pondelok 8. decembra 2014

Best of 2014

Koniec. Rok sa opäť blíži k svojmu neodvratnému koncu, Zem dobieha  svoje kolečko okolo Slnka a istá časť ľudstva bude sláviť nastávajúce zimné sviatky (a letné, aby sme nediskriminovali južnú hemisféru našej planéty naším severocentrickým pohľadom na sviatky ;)) – a tak akosi nastáva čas na bilancovanie. Na stránkach, kde z času na čas píšem o hrách, to rozhodne nebude bilancovanie na tému najlepších filmov, však. Budeme bilancovať herne, a teda skôr žánrovo jednostranne, ale za to veľmi bohato. A ako človek, ktorý vyrastal na hrách v 90-tych rokoch musím rovno konštatovať – páni, to bol teda rok!

Samotný rebríček toho najlepšieho čo sa mi do pazúrov dostalo za posledný rok bude ako vždy orientačný. Sám nemám príliš v láske číslovanie a umiestňovanie na priečky, keďže často platí, že takýto osobný rebríček je výsledkom momentálnej nálady. Miesta a času, v ktorom vzniká. Je možné, že o pol roka by boli všetky pozície trochu inak prehádzané. Podstatné však nie je miesto, na ktorom sa hra umiestnila, ale fakt, že sa umiestnila.

7. The Banner Saga
 
Krásne graficky spracované putovanie skupiny preživších svetom, ktorý bol do značnej miery inšpirovaný severskou mytológiou. Podmanivá hudba, neľahké rozhodnutia na ceste a veľmi zaujímavé ťahové, taktické súboje robia z Banner Sagy veľmi strhujúci a ojedinelý herný zážitok. A v podstate existuje len jediný dôvod prečo nie je Banner Saga v rebríčku vyššie... viete čo? Nechám vás hádať! ;)

6. Dragon Age: Inquisition
 

Prekvapenie? Prekvapenie! Ako vždy, nie je to tak dokonalá hra ako sa vám budú snažiť nahovoriť takmer všetky herné médiá, ale je dosť solídna na to, aby vás dokázala zabaviť, pokiaľ: Máte chuť a nepohŕdate moderným RPG spracovaním, ktoré je na poli vývoja postavy trochu povrchnejšie a chýbajú mu komplikovanejšie logické hádanky. A prekusnete generický bojový systém (možno by som im aj odpustil taktický mód, ak by boj prebiehal podobne ako v Dragons Dogma... len by som si neprosil boje s boss príšerami tiahnuce sa na hodiny! :-)). Dostanete rozsiahly, nádherne spracovaný svet a celý rad veľmi dobre napísaných NPC, ktoré vás budú sprevádzať klasickým príbehom o záchrane sveta okoreneným nadnárodným politikárčením.

5. Might and Magic X: Legacy
 

Ubisoft. Je možné, že jedna spoločnosť dokáže dať svetu celkom originálne herné projekty ako Valiant Hearts, Child of Light a experiment typu MMX, a pritom pokaziť celý rad svojich mainstream titulov, ktoré sa dokonca držia takmer rovnakých herných mechaník? Legacy čerpala z odkazu série Might and Magic a jej prezentácie sa autori zhostili so cťou. Hra síce mala svoje chyby – z počiatku najmä technického rázu, avšak ako taká bola veľmi solídna a naozaj atmosférou pripomínala staršie hry v sérii. Škoda len, že Ubisoft uťal jej podporu až príliš skoro.

4. Legend of Grimrock 2
 
Grimrock 2 je vynikajúci a tom som v tej hre v tomto roku venoval len niekoľko hodín hrania. Možno, že ak by som jej venoval viac času, bola by na vyššej priečke, ale to je v tento moment irelevantné. Podstatné je, že druhý Grimrock vo svojej podstate vylepšuje všetko čo sa vylepšiť dá – je väčší, rozľahlejší a ťažší ako jeho predchodca. A hlavne sa pri jej hraní nezapotia len vaše prsty, ale i tá vec čo nosíte v hlave. Využitie šedej kôry mozgovej je vec, ktorá mi v súčasných RPG strašne chýbala.

3. Divinity Original Sin
 
Ultimátne ultimátna Ultima...eh, to už znie skoro ako nejaké zaklínadlo. Nuž, inšpirácia sa nezaprie a výsledok je takmer neskutočný. Farebný, rozsiahli svet, kde vás hra nedrží za ručičku ako nesvojprávneho jedinca a nechá vás pekne vytrápiť sa v jej úžasnom prostredí. Taktické súboje, v ktorých využijete všetky elementy a triky na to, aby ste mohli pokračovať ďalej. Jediné čo ma mrzí je, že ku koncu hry opäť boje prevažujú nad všetkým ostatným.

2. Shadowrun: Dragonfall
 
Shadowrun Returns mi v druhej polovici minulého roka pripomenul moju tínedžerovskú obľubu tohto sveta. Obzvlášť mi pripomenul jednu z knižiek, ktoré som kedysi čítal a samozrejme legendárnu SNES hru. Rozšírenie, ktoré prišlo začiatkom roka potom vylepšilo všetko čo sa vylepšiť dalo. Prenieslo príbeh do Európy a ukázalo, že i dnes môže RPG stáť na kvalitnom naratíve s vlastnoručne vytvorenou postavou. No a režisérske stand-alone vydanie nakoniec všetko zaklincovalo ešte lepším zážitkom a novými možnosťami, ktoré má hráč v rámci príbehu hry. Môže byť pre hráča RPG niečo lepšie?

1. Wasteland 2
 

Upozornenie: Toto je hra, na ktorú som prispel v kickstarter kampani svojou skromnou troškou peňazí. A neľutujem jediný cent! Wasteland 2 je skutočne rozsiahla a variabilná hra, ktorá nie je bez chýb, ale väčšinu tých najvážnejších už opravilo niekoľko patchov. Má výbornú atmosféru, ktorá odkazuje na hry prvej polovice 90-tych rokov. Rovnako ako Original Sin, ani Wasteland 2 príliš nevodí hráča za ručičku. Avšak čo zvláda oveľa lepšie ako spomínaná hra je vyvážené dávkovanie súbojov, mnohé z nich sú pritom nepovinné a hráč ich má možnosť obísť. A ani ako sa hra blížila ku svojmu vyvrcholeniu som nemal onen pocit „bohovia, už zase súboj!“, ktorý sa často dostavil pri konkurencii.

Čestné uznanie

Napokon je tu párik hier, ktoré sa mi nikde do hlavného rebríčka nezmestili, ale istým spôsobom ma tento rok zaujali. Hral som ich – chvíľu intenzívnejšie, chvíľu vo veľmi voľnom tempe a určite si zaslúžia aby nezapadli v tom návale hier budúcich. I keď, jedna z nich nezapadne určite, tým som si istý. :-)

Banished

Zabudli ste, však? Na hru, v ktorej hráč ovláda skupinku ľudí, vyhnanú kamsi do divočiny, kde musia začať žiť nový život. Postaviť si vlastnú a fungujúcu dedinku nebolo na začiatku zas až tak jednoduché. Neskôr keď človek pochopil princípy hry, už to celé krásne odsýpalo. A potom ste si zvýšili obtiažnosť a... Bola to krásna dedinka. Príchodom modovacích nástrojov by mohla hra opäť získať na zaujímavosti, avšak zatiaľ len čakáme na tých skutočne kreatívnych tvorcov. Dúfajme, že moderská komunita ešte hre vdýchne druhý život.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Uh, toto by som mal asi nejako vysvetliť, že? Takto, kto ma videl na vlastné oči hrať proti Overwatchovi na games.cz streame, tak určite pochopil, že to hrám naozaj len veľmi z ľahka, pre osobnú zábavu z hry samotnej. Akoby povedala dnešná mládež – hrám to ako noob... teda myslím, že by niečo také povedala dnešná mládež. U všetkých dadera lordov, veď stále nemám ani všetky karty – na rozdiel od všetkých ostatných závislákov na svete.  Skrátka občas si na chvíľku zahrám – občas aj vyhrám ak sa pošťastí, ale väčšinou to skôr končí naopak. S chaoticky zostaveným balíčkom, s minimom kariet k dispozícií ani neočakávam opačný výsledok. Just for fun! Ale táto sa Blizzardu podarilo, to sa musí uznať.

3 komentáre:

  1. Konecne!!! jeden mojmu srcu blizky rebricek, vdaka zan aj za kvalitne popisky hier...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. A aký je ten dôvod, že banner saga nie je v rebríčku vyššie?

    Keby si bol Matt Barton, tak poviem, že zrejme preto, že neobsahuje krysy, takto ale neviem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nj, Matt a jeho potkany. V mojom pripade je to taka malickost - moznost (resp. nemoznost) si vytvorit (pomenovat) vlastnu postavu :)

      Odstrániť