Wasteland 2 je jedna z prvých kickstarter hier, na ktoré som
prispel malým obnosom. Bol som skrátka nadšený všetkým čo Brian Fargo sľuboval.
Návrat k zlatej hernej klasike. A hlavne, milí budúci tvorcovia hier, možnosť
vytvoriť si kompletnú družinu od výzoru až po meno. Fakt, na ktorý veľa tvorcov
CRPG dnes akosi zabúda. Pred pár dňami spravil Fargo a jeho kompánia zaujímavý
krok - sprístupnil betu všetkým backerom.
Dilema. Otázka života a života (reálneho vs. virtuálneho,
pre tých čo to nepodchytili na prvý pokus ;)). Vo väčšine prípadov totiž nie
som priaznivcom skorého prístupu k hrám. Kazí to zážitok, pretože hry v tomto
štádiu tvorby sú skrátka z podstaty veci nedokončené. Nakoniec som to však
nevydržal a betu Wasteland 2 vyskúšal. Po technickej stránke je to celkom
bieda, ako sa ostatne dalo očakávať. Poznáte to, na niektorých mapách divne
rozmazané textúry, miestami blbnú zvuky, postavičky stojace vo vzduchu a rad
podobných vtipných situácií. Ale ako som už hovoril, dalo sa to očakávať - je
to beta verzia nie dokončená hra. Na druhej strane, až na pár maličkostí sú to
veci, ktoré sa dobrej hre dajú odpustiť. Čert zober nedokonalú grafiku, otázka
je ako sa to hrá.
Extáza. Milovník starých hier môže očakávať tony textu,
ktoré aj dostane. Ale to nie je podstatné. Podstatné je všetko okolo. Funguje
ako má. Tvorba postáv - od schopností po vlastnosti, hráč si môže pekne určiť
jednotlivé individuality svojich avatarov. Jeden sa špecializuje na počítače,
ďalší bude držať družinu pohromade, ďalší bude demolačný expert a nakoniec
netreba zabúdať ani na vylamovanie zámkov a otváranie sejfov. Hra ma privítala
po pohrebe jedného z rangerov. Bolo treba zistiť prečo zomrel a kto za jeho
smrťou stojí. Ironicky tak budeme jediný rangeri v okolí. Čo sa mi onedlho
vypomstí, ale o tom ešte na začiatku nič neviem. Po krátkom rozhliadnutí sa po
okolí zisťujem, že do vnútra rangerskej citadely nás ešte nepustia. Najprv
musíme dokázať, že sme hodný stúpiť našou čižmou do vnútra. Tak nič, bude treba
plniť povinnosti. Hľadať vrahov a... No, nájdeme kde - čo. O to sa báť
nemusíte. Najzaujímavejšie na tom je, že hra silne pripomína Fallout. Ani nie
tak pôvodný Wasteland ako práve jeho duchovné pokračovanie. Prostredie je
podobné, ale zároveň úplne iné. Ale skrátka nepomôžem si, akonáhle naša družina
nastúpila na cestu po mape Arizony, Fallout nabehol z mozgodisku ako prvý.
Možno za to môže aj hudba Marka Morgana. Kto vie.
V jeden moment, krátko po začiatku hry, sa musí naša družina
rozhodnúť. V jednu chvíľu volá o pomoc agrikultúrne centrum a hneď za chvíľu i
usadlosť menom Highpool. Agrikultúrne centrum má problém s rastlinami a na
Highpool útočia banditi. Kam skôr? Po chvíľke uvažovania sme teda vybrali
Highpool. Je tam množstvo nevinných ľudí, ktorí potrebujú pomoc. Agrikultúrne
centrum počká. Okrem toho, nie sme snáď jediný rangeri v oblasti. Alebo snáď
áno? A čo tá banda nováčikov, ktorú sme stretli pri odchode? A generál Vargas
by tiež mohol zdvihnúť svoju zadnicu a niečo s tým robiť. Nie. Ach, čo už. V
drsnom postapokalyptickom svete ľudia umierajú. To som však ešte vôbec netušil
aké bude mať moje rozhodnutie následky. Vedátori v centre totiž vymýšľali
hlúposti a nakoniec na to doplatili. Vlastne, nakoniec na to asi doplatíme
všetci! Grr. Ale aj tak si myslím, že táto situácia bola z herného hľadiska
vyvolaná príliš umelo. Dáme hráčovi rozhodnutie a potom už nie je cesty späť.
Ale to rozhodnutie nemá žiadnu logiku, keď som na vlastné oči videl aj iných
rangerov ako je naša malá skupinka. Uf. Oukej, budeme hrať autorskú hru.
Ak na chvíľu dáme detailistické vŕtanie sa v logike herného
sveta nabok, druhú časť hry tvoria ťahové súboje. A hneď treba dodať, že
výborné ťahové súboje! Naozaj, neviem čo môže byť lepšie ako RPG s družinou a
ťahovými súbojmi. Občas si treba premyslieť ten správny postup. Teba pošlem tam
k tomu stromu, teba za pneumatiky a ty vylezieš tu na ten dom. Podstatné je
dobre si uvedomiť koľko nábojov máte do čoho. Pretože ich nie je veľa, i keď sa
na niektorých miestach dajú kúpiť. Pár krát sa mi stalo, že som musel prejsť na
alternatívne spôsoby boja, pretože som odrazu prišiel o náboje. Je to
nepríjemné a často je to otázka života a smrti. Mám ešte strieľať ostreľovačkou
alebo radšej použiť menej efektívnu pištoľ (pretože mám do nej viac nábojov a
sú lacnejšie)? Každá postava má akčné body, ktoré môže využiť buď na streľbu,
nabitie zbrane, pokľaknutie, presun či odseknutie zbrane. Každá zbraň m iné
nároky na akčné body.
Nový XCOM fajn, ale toto je ešte lepšie! |
Wasteland 2 je sen. Pocit z hry je rovnaký ako keď som pred
mnohými rokmi hrával hry ako Fallout, či pôvodný Wasteland. Je to pravá,
nefalšovaná RPG hra zo starej školy so všetkým čo k tomu patrí. Pozitívne i
negatívne. Graficky to nie je žiadna kráska, i prostredie sa zdá byť
statickejšie, než by som si želal. Napríklad Highpool ostane rozbitý po tom ako
ho zachránite a mŕtvoly sa stále budú váľať po jeho okolí. Aspoň teda v bete je
to určite nemenné, či s tým autori niečo plánujú urobiť to netuším. Prial by
som si aby to bolo inak, ale ak nebude, nič také tragické sa nestane. To sú
skutočne len postrehy človeka, čo by si možno prial aj trochu dynamickejšie
prostredie vo svojich RPG hrách. Nie je to však niečo čo by priamo pôsobilo na
hrateľnosť ako takú.
Po ďalších hodinách putovania po arizonskej pustine som sa
však rozhodol prestať. Ešte do nej možno občas nazriem, ale to je tak všetko.
Beta ma uistila, že je Wasteland 2 na veľmi dobrej ceste, a ja pravdepodobne
dostanem to na čo som pred časom finančne prispel.
Moc pěkný článek!
OdpovedaťOdstrániťNo, pekne, keď už je aj Mick spokojný, nie je o čom :)
OdpovedaťOdstrániťUž len počkať na vydanie.