štvrtok, 12. februára 2009

Trochu iný pohľad na Saints Row 2

Upozornenie: už z povahy tohto článku vyplýva, že obsahuje spoilery na niektoré udalosti a misie v hre Saints Row 2. Preto, nech čítajú len tí, ktorí sa nechcú o nič pripraviť...

Odviazaná, nekontrolovaná zábava, či óda na násilie a zabíjanie? Saints Row dva nie je zložitá hra, na pohľad neponúka žiadne myšlienky, žiadne zásadné podania. Je to skrátka len zábavné B-čko s psycho-hygienickou funkciou. Očistí vašu myseľ od starostí a ťažkostí všedného dňa, na istý čas zabaví. Nič viac by v tom nemalo byť. Lenže keď hru hrajte dostatočne dlho, začnete sa pýtať, či je to naozaj tak. Čo je to za človeka, ten hlavný protagonista hry? Kto sú jeho bratia v zbrani a o čo im vlastne ide.

Nehľadajme hĺbku, tam kde žiadna nie je. Predsa však je protagonista hry, odrazom hráčovho skrytého ja – tej zvieracej, nespútanej časti osobnosti. Jeho cieľom je pomstiť sa, a získať späť čo bolo jeho. Saints Row. Voči okolitému svetu, je to prvotriedny hajzel – gangster, ktorý sa neštíti zabíjať nevinných, anonymných ľudí mesta, ide tvrdo za svojim cieľom bez ohľadu na následky. Bezcitný, povedal by jeden. Protagonista hry je odrazom, predĺženou rukou hráča, vtelenie, ktoré mu umožňuje šíriť chaos vo veľkomeste ovládanom megakorporáciou a troma inými gangmi, ktoré nastúpili uvoľnené miesto po 3rd Street Saints. Tu je všetko rozhodovanie plne v rukách hráča, avšak akonáhle príde na filmové predely medzi jednotlivými misiami, všetko sa mení a do popredia sa dostáva „skutočná“ osobnosť protagonistu. Osobnosť, ktorá mu bola daná scenáristami hry.

V týchto predeloch balansuje na hranici dvojrozmernosti a akejsi skrytej hĺbky. Vidíme na ňom zúfalosť, keď sa mu nepodarí zachrániť jedného zo svojich – Carlos umiera, po tom ako bol ťahaný cez pol mesta za nákladiakom. Protagonista prišiel neskoro, zúfalo sa snaží kamaráta odpútať od toho „posraného auta“, ale nestačí na to. Jediné čo môže, je ukončiť Carlosove trápenie. Príde k nemu, chytí ho za ruku a vystrelí. Carlos bol mladý chalan, brat protagonistovho známeho z predchádzajúcej hry. Bol to on, ktorý mu pomohol na začiatku dostať za s väzenia. Hráč je chvíľu zmetený, vyvedený z miery bezhlavej zábavy, pretože nehľadiac na okolnosti, tu existoval istý vzťah, naštartovaný práve úvodnou scénou z väzenia. Efekt však čoskoro vyprchá. V Saints Row sa explicitne dodržiava ono biblické „oko za oko“.

Nehľadiac na spôsob akým si hráč postavu vytvorí, protagonistovi bola daná istá osobnosť, ktorá je vo všetkých prípadoch rovnaká. Vlastný gang, to je rodina. Zmysle pre čierny humor, a bezcitnosť chladnokrvného zabijaka. Celá hra, i keď založená na bezpredmetnom násilí, sa však stále snaží byť do istej miery štýlová. Ona štýlovosť síce nepresiahne rámec inšpirácie tzv. B filmov, ale aspoň z času – na čas pridá hre na vizuálnej zaujímavosti. Postavy okolo protagonistu umierajú, a ako sme si ukázali aj tie bližšie postavené k nemu. Ďalšou postavou, ktorá skončila rukou znepriateleného gangu, bola priateľka Jonnnyho Gata (kamoš protagonistu, hneď v druhom slede príbehu ho dostáva zo súdnej siene) Aisha. R&B speváčka, ktorá je oficiálne mŕtva, naďalej však vydáva nové albumy z „nevydaných“ pesničiek pred svojou „smrťou“. Nakoniec však umiera rukou Jyunichiho, ktorý ju vo veľmi efektnom filmovom predele zabije. Nie je to explicitné zabitie, ale naznačené. Keď sa Aisha pokúsi varovať prichádzajúceho protagonistu z Johnnym, Jyunichi sa otočí, sekne mečom – vidíme kvapky krvi rozprsknuté na stene a padajúce hlavičky ruží, ktoré stali vedľa na stole.

Ďalšia smrť, ďalšia nutnosť pomsty, avšak akoby nám hra nenápadne podsúvala, ono známe „násilie plodí len násilie“. Nikde to nie je napísané, nikde to nie je povedané. Lenže postavy pomaly umierajú, i keď vláda 3rd Street Saints nad mestom rastie.

Hra pred vami nijako neskrýva, že je postavená na celom rade klišé príbehov. Každý gang má svoju vlastnú dejovú linku, a každý z gangov je postavený na ďalšom klišé. Bratstvo (The Brotherhood) je postavené na neľútostných motorkárskych gangoch, ich štýl je evidentne inšpirovaný fiktívnym gangom „The Warriors“ z rovnomenného filmu. Ronin, sú japonským gangom postavených na princípoch Jakuzy, so všetkým, čo k tomu patrí. The Sons of Samedi, špecializujúci sa na predaj, výrobu a pašovanie drog – haitský gang, ktorý si berie inšpiráciu napríklad z jamajského gangu z filmu Predator 2. Skrátka Saints Row 2, je plný zámerných etnických stereotypov, ktorým sa vyhýba len hráčova postava – pokiaľ to hráč sám bude chcieť.

Saints Row 2 dokáže byť na niektorých miestach silná hra, aby zase v zapätí všetko pochovala pod nánosom bezmyšlienkovitej zábavy. A taká je – nespútaná, chaotická, násilná, avšak po jej dohratí má človek pocit, že to násilie nebolo úplne bezmyšlienkovité. Násilie je nezmyselné vždy, a vždy bude mať svoje následky – čo je v hre obsiahnuté. I keď utlačené do pozadia, pretože cieľom tejto hry naozaj nie je dávať posolstvá, jej cieľom je zabaviť toho kto ju hrá. A toho kto chce rozmýšľať, nechá tiež, avšak až sa dostatočne „vyblázni“ v uliciach mesta Stilwater.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára