piatok 13. marca 2015

Seven Dragon Saga a Dunegons of Aledorn

Hry postavené na gold box engine boli/sú vynikajúce. Každá samozrejme sama za seba a v samotnom koncepte sa možno nájdu muchy. Ale ako celok pôsobia, resp. sa i dnes hrajú veľmi dobre. Keď človek potom počuje, že sa ľudia od SSI rozhodli vrátiť na hernú scénu s filozofiou, ktorá stála práve za týmito hrami – nuž určite je nadšený. Veď je to výborný nápad, to nemôže zlyhať! Mno, záleží čo na to váš kickstarter. Ako hovorieval Jánošíkov starý otec: „Nie je všetko zlato, čo sa vyští.“ ;-)


Som nadšený z každého nového „tradičného“ RPG prístupu, ktorý sa objaví na kickstarteri. Ale rovnako ako zvyšok smrteľníkov, nemôžem si dovoliť prispieť na každý jeden existujúci projekt. Človek si vyberá. Vyberá si na základe reputácie – teda ľudí, ktorí za príslušným projektom stoja, na základe ich predchádzajúcej práce – pokiaľ už niečo vytvorili a dodali, a samozrejme na základe ich prezentačného videa, artworkov a prvých screenshotov.

Seven Dragon Saga má za sebou reputáciu svojich tvorcov. Skutočne sú to ľudia, ktorí tvorili jadro tímu SSI a podieľali sa na klasikách, ktoré si mnohí pamätajú do dnešných dní. Pool of Radiance či Dark Sun, to sú hry, ktoré patria k zlatým klasikám CRPG žánru. Prítomnosť a odhodlanosť týchto ľudí tak tvoria jeden dôvod prečo prispieť na ich projekt. Ale ak sa na neho teraz pozriete, tak peniaze pribúdajú až podozrivo pomaly. Prečo?

Len malej skupine ľudí stačí na prispenie jeden dobrý dôvod. Často ich potrebujú viac a to je podľa mňa príčina toho prečo Seven Dragon Saga zatiaľ zlyháva. Pitch video je, podľa môjho názoru, veľmi slabé. Od začiatku ukazuje množstvo veteránov herného priemyslu, ktorí sa odkazujú na minulosť a na dôležitosť istých herných prvkov. Hovoria príliš dlho bez toho, aby niečo ukázali. A keď príde na samotné ukázanie... nuž povedzme, že to nevyzerá príliš inšpiratívne. Dovolím si povedať, a to nerobím často, že na pohľad je to priam hnusné. A nejde ani tak o samotné modely a 3D grafiku ako o všetko okolo. Ja viem, že je to veľmi skoré štádium vývoja, množstvo vecí je tam len dočasne a nič nie je definitívne. Avšak v súčasnosti to čo vidím (hlavne veci okolo používateľského rozhrania) sa mi zdajú byť strašne škaredé a nehodiace sa k hre.

To isté platí i o českom projekte Dungeons ofAledorn, s jedným malým rozdielom. Ich video začína dobre. Nikto tam o ničom nehovorí, je vizuálne a ukazuje hru v akcii. Pitch video tak má tempo a potenciálny záujemca tak zhruba vidí čo môže očakávať. Avšak je to opäť len polovičný dôvod. Skúsenosti autorov tu isto nejaké sú, ale nikoho v zahraničí neohromia. Čiže strácajú výhodu bývalých veteránov SSI. Za sebou nemajú nič signifikantné, takže sa musia spoliehať na strhnutie záujemcov len na základe svojho videa. A to video opäť ukazuje niečo, čo je napohľad veľmi hnusné. Tie „3D“ portréty už boli bolestivé v prípade Wastelandu 2 a ja som bol rád, že InXile tu mal klasické malované portréty. Celkovo užívateľské rozhranie pôsobí veľmi amatérskym dojmom a celá hra pripomína remake Realms of Arkania: Blade of Destiny. A všetci vieme, že to nie je práve najšťastnejšie prirovnanie. Príroda a okolie ešte pôsobia priechodným dojmom, ale ako náhle sa na scéne začnú objavovať NPC postavy, všetka atmosféra a pocit z hry idú dole kanálom. Samozrejme nehovoriac už o spomínaných UI prvkoch, ktoré snáď nie sú konečné. O vybranom názve hry radšej taktne pomlčíme.

Oba tieto kickstarteri tak majú čosi spoločné – vizuálne by sa každému hodila nejaká špecifická štylizácia a nie smer, ktorým sa vybrali. Aby dokázali zaujať, aby povedali – áno, my sme klasické RPG (alebo z nich čerpáme), ale sme aj trochu iný ako vaša každodenná generická hra. V prípade TSI a Seven Dragon Saga je možno trochu zvláštne, že autori neskúsili výraznejšiu štylizáciu a odlíšenie sa. Ostatne to bolo to (okrem iného), čo robilo gold box hry iné od vtedajšej konkurencie. V prípade Dungeons of Aledorn to bude skôr nedostatok skúseností, či umeleckej vízie pre vlastnú hru. Naozaj to miestami vyzerá ako hra, ktorá vo veľkej miere využíva assety z Unity store – podobne ako to bolo pri remaku Blade of Destiny (do dnes ma táto hra trochu desí).

V každom prípade má možno Dungeons of Aledorn väčšiu teoretickú šancu uspieť. Ich myšlienka je dobrá, nápady majú a ich cieľom je „iba“ 60 tisíc dolárov. U Seven Dragon Saga už som si nie tak istý. Nechápte ma zle, za hru v štýle gold box hier by som dnes dal čokoľvek, obzvlášť po tom čo som zase po rokoch hlboko zavŕtaný v Gateway to the SavageFrontier. Ale z ich relatívne vysokým cieľom v hodnote 450 tisíc dolárov a pod dni vyzbieranými cca 9% z celkovej sumy... neviem.

Držím obom hrám palce a možno si rezervujem i nejakú tu malú sumičku, aby som ich podporil. Ale bohužiaľ v začiatkoch ich kickstarter kampane ma nepresvedčili, že by som mal. Klasicky postavených CRPG však nie je nikdy dosť!

1 komentár:

  1. V případě Dungeons of Aledorn máš Micku pravdu, je to opravdu postavené na assetech z Unity store, jen to autorům v KS kampani nějak vypadlo (:)). Na blogu a českých fórech se tím netají. Přirovnání k Blade of Destiny sedí, taky jsem si tímto směrem rýpnul, ale údajně to má jít "mechanikama" úplně jinam. Nevím, řada toho existuje jen na papíře.

    Seven Dragon Saga ... Gold Box éra mě minula, teprve se to snažím nějak dohnat, takže příslib řady dalších her na podobném enginu a s možností přenositelnosti postav, mě taky nenadchla. Moc nevím, co od toho čekat. Obavy mám i u Underworld Ascendant, ale tomu pořád věřím více, jak těmto dvoum projektům dohromady

    Podporovat cokoliv, co se objeví, je u mě utopie. Když mě to nezaujme hned, je ztráta času se tomu vůbec věnovat ;) Elemir

    OdpovedaťOdstrániť