Nechce sa mi tomu síce veriť, ale pravda je, že som
naposledy hral nejakú adventúru v roku 2012! Nieže by som nemal backlog
plný adventúr, ostatne to bol v minulosti jeden z mojich obľúbených
herných žánrov. Len sa akosi na ne nedostáva. Lenže pred pár dňami som videl
trailer na pokračovanie The Book of Unwritten Tales a uvedomil som si, že
sa mi kópia prvého dielu váľa na virtuálnej poličke GOG. Neváhal som teda
a siahol po tejto – pôvodom – nemeckej hre.
Ak sa pýta, prečo bolo nutné naznačiť národnú príslušnosť
tejto hry, odpoveď je jednoduchá – podľa všetkého sa má jednať o humornú
adventúru. Nuž a vieme ako často vnímame nemecký „humor“. Ono sa to tak
nejako nakoniec odráža aj v tejto hre..., ale zoberme to pekne od
začiatku.
Príbeh je jednoduchý ako jednoduché príbehy môžu byť. Dlhá
a nikdy nekončiaca vojna medzi dobrom a zlom, je tak dlhá a tak
nekončiaca, že by jeden ťažko hľadal ten koniec. Ale zdá sa, že existuje spôsob
ako túto nekončiacu vojnu ukončiť. Konečne. Raz a navždy. Možno. Na
zdanlivo jednoduché riešenie prišiel archeológ Mortimer McGuffin, ktorý síce
o sebe tvrdí, že je gremlin... ťažko povedať, či nesmie jesť po polnoci. Vlastne
on skôr vyzerá ako vzdialený bratranec jedného nemenovaného jedi majstra,
ktorého meno sa začína na Y. No skrátka, zločinné sily sa dozvedia, že Mortimer
vie ako na to. Prvé čo urobia je – logicky – pokúsia sa z Mortimera
vytlačiť čo všetko vie. Lenže sa do tohto násilného odvedenia archeologickej
veličiny miestnej ríše zapletie Ivo. Nie ninja. Ivo je žena, dievča a ešte
k tomu elfka... tomu sa inak hovorí sexy kombinácia. Ivo, teda plným menom
Ivodora Eleonora Clarissa, ale kto by chcel stále toto opakovať? No, skrátka
Ivo sa snaží nášho archeológa zachrániť, čo vyjde tak napoly. Na chvíľu dopadne
Mortimerova klietka – nie na pole nie – do snehového záveja kdesi
v hmlistých horách..., skoro na hlavu mladého gnóma Wil... Willwehatona,
nie...brush...Wilbrusha. É, pardon... Wilbur! Wilbur Weathervane je jeho meno.
Wilbur pracuje u majstra výpalníka..., nie pivovarníka – trpaslíka.
Samozrejme, pivo a trpaslíci to ide vždy spolu. Upratuje a pritom
sníva o veľkých hrdinoch a o tom, že by sa jedného dňa mohol
stať mágom. Och mágia, tak tomu ja rozumiem. Ale to nie je podstatné, predtým
než sa zase McGuffin poberie do zajatia, stihne predať Wilburovi magický
prsteň. Na dotyk hrejivý, s tajomným nápisom na jeho povrchu...musí ho
doniesť arcimágovi, ktorý sídli v meste Seastone... A to by bol
zhruba prológ celej hry..., teda príbehu. V hre.
Povedané slovami Micka mága, väčšina humoru je založená na
tzv. meta humore alebo odkazovaní na kdečo. Ostatne je to asi tak vtipné ako
tento text, ktorý sa mi práve rodí pod rukami. Práve teraz, presne, sú to
slová, ktoré sa mi vynárajú na povrchu a zhmotňujú sa jedno po druhom na
bielom virtuálnom papieri. Pravda, keď už budú prístupné verejnému oku, už
nebudú čierne na bielom, ale na tom snáď toľko nezáleží. Je to problém? Myslím,
problém, že je hra založená na meta humore. Môj text je úplne v poriadku.
Až na raritnú hrubku alebo iný jazykový kiks. Občas sa pousmejete – jemne
v rámci pravidiel, občas sa chytíte za hlavu a niekedy si poviete –
ahá, to poznám! Ale chichotať sa nebudete, bránica vám neublíži..., je to skôr
taká ako by som to...feel good hra. Máte pri jej hraní dobrý pocit.
V prípade, že už toho máte odohraného a podchytíte kdejakú narážku,
prirážku a zarážku, ktorú na vás hra vybalí. Slovného humoru je totiž málo.
A obávam sa, že ak bol v originálnom pláne nejaký hutnejší slovný
humor, tak sa stratil v preklade.
Čo je dosť dobre možné. Nie nadarmo som na začiatku spomínal
nemecký pôvod hry. Často máme z toho veľkú srandu, že Nemci sú asi tak
humorní ako posádka Titanicu na dne morskom. Problém je v tom, že nemecký
humor je úzko zviazaný s ich jazykom. A nemčina je natoľko špecifická
vo vzťahu k humoru, že je tento slovný humor často neprenositeľný do iného
jazyka. Obzvlášť anglického. Z mojej
skúsenosti s nemeckým originálom a anglickým prekladom v prípade
úplne inej série a iného žánru, by som si dovolil odhadnúť, že by to mohol
byť i prípad tejto hry. Dokonca sa po internete povaľuje i názor, že
samotný nemecký dabing je oveľa lepší ako ten anglický. Ťažko to posúdiť.
Anglický dabing nie je hviezdny, ale v rámci možností... neurazí. Možno je
škoda, že v hrách neexistuje možnosť prepínať medzi rôznymi dabingami. Asi
by to bolo príliš komplikované, obzvlášť keď lokalizácia prebieha často oveľa neskôr
(originálna, nemecká verzia vyšla v roku 2009 a anglická až
v roku 2011).
Ružový, metrosexuálny paladin...uhm, heh? |
Och, nezabudol som napísať čo je to vlastne za hru? Nie,
myslím, že nie. Ale pre istotu – tradičná point and click adventúra, v tom
najtradičnejšom zmysle slova. Zo všetkým čo k tomu patrí. Až teda,
prevažná väčšina hádaniek a kombinácii je absolútne logická. V rámci
sveta a hernej logiky. Dokonca vám hra umožňuje zvýrazniť si všetky
aktívne body na príslušnej obrazovke, takže nemáte problém s orientáciou. Jeden
príklad za všetky. Ako vždy potrebujete nájsť tri predmety. Mimochodom
z tohto stereotypu si neskôr uťahuje i samotná hra. Jeden z nich
je padák. Ale kde zobrať padák? Cink. Už viete, na čo vám bude ten ruksak,
ktorý ste našli pred zadaním tejto úlohy. Teraz ešte nájsť nejakú tu plachtu
a tú skombinovať s pevným, elfským lanom, ktoré už tiež máte. Herná
logika, ktorá však presne funguje. Alebo herná, možno by sme to tiež mohli
nazvať rozprávkovou logikou. Všetko pekne do seba zapadá a vy sa postupne
posúvate herným svetom a jeho príbehom. Pritom si všímate na čo všetko si
autori hry spomenuli a čo nacpali do herného obsahu svojej hry. Och,
samozrejme, v tejto hre nikto neumiera a smrť je z toho zjavne
celkom deprimovaná. Deprimovaný... on je to vlastne chlap, ako všetci vieme. A smrť
predsa hovorí vo verzálkach. HAHA! SME SA ZASMIALI. Možno trochu usmiali.
Apropo, sme v adventúre a v tej predsa nikto neumiera. Odtiaľ tá
depresia.
Napriek tomu je celkový dojem pozitívny. Neodporúčal by som
hru každému. Skôr tomu, kto si pamätá na staršie adventúry. Osobne som pri
hraní The Book of Unwritten Tales zažíval podobné pocity ako keď som
v minulosti hral Simona kúzelníka alebo legendárne Kyrandie. Možno
v tom bolo trochu tej nostalgickej nálady, ktorú táto hra do istej miery
má. Chýbajú jej absurdné hádanky, na ktoré by človek bez návodu prichádzal
dvadsať osem rokov, pretože prehliadol jeden malý pixel. Má niekoľko hluchých
miest, ako napríklad pár úloh vo Wild Lands, kde toho vracania sa do
predchádzajúcich obrazoviek začínalo byť trochu príliš. Mimochodom, ostrov na
ktorom sa nachádza potopený chrám sa volá Sordia. Údajne pomenovaný po slávnom
čarodejníkovi. Tiež vám prichádza na rozum len jeden čarodej s týmto
menom? Mám taký pocit, že sa celkom dobre poznal s istým Simonom. Ale kto
vie... Možno to bol úplne iný kúzelník, z inej triedy.
Keď už som na začiatku spomenul ten druhý diel. Ono
v podstate i na tom poslednom trailery je vidieť ten typ metahumoru,
ktorý si autori zvolili. Je tak rafinovaný a nenápadný ako Ružičková
v porceláne, ale na druhej strane neuráža. Áno, volám sa Eloi a som
starý... ja už netuším čo by mala byť moderná adventúra. To čo predvádza
v posledných rokoch Telltale má však od adventúry hodne ďaleko a skôr
je to čistý interaktívny film. The Book
of Unwritten Tales si ctí tradíciu a pre mňa to tak bol celkom príjemný –
i keď nie úplne hladký – cca 12 hodinový herný zážitok. Palec hore a rozhodne
sa teším na pokračovanie!
Měl jsem rozehráno, ale nakonec jsem nedokončil, nějak mě to nechytlo za srdce, nezáleželo mi na tom, jak to dopadne. Co se novějších adventur týká, tak určitě zkus Blackwell serii od Wadjet Eye Games, inteligentní, konverzační, ale ne ukecané.
OdpovedaťOdstrániťJop, aj ja som tam mal jeden moment kedy som si hovoril, ze to asi nedohram. Potom som sa cez to prehupol a dorazil na jeden zatah az do konca. Skor som zvedavy na pokracovanie, na ktore su zatial celkom pozitivne ohlasy.
OdstrániťVelice doporučuji Primordii, je to postapo adventura a jedna z těch novějších věcí, o které opravdu můžu říct, že to zachovává feeling adventur z '90. Opravdu skvěle napsaná věc.
OdpovedaťOdstrániťMirak
Tak, ono skoro všetko od Wadjet Eye je kvalita :)
OdpovedaťOdstrániťEšte som zvedavý na Dreamfall Chapters, ale tú budem hrať až ked vyjde posledná kapitola.
Tak třeba hypovaná Gemini Rue mi přišla sice jako dobrá, ale zároveň dost přeceňovaná adventura, Primordia ji převyšuje prakticky v každém ohledu.
OdstrániťMirak
Until then, the vast majority of puzzles and combinations are completely logical. In the framework of world and game logic.
OdpovedaťOdstrániťI like different tales and that would be good to read with my daughter together.
OdpovedaťOdstrániť