nedeľa 22. júna 2014

Beta dojmy: Wasteland 2

Wasteland 2 je jedna z prvých kickstarter hier, na ktoré som prispel malým obnosom. Bol som skrátka nadšený všetkým čo Brian Fargo sľuboval. Návrat k zlatej hernej klasike. A hlavne, milí budúci tvorcovia hier, možnosť vytvoriť si kompletnú družinu od výzoru až po meno. Fakt, na ktorý veľa tvorcov CRPG dnes akosi zabúda. Pred pár dňami spravil Fargo a jeho kompánia zaujímavý krok - sprístupnil betu všetkým backerom.

Dilema. Otázka života a života (reálneho vs. virtuálneho, pre tých čo to nepodchytili na prvý pokus ;)). Vo väčšine prípadov totiž nie som priaznivcom skorého prístupu k hrám. Kazí to zážitok, pretože hry v tomto štádiu tvorby sú skrátka z podstaty veci nedokončené. Nakoniec som to však nevydržal a betu Wasteland 2 vyskúšal. Po technickej stránke je to celkom bieda, ako sa ostatne dalo očakávať. Poznáte to, na niektorých mapách divne rozmazané textúry, miestami blbnú zvuky, postavičky stojace vo vzduchu a rad podobných vtipných situácií. Ale ako som už hovoril, dalo sa to očakávať - je to beta verzia nie dokončená hra. Na druhej strane, až na pár maličkostí sú to veci, ktoré sa dobrej hre dajú odpustiť. Čert zober nedokonalú grafiku, otázka je ako sa to hrá.

Extáza. Milovník starých hier môže očakávať tony textu, ktoré aj dostane. Ale to nie je podstatné. Podstatné je všetko okolo. Funguje ako má. Tvorba postáv - od schopností po vlastnosti, hráč si môže pekne určiť jednotlivé individuality svojich avatarov. Jeden sa špecializuje na počítače, ďalší bude držať družinu pohromade, ďalší bude demolačný expert a nakoniec netreba zabúdať ani na vylamovanie zámkov a otváranie sejfov. Hra ma privítala po pohrebe jedného z rangerov. Bolo treba zistiť prečo zomrel a kto za jeho smrťou stojí. Ironicky tak budeme jediný rangeri v okolí. Čo sa mi onedlho vypomstí, ale o tom ešte na začiatku nič neviem. Po krátkom rozhliadnutí sa po okolí zisťujem, že do vnútra rangerskej citadely nás ešte nepustia. Najprv musíme dokázať, že sme hodný stúpiť našou čižmou do vnútra. Tak nič, bude treba plniť povinnosti. Hľadať vrahov a... No, nájdeme kde - čo. O to sa báť nemusíte. Najzaujímavejšie na tom je, že hra silne pripomína Fallout. Ani nie tak pôvodný Wasteland ako práve jeho duchovné pokračovanie. Prostredie je podobné, ale zároveň úplne iné. Ale skrátka nepomôžem si, akonáhle naša družina nastúpila na cestu po mape Arizony, Fallout nabehol z mozgodisku ako prvý. Možno za to môže aj hudba Marka Morgana. Kto vie.


V jeden moment, krátko po začiatku hry, sa musí naša družina rozhodnúť. V jednu chvíľu volá o pomoc agrikultúrne centrum a hneď za chvíľu i usadlosť menom Highpool. Agrikultúrne centrum má problém s rastlinami a na Highpool útočia banditi. Kam skôr? Po chvíľke uvažovania sme teda vybrali Highpool. Je tam množstvo nevinných ľudí, ktorí potrebujú pomoc. Agrikultúrne centrum počká. Okrem toho, nie sme snáď jediný rangeri v oblasti. Alebo snáď áno? A čo tá banda nováčikov, ktorú sme stretli pri odchode? A generál Vargas by tiež mohol zdvihnúť svoju zadnicu a niečo s tým robiť. Nie. Ach, čo už. V drsnom postapokalyptickom svete ľudia umierajú. To som však ešte vôbec netušil aké bude mať moje rozhodnutie následky. Vedátori v centre totiž vymýšľali hlúposti a nakoniec na to doplatili. Vlastne, nakoniec na to asi doplatíme všetci! Grr. Ale aj tak si myslím, že táto situácia bola z herného hľadiska vyvolaná príliš umelo. Dáme hráčovi rozhodnutie a potom už nie je cesty späť. Ale to rozhodnutie nemá žiadnu logiku, keď som na vlastné oči videl aj iných rangerov ako je naša malá skupinka. Uf. Oukej, budeme hrať autorskú hru.

Ak na chvíľu dáme detailistické vŕtanie sa v logike herného sveta nabok, druhú časť hry tvoria ťahové súboje. A hneď treba dodať, že výborné ťahové súboje! Naozaj, neviem čo môže byť lepšie ako RPG s družinou a ťahovými súbojmi. Občas si treba premyslieť ten správny postup. Teba pošlem tam k tomu stromu, teba za pneumatiky a ty vylezieš tu na ten dom. Podstatné je dobre si uvedomiť koľko nábojov máte do čoho. Pretože ich nie je veľa, i keď sa na niektorých miestach dajú kúpiť. Pár krát sa mi stalo, že som musel prejsť na alternatívne spôsoby boja, pretože som odrazu prišiel o náboje. Je to nepríjemné a často je to otázka života a smrti. Mám ešte strieľať ostreľovačkou alebo radšej použiť menej efektívnu pištoľ (pretože mám do nej viac nábojov a sú lacnejšie)? Každá postava má akčné body, ktoré môže využiť buď na streľbu, nabitie zbrane, pokľaknutie, presun či odseknutie zbrane. Každá zbraň m iné nároky na akčné body.

Nový XCOM fajn, ale toto je ešte lepšie!
Wasteland 2 je sen. Pocit z hry je rovnaký ako keď som pred mnohými rokmi hrával hry ako Fallout, či pôvodný Wasteland. Je to pravá, nefalšovaná RPG hra zo starej školy so všetkým čo k tomu patrí. Pozitívne i negatívne. Graficky to nie je žiadna kráska, i prostredie sa zdá byť statickejšie, než by som si želal. Napríklad Highpool ostane rozbitý po tom ako ho zachránite a mŕtvoly sa stále budú váľať po jeho okolí. Aspoň teda v bete je to určite nemenné, či s tým autori niečo plánujú urobiť to netuším. Prial by som si aby to bolo inak, ale ak nebude, nič také tragické sa nestane. To sú skutočne len postrehy človeka, čo by si možno prial aj trochu dynamickejšie prostredie vo svojich RPG hrách. Nie je to však niečo čo by priamo pôsobilo na hrateľnosť ako takú.
 
Zberatelia hier v Pustine prežijú! ;)

Po ďalších hodinách putovania po arizonskej pustine som sa však rozhodol prestať. Ešte do nej možno občas nazriem, ale to je tak všetko. Beta ma uistila, že je Wasteland 2 na veľmi dobrej ceste, a ja pravdepodobne dostanem to na čo som pred časom finančne prispel.

2 komentáre: