímavejšou, obzvlášť v momente keď začnete nachádzať tie fantastické predmety, ktoré vám pomáhajú za splnením vášho cieľu...“ Ostávala len frustrácia a nechuť vrátiť sa k hre. Je fajn kresliť si vlastné mapy podzemia, je fajn chvíľu blúdiť, hľadať odpovede na hádanky, ale všetko len do určitej miery a v určitej správnej konfigurácii. Neviem, možno je to len moja nechuť k cielenému grindovaniu úrovní vašich postáv, pretože bez toho to inak nejde. Ostatne pre túto vlastnosť často nemám rád ani MMO hry. Zdá sa, že tento môj postoj k hre a sérii zdieľa i historik Jimmy Maher (mimochodom, ak som to ešte niekde nezmienil, veľmi odporúčam jeho stránky). Bard’s Tale skrátka nemá v dnešnej dobe čo ponúknuť.
Áno, ja viem - to je iný Bardov príbeh ;) |
Stránky CRPG Addict vám o jednotlivých hrách v sérii určite povedia viac, pretože Chester dohral ako prvý, tak tretí diel série (s druhým to vzdal). Ja bohužiaľ nemám ani toľko času, ani toľko sebazaprenia, aby som mal chuť v hre ďalej pokračovať. Hra musí hráča zaujať natoľko, že sa k nej chce vrátiť. Nie aby sa hráč musel nútiť k tomu hru hrať a nakoniec dohrať. Nie každému hráčovi je súdené dohrať každú hru. Niekedy to skrátka nejde, aj keby ste chceli – teda ono by to išlo, ale ak musím hrať niečo z povinnosti už to akosi prestáva byť zábava. Vytráca sa duch dobrodružstva a schopnosť budovať si príbehové pozadie pre vlastnú družinu. Chcem aby ma hra pohltila, ak to nedokáže musím jej dať zbohom.
Z toho, čo si písal, Mick, nie je ptoom ten "iný Bardov príbeh" oveľa lepší?
OdpovedaťOdstrániťUcelenejší, ukončený a neváhajúci urobiť si srandu sám zo seba?
Hlavne je uplne iny. Robi si sice zo vsetkych klise srandu, ale sam je vo svojej podstate uplne obycajna diablovka. A nie za kazdym sa jeho druh humoru trafi. Ale zas beer, beer, beer... :) https://youtu.be/SrEFWv8aSQ8
OdpovedaťOdstrániťFrom my own experience, and now even the position of a person who can play not only get the feeling softly, but completed and played correctly.
OdpovedaťOdstrániť