pondelok 26. októbra 2015

Dev Diary: Shadows over Bratislava - Ide to, ale pomaly

Zo soboty na nedeľu som uprostred  noci začal naživo streamovať prechod mojím modom. Jednak ma to nútilo čítať nahlas napísané texty – čo je celkom dôležitá vec – a jednak som možno chcel ukázať na čom to vlastne celé tie roky pracujem. Ako ten hodinový živý test dopadol? No, z diváckej stránky nie moc slávne, ale čo chcete o pol druhej ráno! :-) Ale získal som aspoň prehľad o niektorých stránkach úvodu príbehu a chybách, ktoré sa v hre stále vyskytujú.

Technické detaily

Samotné video nebudem nikde uploadovať, záznam bude visieť na twitchi, tak dlho pokiaľ sám nebude zmazaný. Má sa to totiž tak, že opäť som vyskúšal na streamovanie Xsplit Gamecaster a opäť sa po pár minútach pokazil zvuk hry. Zvuk môjho komentára bol celý čas v poriadku, ale to podivné sekanie zvuku hry neviem napraviť. Takže záznam pre youtube sa nekoná. O nič tak tragického svet však neprišiel. Nabudúce keď to budem opäť skúšať, tak už asi znova cez OBS.

Prečo si to vlastne...?

Cieľom bolo – pre mňa samotného – obnoviť si úvodné pasáže hry a overiť si ich funkčnosť, keďže ich z veľkej časti považujem za hotové. V zmysle mechanickom. Texty budú musieť v každom prípade ešte prejsť editáciou a korekciou. Čo sa ostatne ukazuje hneď od začiatku videa, kde narážam na prvé preklepy a trochu nešikovné formulácie. Ako som už spomínal vo videu samotnom, Shadowrun Returns vyšiel v lete roku 2013 a zhruba od novembra toho istého roku sa venujem vývoju tohto modu. Moje matematické ja si síce myslelo, že sú to tri roky, ale tretí rok vývoja len načnem. Je to však naozaj celkom dávno, a tak si už nie všetko z úvodu pamätám. I keď mám zložku so štósom papierov a poznámok, predsa len sa nevenujem tvorbe modu 24 hodín denne 365 dní v roku. I keď posledné týždne to tak skoro vyzerá :-). 

Slovenčina moja krásna, ničím ťa každý deň...

Keď už bola reč o gramatike a jazyku. Napríklad  ignorovanie  ženského rodu pre ženské postavy je menším problémom. V začiatkoch vývoja som si totiž povedal, že v prvom rade potrebujem dokončiť hlavný príbeh aspoň v jednej variante a zvyšok doupravujem až bude všetko fungovať. Ono totiž, a to som myslím v niektorom predchádzajúcom denníčku naznačil, je so slovenčinou trochu väčšia robota ako s anglickým jazykom. Problém rodu sa dá riešiť niekoľkými spôsobmi. Buď cez špecifické premenné, ktoré si určím pri načítaní mapy a potom ich budem vkladať do príslušných dialógov. Alebo vytvorením upravených celých dialógových vetiev pre mužský a ženský rod. Používam oba spôsoby, niekedy je jednoduchší prvý, inokedy druhý. Možno, by som mal používať len jeden, ale nie som si práve istý, ktorý zo spôsobov je najefektívnejší. Zo začiatku som tak druhý rod ignoroval, alebo vytváral len niektoré odpovede. Chyba! Buď nič alebo všetko. Takto je to totiž pekne rozhádzané a spätné dopĺňanie bude peklo.


A iné chrobáky...

Zaujímavý bug sa mi stal hneď v úvodnej mape „Hangár“, ktorý sa mi nikdy predtým pri testovaní neobjavil a úprimne netuším presne kde by mohol byť problém. Nespustila sa vopred pripravená „príhoda“, ktorá mala dej posunúť ďalej. Našťastie išla mapa dokončiť aj bez toho, ale stále mi to vŕta v hlave. Interne sa zdá byť všetko v poriadku, neskorší test tiež fungoval, ale v momente streamu to skrátka nefungovalo tak ako malo. Stále pátram po chybe, ktorá to mohla spôsobiť.
Čo ma dostáva k ďalším drobným chybičkám, ktoré tak pred rokom (keď som naposledy túto časť hry testoval) fungovali, ale zrazu sa nič nedeje. Našťastie zatiaľ to nie je nič čo by bránilo hráčovi v ďalšom postupe, len to trochu podkopáva niektoré možnosti, ktoré by v hre hráč mohol mať.

Čo je matrix?

Nuž a potom je tu prvý run v „Tesla Industries“ a kým dizajn úrovne, teda samotných kancelárskych priestorov je i dnes fajn – štandardný, tak matrix... Najprv však trochu historického pozadia k vzniku mapy. „Tesla Industries“ bola jedna z prvých máp, resp. prvý „run“ (misia, quest, keď chcete), ktorú som po krátkom oboznamovaní sa s editorom vytvoril. Chcel som mať run postavený na spolupráci medzi reálnym svetom a matrixom. Tak ako som to zažil pri hraní Shadowrun Returns, a tak som sa pustil do konštrukcie celkom rozsiahlej matrixovej vrstvy tejto misie. Problém je, že už v pôvodnej hre nie je matrix boh vie ako zábavná zložka hry. A ako som teraz po rokoch zistil, môj matrix v misii Tesla Industries je... nie moc dobrý. Zbytočne naťahovaný a nudný. Nehľadiac na to, že nastaviť aby všetko fungovalo bolo na začiatku celkom problematické. Dnes už viem ako na to a celý princíp prešiel pomerne nedávno kompletným prekopaním. Avšak samotný dizajn tejto časti ostal zachovaný. Čo s tým?

Celé to prekopať je z časových dôvodov nemožné, ale možno trochu upraviť dynamiku (kedy a koľko protivníkov na hráča vyskočí) a možno tam prihodiť niečo, aby to nebolo len – hráč prebehne z bodu A do bodu B, zničí pár IC, bod B sa mu sprístupní – aktivuje bod B a beží k bodu C, kde sa na neho vyrojí celá grupa IC... To je štandard, s ktorým som nebol nikdy spokojný. A tak sa snažím matrix niečím trochu oživiť. Neviem či to matrixu Tesla Industries pomôže, ale uvidíme.

Matrix Tesla Industries je doteraz najväčší aký som pre run vytvoril. Neskôr som na neho viac-menej rezignoval. Úloha deckera sa tak scvrkla na „deckovanie“ cez dialógové okno. Avšak zistil som, že menšie matrix mapy, dobre premyslené by nemuseli byť až také únavné a nudné. Čo by mohla potvrdiť mapa, na ktorej aktuálne pracujem.


Prekliata linearita!

Napriek tomu, že sa tomu celý čas bránim, bude môj mod viac-menej lineárny. A skôr viac ako menej. V rámci jednotlivých runov idú niektoré problémy riešiť rôznymi postupmi. V jednom dokonca môžete do ďalšej časti vojsť dvoma úplne odlišnými spôsobmi. Ale samotné runy nasledujú v podstate v lineárnom poradí. Celá Shadows over Bratislava je vlastne one man show, ak by som to tak mohol napísať, a ak chcem mod niekedy dokončiť, musím ho skrátka osekať na to najdôležitejšie. Povedané neurčitými slovami – momentálne (po dvoch rokoch práce) som niekde v polovici vývoja celého príbehu. Koniec v nedohľadne a niekedy naozaj uvažujem, že by som doladil a zabalil to čo už je hotové a spravil z toho „Akt I.“ a vypustil medzi ľudí. Neviem. Ešte by tu bola možnosť, že by sa našiel niekto, kto by mi pomohol s tvorením vedľajších runov. Vytvoril by niečo vo svojom editore a ja by som to potom preklopil do Shadows over Bratislava (myslím, že je to možné, ale nemám to odskúšané!). Otázka, ale je koľko ľudí pracuje v tejto republike so Shadowrun Returns editorom a kto je natoľko „blázon“, že by sa mu chcelo :-)

V každom prípade, nechal som za sebou z 90% dokončený nešťastný prístav a pracujem na ďalšej misii, tentoraz sa odohrávajúcej u susedov vo Viedni.

Wien

Myslím, že sa mapa črtá celkom pekne. Jediný problém je, že sa príliš nepodobá na svoju reálnu podobu. Vo Viedni som bol niekoľkokrát a raz som išiel i po ulici, kde sa (teoreticky) dostane hráč na tejto mape. Povedzme si pravdu, v tomto prípade ani tak nejde o presné zobrazenie ako o náladu a pocit z toho miesta. Môže toto byť viedenská ulica kdesi v roku 2056? Myslím si, že nálada a pocit z toho miesta je dosť blízko Viedni. I keď pravda, ono by to ľahko mohol byť aj kúsok Prahy a protesty by boli rovnaké. :-) Mimochodom, ak by sa ma niekto spýtal čo sa mi najviac podarilo, tak by som povedal, že električka! Kým tá bratislavská je len jemne upravený „monorail“ z pôvodného Shadowrun Returns, pri viedenskej električke som sa trochu prekonal. Nie je to dokonalé, sakra veď ja nie som žiaden grafik, ale (čo môžem súdiť) pekne zapadne do celkového grafického štýlu Shadowrunu. Ale hlavne, jazdí! :-)


Bude to niekedy dokončené?

Strašne by som chcel, aby sa to podarilo. Nebude to najlepšie dielo na svete, nebude dokonalé, ale aspoň raz dotiahnem do konca niečo. Po tom čo ostal visieť vo vzduchu projekt pre Brány Skeldalu, nedokončených plánov na hru v RPG Makeri, ambiciózny mod pre Oblivion, ktorý skončil v kremíkovom nebi spolu s diskom s dátami, adventúrou z prostredia Stargate... a čo ma bolí najviac, dokončenou foundry misiou pre Star Trek Online, ktorú vzal čert... Toľko mŕtvol, toľko času, ktorý skončil v... nikde! Nech to budú bárs hrať aj len dvaja ľudia na svete (pretože je to slovensky, duh!), tak sakra ten Shadowrun už snáď musím dokončiť! Dúfam. :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára