Som nadšený z každého nového „tradičného“ RPG prístupu,
ktorý sa objaví na kickstarteri. Ale rovnako ako zvyšok smrteľníkov, nemôžem si
dovoliť prispieť na každý jeden existujúci projekt. Človek si vyberá. Vyberá si
na základe reputácie – teda ľudí, ktorí za príslušným projektom stoja, na
základe ich predchádzajúcej práce – pokiaľ už niečo vytvorili a dodali,
a samozrejme na základe ich prezentačného videa, artworkov a prvých
screenshotov.
Seven Dragon Saga má za sebou reputáciu svojich tvorcov.
Skutočne sú to ľudia, ktorí tvorili jadro tímu SSI a podieľali sa na
klasikách, ktoré si mnohí pamätajú do dnešných dní. Pool of Radiance či Dark
Sun, to sú hry, ktoré patria k zlatým klasikám CRPG žánru. Prítomnosť
a odhodlanosť týchto ľudí tak tvoria jeden dôvod prečo prispieť na ich projekt.
Ale ak sa na neho teraz pozriete, tak peniaze pribúdajú až podozrivo pomaly.
Prečo?
Len malej skupine ľudí stačí na prispenie jeden dobrý dôvod.
Často ich potrebujú viac a to je podľa mňa príčina toho prečo Seven Dragon
Saga zatiaľ zlyháva. Pitch video je, podľa môjho názoru, veľmi slabé. Od
začiatku ukazuje množstvo veteránov herného priemyslu, ktorí sa odkazujú na
minulosť a na dôležitosť istých herných prvkov. Hovoria príliš dlho bez
toho, aby niečo ukázali. A keď príde na samotné ukázanie... nuž povedzme,
že to nevyzerá príliš inšpiratívne. Dovolím si povedať, a to nerobím
často, že na pohľad je to priam hnusné. A nejde ani tak o samotné
modely a 3D grafiku ako o všetko okolo. Ja viem, že je to veľmi skoré
štádium vývoja, množstvo vecí je tam len dočasne a nič nie je definitívne.
Avšak v súčasnosti to čo vidím (hlavne veci okolo používateľského
rozhrania) sa mi zdajú byť strašne škaredé a nehodiace sa k hre.
To isté platí i o českom projekte Dungeons ofAledorn, s jedným malým rozdielom. Ich video začína dobre. Nikto tam
o ničom nehovorí, je vizuálne a ukazuje hru v akcii. Pitch video
tak má tempo a potenciálny záujemca tak zhruba vidí čo môže očakávať.
Avšak je to opäť len polovičný dôvod. Skúsenosti autorov tu isto nejaké sú, ale
nikoho v zahraničí neohromia. Čiže strácajú výhodu bývalých veteránov SSI.
Za sebou nemajú nič signifikantné, takže sa musia spoliehať na strhnutie
záujemcov len na základe svojho videa. A to video opäť ukazuje niečo, čo
je napohľad veľmi hnusné. Tie „3D“ portréty už boli bolestivé v prípade
Wastelandu 2 a ja som bol rád, že InXile tu mal klasické malované
portréty. Celkovo užívateľské rozhranie pôsobí veľmi amatérskym dojmom a celá
hra pripomína remake Realms of Arkania: Blade of Destiny. A všetci vieme,
že to nie je práve najšťastnejšie prirovnanie. Príroda a okolie ešte
pôsobia priechodným dojmom, ale ako náhle sa na scéne začnú objavovať NPC
postavy, všetka atmosféra a pocit z hry idú dole kanálom. Samozrejme
nehovoriac už o spomínaných UI prvkoch, ktoré snáď nie sú konečné.
O vybranom názve hry radšej taktne pomlčíme.
Oba tieto kickstarteri tak majú čosi spoločné – vizuálne by
sa každému hodila nejaká špecifická štylizácia a nie smer, ktorým sa
vybrali. Aby dokázali zaujať, aby povedali – áno, my sme klasické RPG (alebo
z nich čerpáme), ale sme aj trochu iný ako vaša každodenná generická hra.
V prípade TSI a Seven Dragon Saga je možno trochu zvláštne, že autori
neskúsili výraznejšiu štylizáciu a odlíšenie sa. Ostatne to bolo to (okrem
iného), čo robilo gold box hry iné od vtedajšej konkurencie. V prípade Dungeons
of Aledorn to bude skôr nedostatok skúseností, či umeleckej vízie pre vlastnú
hru. Naozaj to miestami vyzerá ako hra, ktorá vo veľkej miere využíva assety
z Unity store – podobne ako to bolo pri remaku Blade of Destiny (do dnes
ma táto hra trochu desí).
V každom prípade má možno Dungeons of Aledorn väčšiu
teoretickú šancu uspieť. Ich myšlienka je dobrá, nápady majú a ich cieľom
je „iba“ 60 tisíc dolárov. U Seven Dragon Saga už som si nie tak istý. Nechápte
ma zle, za hru v štýle gold box hier by som dnes dal čokoľvek, obzvlášť po
tom čo som zase po rokoch hlboko zavŕtaný v Gateway to the SavageFrontier. Ale z ich relatívne vysokým cieľom v hodnote 450 tisíc
dolárov a pod dni vyzbieranými cca 9% z celkovej sumy... neviem.
Držím obom hrám palce a možno si rezervujem
i nejakú tu malú sumičku, aby som ich podporil. Ale bohužiaľ
v začiatkoch ich kickstarter kampane ma nepresvedčili, že by som mal.
Klasicky postavených CRPG však nie je nikdy dosť!
V případě Dungeons of Aledorn máš Micku pravdu, je to opravdu postavené na assetech z Unity store, jen to autorům v KS kampani nějak vypadlo (:)). Na blogu a českých fórech se tím netají. Přirovnání k Blade of Destiny sedí, taky jsem si tímto směrem rýpnul, ale údajně to má jít "mechanikama" úplně jinam. Nevím, řada toho existuje jen na papíře.
OdpovedaťOdstrániťSeven Dragon Saga ... Gold Box éra mě minula, teprve se to snažím nějak dohnat, takže příslib řady dalších her na podobném enginu a s možností přenositelnosti postav, mě taky nenadchla. Moc nevím, co od toho čekat. Obavy mám i u Underworld Ascendant, ale tomu pořád věřím více, jak těmto dvoum projektům dohromady
Podporovat cokoliv, co se objeví, je u mě utopie. Když mě to nezaujme hned, je ztráta času se tomu vůbec věnovat ;) Elemir