utorok 2. januára 2024

Daggerfall Unity verzia 1.0

Ja viem, že je tu nejako ticho, ale malú informáciu o verzii 1.0 legendárneho projektu Daggerfall Unity by som asi mal spomenúť. Keďže Daggerfall – minimálne pre mňa samotného – patrí k tomu najlepšiemu čo sa v kanceláriách spoločnosti Bethesda zrodilo. Možno naveky to už tak aj ostane. Prečo? Dôvodov by som vám vedel vymenovať niekoľko, ale o tom tento príspevok byť nemá.

Vyšla plná verzia remaku Daggerfallu do enginu Unity, ktorá opravuje mnoho chýb pôvodnej hry a... Vlastne to je asi tá najdôležitejšia informácia. Opravuje chyby a umožňuje hru pustiť na moderných strojoch bez väčších problémov. A zjednodušuje (relatívne) modovanie hry.

Ak ste niekedy v poslednej dobe narazili na tzv. GOG Cut, tomu sa prosím vyhnite širokým oblúkom. Nikdy nie je dobré keď niekto nahádže kopec rôznych modov na jednu kopu a vy potom nemáte prehľad – a hlavne sa tak môže stať celé vaše dobrodružstvo celkom nestabilné.

Mody sú fajn. Obzvlášť pre moju maličkosť – i keď ich neodporúčam ak ste sa k Daggerfallu, druhému to dielu série Elder Scrolls, pritrafili ako čerstvé šteňa. Jednoducho je táto hra už od rozbalenia celkom moderným zážitkom a Daggerfall Unity už len pridáva tých niekoľko malých vylepšení, ktoré by tie neskôr narodené šteňatá mohlo vyvádzať z miery.


Hrávam Daggerfall už skoro 30 rokov (ešte pár, ale čoskoro sa doberieme aj tohto počtu rokov) a pre takého je pár nových modov vítaným osviežením. Obzvlášť odporúčam rôzne prídavné questy, doplnenie sveta – všetko čo je priateľské k svetu a loru Elder Scrolls – tam určite nepochybíte.

Mnohí z vás by potom istotne radi siahli po nejakých grafických vylepšeniach a – úprimne povedané – tam je to na zváženie. Jedným z najväčších (veľkosťou a úpravami) je KoW - D.R.E.A.M. Jeho veľkou výhodou je, že je modulárny a môžete z neho použiť len niektoré časti, ktoré vám vyhovujú. A to je hlavné plus tohto modu, s ktorým mám inak taký priateľsko-nepriateľský vzťah. Napríklad si vylepšenie nepredstavujem tak, že autor nahádže hnusne rescalované sprity enemákov a tvári sa, aké je to úžasné. Nie, je to nechutne a strašné. Rovnako i niekoľko ďalších grafických rozhodnutí, ktoré tento mod robí – z môjho pohľadu. Niekomu to možno vadiť nebude. Avšak, ako som už napísal, je modulárny a osobne z neho používam vyhladené prvky UI-čka, zvukovú časť, vyhladené animácie (cutscény) sa tiež podarili a vylepšená grafika zbraní v rukách tiež nie je úplne na zahodenie.

Naopak taký mod „Handpainted models“ prerába niektoré sprity a staré modely nábytku za lepšie, tak nádherne citlivou a vernou podobou, že sa nedá nič iné len ho odporučiť.

Na druhej strane toto nemal byť článok o modoch, na to som príliš slabo pripravený a musel by som prejsť adresár s modmi. Chcel som pripomenúť dokončenie jedného úžasného projektu, ktorého pôvod možno siaha až kamsi k začiatku tohto storočia (ak nie skôr).


V momente keď Interkarma na svojom twitteri oznámil vydanie verzie 1.0 mi to došlo. Jeho rôzne projekty okolo Daggerfallu som sledoval ešte v časoch, keď som z domu na internet príliš často pristupovať nemohol. Nakoniec to bolo možné pomocou dial-up spojenia a 56k modemu.

To je pre niektorých ľudí dlhý životný príbeh. Čas, v ktorom sa dokážu narodiť deti, vyrásť a mať vlastné deti. A niektorí i tento svet navždy opustiť. Hej, nečudujte sa – i to sú myšlienky, ktoré mi napadli. Pri tom všetkom. Dlhé časové obdobie a vďaka jednému človeku (a neskôr mnohými ďalšími, ktorý sa k Interkarmovmu projektu pripojili) si dnes najlepšiu hru zo série Daggerfall môžu užiť aj tí najmladší. I keď kto vie či budú mať záujem. Ale o stratenosti GenZ toto nemalo byť. :-)

Užite si Daggerfall Unity, určite to stojí za to!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára