Pomalá, trochu nostalgicky smutná melódia vás privíta na
úvod adventúry zo sveta Das Schwarze Auge alebo keď chcete The Dark Eye,
a anglicky a zastaralo Realms of Arkania. Zvláštny pocit. Tú hru som
očkom sledoval už pri jej ohlásení v nemeckých médiách. Vtedy naše ešte
veľmi nezaujímala a anglicky píšuce tiež nie. Veď kto by sa zaoberal
nemčinou. Ale predsa, je to Das Schwarze Auge a hry z tohto
prostredia mali vždy výnimočnú atmosféru. Skutočne, ten základný dojem je len
o pocite. Žiadna hrateľnosť, žiadne herné systémy. Jednoducho, aj keď
postavený na Tolkienovskom základe, je ten svet iný. Kto vie, možno to je na
ňom zaujímavé, tá inakosť.
Hrateľnostne je Chains of Satinav klasická hra. Vo všetkých
významoch tohto slova v hernej branži. Adventúra tak ako ju stvorili pred
mnohými rokmi, adventúra ako nám vykvitla na prelome 80-tych a 90-tych
rokov minulého storočia. Jej príbeh sa posúva riešením hádaniek založených na
kombinovaní predmetov. Tak obyčajný popis stačí na opísanie hernej náplne. A predsa,
začal som tú hru mať rád takmer na prvý pohľad. Takmer. V jej hernom
systéme nie je žiaden zádrheľ. Každý problém je logický, prípadne založený na
vždy jasne danej logike miesta, v ktorej sa hráčova postava nachádza.
Všetko funguje tak ako má. Staticky je hra nádherná, krásna a rozprávková
– skoro ako jej príbeh. Jediný problém, ktorý však rýchlo odoznel, bol
s trošku slabšou animáciou postáv a ich výrazových prostriedkov. Hra
je skutočne animovaná, ručne kreslená, tak ako to bolo v tých starých (a
zrejme už naveky najlepších ;)) časoch. Lenže vysoké rozlíšenie nie vždy
prospieva výslednému efektu. Trochu zvláštne sa mi zdali pohyby úst
a niektoré fázy animácií. Trošku (naozaj len trošku) bili do očí. Lenže
ako hovorím, zrak sa ľahko prispôsobí srdcu. A srdce si hru zamilovalo po
prvých krokoch v nej.
Od herného systému späť k pocitom. Niekedy naozaj
rozmýšľam, či sa dajú hry nejakým rozumným spôsobom kvanitifikovať. Ak by bol
zlý herný systém, mohla by byť automaticky zlá aj hra – má to svoju logiku, má
to svoje opodstatnenie, ale... Čo ak je tam niečo, čo vás donúti chyby
v systéme prehliadnuť. Nevšímať si ich a užívať si herný svet taký,
aký je? I kvalita scenára, či dialógov môže byť vedľajšia. A dabing?
Býva často kameňom úrazu. Mnohí vám povedia, že sú žánre (RPG), ktorým je len
na obtiaž – často, niekedy a možno len občas. A niekedy akoby herci
zabudli dať to svojho prejavu srdce, ducha, ktorý by si hra zaslúžila. Škoda
len, že je to pravdepodobne prípad i Satinavových reťazí. Miestami to bolo
veľmi tristné, dvojrozmerné a prázdne. Na druhej strane, možno boli tak
tie postavy napísané. Prázdne, len-tak prechádzajúce cez obrazovku
a posúvajúce hrdinu kamsi ďalej. Hlavne nech sa posunie dej. Nejako. Večná
škoda. Nemecký dabing na mňa pôsobil lepšie. Pravda, počul som z neho len
kúsky, útržky sem a tam. Zvláštne je, že je to opäť hra z tohto
sveta, kedy by som rád prial nemecký zvuk a anglické titulky. Nič také sa
však nedeje. Musíme sa uspokojiť s kompletným anglickým vydaním. Aj keď
nie je najhviezdnejšie.
Príbeh. O čom vlastne hra rozpráva? O osude,
neúprosnom čase, nesmrteľnosti a láske. Je to krásna rozprávka
s nerozprávkovým koncom. Ak ich však neexistuje viac. To som si nezisťoval
– zatiaľ. Pretože mám chuť si hru zahrať znova a zas. Od začiatku, čo sa
mi pri hrách už dávno nestalo. Neviem, možno je v tom len šikovná autorská
ilúzia. Neodolal som a nazrel som do odmien, ktoré hra postupne odomyká
a odkrýva. Ostali mi tam zamknuté dve videá a je tam i jeden „achievment“,
ktorý je opakom toho, ktorý som získal. Možno sú to len scenáristické ilúzie.
Avšak v tomto prípade fungujú. Aj keby bol koniec len jeden, bol to po
dlhej dobe celkom príjemný zážitok strávený s hrou. Miestami vtipný,
miestami smutný, zaujímavý a tak trochu iný. A potom je tu Nuri,
víla, tak trochu naivka v tom ľudskom svete, a v jeden moment
jej mal človek chuť nafackovať, ale... nedalo sa na ňu hnevať. Neviem, možno je
to len moja slabosť na podobné charaktery. Možno je to len ten jeden obyčajný,
rozprávkový stereotyp dámy v núdzi a ja som na neho opäť skočil ako
ryba na návnadu. V konečnom dôsledku je to jedno. Je už možno z mojej
povahy pozastavovať sa nad všetkým. Ako to pôsobí, ako to funguje a prečo
to tak je. Nakoniec je však podstatný len ten dobrý pocit, ktorý vás sprevádza
hraním. Pocit, ktorý je však úzko spojený s príbehom, nie so systémom hry.
Je to iný pocit ako keď hráte Tetris, Solitaire, či Bejeweled, akúkoľvek
multiplayer súťaživú hru – úplne odlišný. Musí však byť ten príbeh úplne
dokonalý? To si tiež nemyslím. Je to skôr súhra niekoľkých faktorov – sveta,
niektorých postáv, zvuku, obrazu a toho príbehu. Všetko sa musí krásne
dopĺňať, nedokonalosti jednej zložky dokáže zaplniť iná a naopak. Drží
pevne ako reťaz a dobrý pocit je na svete. Pocit. Nedefinovateľný,
nepodchytiteľný pojem. Atmosféra. Skrátka, vďaka tomu získate niečo, čo by sa
dalo nazvať krásnou hrou. Estetické, či duševné krásno, neostáva nič iné než
opäť skonštatovať aká je to subjektívna entita.
A The Dark Eye: Chains of Satinav je krásna hra...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára