štvrtok 29. januára 2009

Operation: Anchorage

Nový obsah do hier je zaujímavá vec, o to viac pokiaľ sa jedná o sandbox RPG. Čo si Bethesda vyskúšala na svojej Elder Scrolls hre Oblivion, to teraz zužitkováva pri poslednom z Falloutov. Operation: Anchorage je takým prídavkom. Už od začiatku sme vedeli, ktorým smerom sa bude uberať, že nebude typický pre svet Falloutu. Jednoducho, že mu bude chýbať onen RP aspekt. I napriek tomu ostalo mnoho ľudí prekvapených.


Po pravde, Operation: Anchorage je príjemná záležitosť, ale akosi má človek počas jej hrania – a po jej dohraní – pocit, že sem nepatrí. Áno, na začiatku je nám povedané, že sa jedná o vojenskú simuláciu, výcvik a teda čakať čokoľvek iné by bola hlúposť. Virtuálna realita, našťastie bez šialených dievčatiek. :-) Vojenská simulácia, ktorá spracováva jednu z ťažiskových udalostí sveta Fallout, inváziu čínskej armády na Aliašku. Netreba pripomínať, že na Aliaške je zima. Nejakým záhadným spôsobom vedia v Bethesde spraviť veľmi atmosferické a svojim spôsobom krásne zimné prostredie. Dokázali to v Daggerfalle, zopakovali v datadisku Bloodmoon pre Morrowind a zdá sa, že im ten cit pre chlad a zimu nevyprchal ani v prípade Operácie Anchorage.



Simulácia sama o sebe je lineárna – koridor, ktorým musí hráč prejsť a splniť niekoľko úloh, ktoré sa však opakujú. Dostať sa na miesto B, vyčistiť miesto C, vyhodiť do vzduchu objekty D. Popri tom môže hľadať kufríky z výzvednými informáciami, avšak to je nepovinná časť a nikto vám ju neprikazuje vykonať. A ak by mal hráč chuť odbočiť niekam kam nemá, alebo nedajbože skrátiť si cestu – ktorá by sa logicky skrátiť dala – narazí na „virtuálnu bariéru“, ktorá ho ďalej nepustí. Niečo ako „Vojak, držte sa výcvikového programu. Kapacita našej virtuálnej reality je obmedzená!“.



Nemôžem povedať, že by sa Operation: Anchorage nehrala dobre, to nie. Lenže pri jej hraní ste stále mali pocit, že by sa jej spracovanie viac hodilo do enginu Call of Duty 4. Vtedy by to bola neuveriteľne atmosférická a takmer autentická zábava. Takto chodíte miestami v zaujímavo vyzerajúcom prostredí, namiesto stimpackov používate stacionárne uzdravovacie zariadenia a náboje si dopĺňate vo vopred pripravených kontajneroch. Trochu mi to pripomenulo sériu Star Trek: Elite Force.



Napriek týmto objektívnym nedostatkom – ono predsa je Fallout 3 RPG a nie FPS akcia, a pokúšať sa nasadiť tento štýl k hre, kde to vôbec nefunguje, je vopred prehraný boj – sa Operation: Anchorage hrá dobre. Pozdvihnete síce obočie nad stále nedokonalou AI, avšak celý nápad je realizovaný v rámci daného (keď prijmete fakt, že sa tu snažili nasimulovať FPS hru) uspokojivo. Ak by sa podaril Cenege ten husársky kúsok s vydaním všetkých troch DLC v jednej krabici a ostatné prídavky by rozširovali (ako podľa popisu majú) RP časť Falloutu, potom by Operation: Anchorage bola príjemným spestrením hrania.

Ak by to tak náhodou vyzeralo, tak nie som sklamaný. Oni autori vlastne dodali, to čo sľúbili. Len si tak kladiem otázku, či je skrátka toto ten správny obsah pre hru akou je Fallout 3.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára