pondelok, 16. marca 2015

Prvé dojmy - Cities: Skylines

Mám rád hry, kde si môžem stavať, budovať, pomenovávať a jednoducho rozvíjať niečo – či už je to družina v RPG hre, malé kráľovstvo kdesi uprostred neznámej krajiny, stredovekú dedinu, ktorá musí prežiť zimu, transportnú spoločnosť, či len jedno veľké moderné mesto. Skrátka existuje množstvo hier a niekoľko druhov žánrov, v ktorých sa dokážem nájsť. Ostatne pokojne sem môžem zaradiť aj XCOM, pretože tam tiež rozvíjam svojich vojakov, staviam základňu a vidím všetko rásť (alebo ísť do pekla, ale to už je druhá vec :-)). Istotne tak nebude prekvapením, že som sa opatrne tešil na nové SimCity. Síce sa mi nepáčilo ako sa opäť zbavili číslovania série, ale tešenie tu bolo. Bohužiaľ, dnes už všetci vieme ako to dopadlo – katastrofálne.

Na jednej strane počúvame ohlasy o tom, že robiť v EA nie je až taká katastrofa ako si človek predstavuje. Na strane druhej je EA vlastne veľká megakorporácia a tie sú jednoducho zo svojej podstaty zlé. Naivný starý muž, poviete si, ale ako môže byť moloch, ktorý potrebuje niekoľko mesiacov na rozhodnutie o jednej feature, dobrý? Nemôže. Všetko je tam pomalé a svojim spôsobom neschopné. Vždy online prístup je prvá vec, ktorá zabila posledné SimCity – pretože hneď po spustení nič nefungovalo. Obmedzenie enginu, ktorý robil veci len tak na oko, je zase vec ďalšia. A nakoniec tak strašne malé mapy, že to až pekné nie je. Pamätáte si tie mega mestá zo štvrtého SimCity? Piate SimCity bola v jadre priemerná hra. Nič zásadné, ale ani nič výnimočné. Avšak mala jeden veľký problém a tým bola krátka trvanlivosť.


Pomaly a nešikovne sa dostávam k jadru tohto príspevku. Cities: Skylines len dokazuje, že korporátny prístup je to najhoršie čo môže kreatívnu časť herných tvorcov postihnúť. Malé vývojárske štúdio dokázalo hráčom dodať niečo, čo by sa pokojne mohlo volať SimCity v najlepšej Maxis tradícii. Keď si človek uvedomí, že základ tejto hry je postavený na engine Unity..., to už treba dať len magický klobúk dole. Pritom ani Skylines nie sú bez chybičiek krásy – má svoju vlastnú kolekciu vtipných chýb, ktoré však výrazne nebránia v hraní a stavaní si vlastného mesta. Otázka potom je koľko z toho sú skutočné chyby a koľko z toho ignorantstvo mestského architekta (teda hráča :-)). V každom prípade, za dobu čo som v Skylines vybudoval malé mesto s cca 11 tisíc obyvateľmi, som bol s posledným SimCity hotový. Videl som všetko čo sa vidieť dalo a postavil všetko čo sa dalo postaviť. V Skylines? Ani zďaleka.


Rozmýšľam čo o hre napísať, aby bolo jasné, že je skutočne dobrá. Aby som čitateľa presvedčil, že si neťahám tieto informácie niekde z prstu. Akoby som celý systém vysvetlil hráčovi čo nikdy v živote nehral žiadne SimCity? Pretože Skylines je vo svojom absolútnom jadre skutočne SimCity – má všetky herné prvky, ktoré zaviedla práve táto séria. Prakticky nevymýšľa žiadne nové zóny – je tu klasická RCI – teda obývateľné zóny, komerčné zóny a industriálne zóny. Pričom z každej existuje riedka a hustá zástavba, okrem priemyslu. Ten tentoraz funguje trochu inak – v závislosti od novej funkcie štvrtí (dištriktov), ktoré v SimCity hrách neboli. Hráč si sám určuje veľkosť a rozsah jednotlivých dištriktov a rovnako môže pre ne určovať špecifické pravidlá – daňové úľavy, či vyššie dane, hromadná doprava zadarmo, zákaz fajčenia na verejnosti atď. Zároveň však môže určiť priemyselné zameranie takéhoto dištriktu – drevo spracujúci priemysel, nafta, farmárstvo, ťaženie a pod. V takom prípade sa celá zóna bude zameriavať práve na tento druh priemyslu. Logicky z toho vyplýva i miera znečistenia. Farmárska a lesnícka časť nebudú tvoriť toľko znečistenia ako továrne na naftu. Okrem toho sa vďaka tomuto systému dajú pekne špecializovať jednotlivé časti mesta. Čo nám, pomenuj si všetko hráčom, dáva úžasné príležitosti vytvoriť si vlastné fiktívne mesto, možno s trochou tej fiktívnej histórie.

V Cities: Skylines si môžete pomenovať skutočne všetko. Od toho najmenšieho simáka..., vlastne pardón – cimáka – až po každú jednu budovu v hre. Malou nevýhodou je, že v hre (aspoň zatiaľ) neexistuje žiaden spôsob ako pomenované veci sledovať. A tým myslím hlavne cimákov, keďže pomenované budovy a námestia si človek ešte ako tak pamätá, ale nájsť toho jedného pomenovaného chlapíka v meste z 11 tisíc obyvateľmi..., nuž nemožné. Neviem si predstaviť ako bude niekto hľadať pomenovaných pandulákov v meste veľkosti údajného jedného milióna obyvateľov – čo by malo byť podľa vývojárov dosiahnuteľné maximum obyvateľstva vášho mesta.


Ak by to všetko nestačilo, Skylines je otvorená i moderom a rôznym úpravám. Sama v sebe obsahuje editor máp a editor assetov. I človek bez skúseností s 3D grafickými programami si môže vytvoriť vlastný park, či námestíčko z existujúcich súčastí v hre. Maličkosť, ale poteší, obzvlášť ak šikovní ľudia zabezpečia prísun nových budov a nových stavebných štýlov do vášho mesta. Pretože potom si skutočne budete môcť vybudovať úplne fatasmagorické mesto alebo sa zahrať na malého virtuálneho modelára a pokúsiť sa replikovať mesto existujúce. So všetkým čo k tomu patrí.

Skylines nie je bez chyby a kto je nech hodí kameňom, ale zatiaľ funguje veľmi dobre. Problémy sa však môžu začať ukazovať až pri vyššom počte obyvateľstva a väčších mestách. Prvé dojmy sú však zatiaľ len pozitívne. Obávam sa však, že môj starý počítač bude mať pri skutočne veľkom meste problémy. Ale to sa tak akosi dá očakávať pri 9 rokov starej hernej mašine. V konečnom dôsledku je Cities: Skylines hra pre každého kto si chce postaviť nádherné mesto a vidieť ako sa postupne vyvíja. Budovať jeho komunitu a cestnú sieť. Starať sa o vyváženie vzdelanosti, rozvoja priemyslu a jeho špecializácie, hrať sa s úpravou cestovania cez navrhovanie optimálnych trás pre dopravu, skrátka postaviť niečo čo bude fungovať. Človek potom môže sledovať to hemženie malých človiečikov, pohyb dopravy po cestách a rast celého kolosu, ktorému sa hovorí mesto. Skylines je skutočne skôr o príjemnom budovaní ako drsných taktických výzvach. V tomto bolo napríklad štvrté SimCity oveľa drsnejšie.

Odohraný čas: 10+ hodín

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára