Dnešné ohliadnutie za retro článkami bude venované prvej hre
zo série Legend of Kyrandia. Jeho výber bol pomerne jednoduchý, keďže nedávno GOG
skompletizovalo celú sériu (1, 2, 3), a tak si ju môže potencionálny záujemca okamžite
zahrať. Nehovoriac o tom, že všetky hry zo série stoja za to. Ktorá z nich
je najlepšia, na to sa – pravda – názory trochu rozchádzajú. Niekto pripisuje
tento titul druhému dielu, niekto poslednému a ďalší zas nedá dopustiť na
prvý kontakt so sériou v podobe Book One. Kyrandia však rozhodne patrí k hrám,
v ktorých je pevne zakorenený tvorivý rukopis autorov diela.
The Legend of Kyrandia prvá adventúra z dielne Westwood
Studios – spoločnosti, ktorá si svoje meno vybudovala na utváraní žánru
real-time stratégií. Avšak kde je talent, tam sú aj zaujímavé výsledky. A prvá
Kyrandia, ku ktorej názvu bolo neskôr pridané „Book One“ je toho živým dôkazom.
Kyrandia je vlastne rozprávka. Rozprávka o zlom dvornom
šašovi menom Malcolm, ktorý zabil kráľa a kráľovnú a ukradol Kyragem, amulet,
ktorý je zdrojom mocnej mágie. Avšak mocným mágom sa podarilo Malcolma premôcť
a uzatvoriť v hrade. Nič však nie je večné, a tak sa jedného dňa Malcolm opäť
dostáva na slobodu. A túži po pomste.
Jednou z obetí Malcolmovej pomsty je aj Kallak, dedko
hlavného hrdinu, siroty Brandona. Kallak bol premenený na kamennú sochu, ale
ešte predtým stihol zanechať pre Brandona inštrukcie, ktoré ho zavedú k
šťastnému koncu – snáď. Na svojej ceste Brandon musí znovu získať magický
Kyragem a nakoniec sa dozvie i niečo o sebe a svojich rodičoch. Rozprávka.
Svojim spôsobom do príchodu Kyrandie existovali dva veľké
prístupy k adventúram. Jeden bol razený hrami od Sierry – kedy na každú akciu
bolo treba klikať na príslušnú ikonu a inventár bol oddelený od hlavného okna
hry. No a potom ten od LucasArts, kde zas mal hráč určitú škálu príkazov,
pomocou ktorých komunikoval s prostredím. Westwood zjednodušil interakciu z
prostredím, zbavil sa príkazov a rôznych ikoniek na rôzne úlohy. Všetko sa
dialo na jeden klik a vždy sa vykonala príslušná akcia. Kliknutím na predmet
vzal hráč predmet a položil ho do inventára v spodnej časti obrazovky.
Kliknutím na postavu sa začal rozhovor.
Avšak smrť mala svoje miesto v systéme od Westwoodu. Väčšina
hádaniek bola kombinačného charakteru, a riešila sa v rámci inventára alebo
charakteru magického, kedy sa používali časti Kyragemu. Mnohé nesprávne
riešenia viedli k smrti. Pamätníci si iste spomenú na miešanie elixíru, kedy
nesprávna kombinácia znamenala smrť – avšak hráč nijako nevidel, aký účinok
bude namiešaný elixír mať. Teda až po jeho vypití – čo však znamenalo smrť a
„Load“. A tak by sa dal spôsob „pokus-omyl“ v prípade Kyrandie popísať ako
„pokus-omyl-smrť-load“. Okrem toho, Brandon nie je ten hrdina z klasických –
celý príbeh je tak okorenený o rôzne vtipné poznámky a dotvára tak výbornú
atmosféru celej hry.
CD verzia hry priniesla i nahovorené dialógy – hlavnej úlohy
sa ujal Joseph D. Kucan, ktoré však väčšina ľudí pozná skôr ako Kanea zo série
Command & Conquer - a ešte lepší hudobný sprievod, ktorý nemal na svedomí
nikto iný ako dvorný to skladateľ Westwoodu Frank Klepacki. Patrilo by sa ešte
dodať, že Kyrandia patrí k jedným z prvých hier, ktoré sa objavili i v českom
preklade – i keď samozrejme neoficiálnom, a tak aj kolovala po Česko-Slovenskej
republike :-).
Svoj talent tvoriť zaujímavé príbehy a kvalitné adventúry
ešte Westwood zužitkoval – okrem iného - v dvoch pokračovaniach Kyrandie.
Pričom v záverečnom diele trilógie sa k slovu dostane i Malcolm. Westwood
ostane zapísaný v histórii zrejme hlavne kvôli Dune 2 a ságe Command &
Conquer. Ale milovníci dobrých adventúr a príbehov, by nemali zabúdať ani na
ich ďalšie skvelé dielka. Nielen zo série Kyranida, ale napríklad i úžasné
Lands of Lore, či klasicky Eye of the Beholder a v neposlednom rade – nazvime to
posledným zbohom Westwoodu vo svete adventúr – vynikajúci Blade Runner.
Ku nekonečnej spokojnosti každého kto by si rád zahral
Kyrandiu aj dnes, treba dodať, že je podporovaná vynikajúcim program ScummVM, a
tak nikomu nebráni spustiť si ju i na dnešných rýchlych a moderných počítačoch
– relatívne. :-)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára