pondelok 9. novembra 2015

Retro: Eye of the Beholder (GameBoy Advance)

Povedal som si, že by to po nejakom čase chcelo opäť nejaké retro. Povedzme čo takto z roku 2002? Nie, nezbláznil som sa, teda aspoň myslím, že nie úplne. Možno sa pýtate, a dohral si už... X? Nie, pravdepodobne nie. Dokončil si už Shadowrun? Negatívne, nie ani týmto smerom to nepôjde. Tak prečo – sakra – strácaš čas s Eye of the Beholder pre Gameboy Advance? Pretože svet je divný, všetko je lož a len mlieko je voda... aby to teda dávalo úplný zmysel. Skrátka som potreboval niečo čo vyzerá pixelovo, je to trochu niečo nové, keď už som teda dokončil Black Pits súčasť to vylepšenej verzie Baldurovej brány. Chcelo to skrátka niečo čo nemusím nutne dohrať, ako to tak už býva.

Verzia Eye of the Beholder pre GBA je založená na tretej edícii pravidiel Dungeons & Dragons a po všetkých stránkach je odlišná od klasickej počítačovej verzie zo začiatku 90tych rokov.  Teda na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je graficky príbuzná, ale zdanie klame. Na začiatku máte totiž na výber len z troch povolaní – klasických archetypov fantasy hier, avšak k tomu celú kopu rôznych schopností, tak ako ich poznáme z tejto edície D&D (napríklad z Neverwinter Nights, Temple of the Elemental Evil a pod.). Obmedzený výber herných portrétov a editor bojových ikoniek nesmie chýbať. Napísal som editor bojových ikoniek? Áno, čítate dobre, totiž súvisí so zmenou bojového systému tejto verzie hry.


Xanthara pôjdeme vypudiť aj v tejto verzii hry. Pohyb po štvorčekoch a pohľad z prvej osoby ostal zachovaný i v tejto verzii. Prvá úroveň ešte zodpovedá prvej úrovni klasického EOB, teda aspoň čo mi pamäť slúži. S jedným rozdielom, myslím, že sa cez dieru v strope v jej východnej časti nedalo dostať do krčmy. V tejto krčme môžete nabrať ďalšieho člena vašej družiny, preorganizovať ju alebo si nakúpiť základné vybavenie. Ale je to prísne tajný spolok a späť do mesta vás nepustia, takže... áno, aj tak musíte späť do kanalizácie a pomaly sa dobiť až k Xanatharovi. Druhá úroveň je rozdielna a tretia má myslím niektoré spoločné črty vo svojom dizajne s originálom. Zmenou samozrejme prešiel aj celé používateľské rozhranie, ktoré je prispôsobené vlastnostiam malej prenosnej konzole. Bohužiaľ z grafického hľadiska pôsobí tento Beholder ako chudobný príbuzný starej PC verzie.

Na rozdiel od svojho prapôvodného originálu tu je možné s postavami využívať, v niektorých situáciách, aj ich schopnosti. Silu na vyrazenie dverí, odstraňovanie pascí, vyjednávanie, zastrašovanie, zíde sa vám aj šplhanie či prehľadávanie miestností. Čím sa prenosný Beholder (mimo rozdielneho rozloženia úrovní) líši od svojho počítačového náprotivku je spôsob riešenia bojov. V jednotlivých úrovniach sú rozmiestnený statický protivníci. Ak sa k nim priblížite nastane bojová situácia a pohľad sa prepne do „vtáčej perspektívy“ a začne ťahový súboj. Je pripomienkou starých – dobrých GoldBox hier! Vidíte ikony vašich postáv, ikony protivníkov a postupne sa striedate v ťahoch. Každý kto niekedy zažil aspoň jednu GoldBox hru sa tu bude cítiť ako doma.


Ťahové súboje sú zábavné, i keď sa môžu neskôr zvrhnúť v trochu stereotypnú zábavu. Zdá sa mi, že sú trochu pomalšie ako v klasických GoldBox hrách, ale to môže byť spôsobené aj emuláciou. Chýba im trošku väčšia dynamika, aby súboje lepšie odsýpali. Áno vo svojom „3D“ pohľade vyzerá Eye of the Beholder ako narýchlo zošitá hra, ktorá nemala vysoký rozpočet, ale zatiaľ ma jej hranie celkom baví. Možno je v tom trochu tej zvedavosti a porovnávania a za nejaký čas ma to prejde. :-)

Rozdiely od PC verzie:

  • Len štyri povolania: bojovník, klerik, zlodej a mág
  • Hra sa ukladá automaticky pri odpočinku
  • Rozdiely vyplývajúce z využitia 3. edície pravidiel D&D
  • Obchod a krčma hneď v prvej úrovni hry
  • „topdown“ ťahový súbojový systém á la GoldBox
  • Rozdielny dizajn úrovní
  • 10 úrovní vs. 12 úrovní v PC verzii
  • Textové rozhranie vs. ikony (paper doll atď.) v PC verzii


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára