Obrovský dvojnohý robot ako efektívny bojový stroj? Jeden by povedal, že už od začiatku je to naozaj hlúpy nápad. Samotná idea je z pohľadu reality naozaj trošku smiešna. Na druhej strane, kedy nás zaujímala realita, keď to znie a vyzerá tak úžasne?! BattleTech je s nami už pomerne dlho. Možno by sme mohli povedať, že je skoro tak starý ako ja, ehm. Pravda, o pár rôčkov mladší. Pôvodne sa celý systém volal Battledroids a vydala ho spoločnosť FASA Corporation v roku 1984. Avšak už od svojej druhej edície nesie názov BattleTech. Prsty v tejto názvoslovnej zmene má človek menom George Lucas, ktorému sa použitie droida v názve veľmi nepozdávalo. Kto vie prečo? Čuduj sa svete, počítačové hry s touto tematikou sú s nami takmer rovnako dlho.
Prvú počítačovú hru z tohto univerza vytvorili v roku 1988 pre Infocom, nám dnes veľmi známy, Westwood Associates. Bolo to zaujímavé RPG videné z vtáčej perspektívy menom BattleTech: The Crescent Hawk's Inception. Najznámejšou hernou sériou postavenou na tomto svete potom bude séria „simulátorov“ MechWarrior. Štyri diely s veľkým množstvom datadiskov. A bola to práve táto séria, vďaka ktorej som sa i ja po prvý raz dostal do styku s týmto svetom. Špecificky MechWarrior 2: Mercenaries.
Battletech je svet s veľmi bohatou históriu a výborne spracovaným príbehovým pozadím. Je možné na ňom tak stavať nielen taktické hry, akčne ladené hry, ale možno aj nejaké to RPG. A presne z tejto bohatosti čerpá aj nová hra od štúdia Harebrained Schemes, autorov výborných Shadowrunov. Nehľadiac na to, že šéfom štúdia je jeden z autorov pôvodného doskového Battletechu, Jordan Weisman.
V prvom rade sa teda jedná o taktickú, strategickú hru, v ktorej hráč ovláda jednotku (tzv. lance) štyroch mechov a plní rôznorodé misie. V druhom rade tu máme i závan akéhosi ľahkého RPG pri rozprávaní príbehu. Nejde ani tak o štatistiky postavy, ale o to akú históriu si pre túto postavu zvolíte. Áno, na začiatku kampane je výborné a detailné tvorenie si vlastnej postavy, ktorá zohrá istú úlohu v príbehu hry. Nemusím vám snáď ani spomínať, ako veľmi ma táto možnosť nadchla. :-) Nie, že by samotná postava potom mala nejaký veľký vplyv na dialógy. Medzi jednotlivými možnosťami sú vizuálne rozdiely, ale nie konsekvenčné. Čo v konečnom dôsledku vôbec nevadí, pretože celý tento systém skôr slúži na oživenie hlavnej časti hry – taktických súbojov a správy žoldnierskej jednotky.
Cestovanie vesmírom niečo stojí, vaši žoldnieri nebudú pracovať zadarmo, opravy, vylepšenie, nové vybavenie to všetko sú peniaze. A peniaze nezískate pestovaním cukrovej repy! Aspoň nie v tejto hre. Kapitál sa tu získava plnením žoldnierskych zákaziek. Tu potrebujú odstrániť pirátov, tam treba miestnu vládu presvedčiť aby to vzdala, takže obsadiť základňu, zabrániť konvoju aby sa dostal do cieľa, ochrániť konvoj a tak podobne. Misie by sa dali hrateľnostne pripodobniť XCOMu, avšak bývajú oveľa komplexnejšie. Je tu systém iniciatívy, ktorý určuje v akom poradí a kedy, ktorý mech (alebo jednotka na bojisku) môžu jednať. Ľahšie a rýchlejšie mechy teda môžu ísť skôr. Avšak dôležitú úlohu tu hrá i rezervácia akcie, kedy si hráč ušetrí pohyb až na koniec ťahu, pretože sa niekedy oplatí ísť až po súperovi. Pri taktickom rozhodovaní hrá veľkú úlohu aj bojový terén. Ten poskytuje nielen výhodné krytie, ale aj hazardy, ktoré môžu mať pre mecha nežiadúce vlastnosti. Nehľadiac na prírodné prostredie mapy. Horúce či bez atmosferické planéty majú vplyv na chladenie vášho bojového robota, ktorý má vo zvyku sa veľmi rýchlo prehrievať. Teda je dobré sledovať, v akom prostredí sa bude nadchádzajúca bitka odohrávať a akých mechov do boja nasadíte.
Za úspešné splnenie získate peniaze a šrot. Šrot je veľmi dôležitý. V šrote totiž nájdete nielen zaujímavé vybavenie pre vašich mechov, ale i súčasti mechov samotných. V neskorších fázach hry si odrazu uvedomíte, že i keď hráte Battletech, v podstate hráte Pokémonov. Pretože – z nejakých zvláštnych pohnútok – ich chcete mať všetkých!
Hra obsahuje veľké množstvo mechov a každý má svoju špecifickú úlohu, ktorú by mal na bojisku splniť. Kým v začiatkoch a v strede hry je to pravda – a naozaj využitie všetko čo vám hra ponúka. Akonáhle sa hra preklopí do svojej záverečnej fázy, už to skôr začína byť len o tých najväčších mechoch vybavených raketovými zbraňami – je to skrátka najefektívnejšie. Aspoň z mojej doterajšej skúsenosti. Aj keď pravda je, že som ešte nemal tú šesť s legendárnym Atlasom.
Osobne nemôžem hre nič zásadné vytknúť. Je to výborná taktická – strategická hra s obrovskými robotmi a chytľavou hrateľnosťou. Čo si môže človek želať viac? :-)
Mimochodom, vedeli ste, že Battletech mal tiež jednu sériu kresleného seriálu? Ja tiež nie, až kým sa mi neobjavil v odporúčaných videách na youtube. :-)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára