10 rokov je vo svete hier veľmi dlhá doba. Presne toľko
totiž dnes slávi tretia hra z hlavnej série The Elder Scrolls – Morrowind.
Hra, ktorá má dnes medzi hráčmi zaujímavé postavenie v hierarchii série.
Veľké množstvo hráčov ju považuje za to najlepšie, čo kedy Bethesda
v tomto univerze vytvorila. Moje osobné spomienky sú tiež viac ako
pozitívne. Úsmevné však je, že (aspoň čo si pamätám) som Morrowind nevítal tak
úplne s otvorenou náručou.
Dnes sa mi to už zdá celkom smiešne (obzvlášť keď sa pozriem
akým smerom sa vydalo množstvo iných hier), ale vtedy som mal pocit, že je
Morrowind oproti Daggerfallu príliš malý a okresaný o množstvo
schopností. On taký bol. A vadilo mi to. Chvíľu. So schopnosťami
v Daggerfalle sa to má tak, že veľká väčšina z nich bola skutočne
zbytočná a v Morrowinde tak ostalo len to najpodstatnejšie. Ale
chvíľu trvalo si na to všetko zvyknúť. Veď, prečo mi odstránili rýchle
cestovanie? Ja ho chcem okamžite späť! Dajte ho sem! Grrr...
Vlastne, veď ja ho ani nepotrebujem. Celé je to akési
menšie, ale svojim spôsobom veľmi zaujímavé. Rôzne prostredia, ktoré majú svoje
špecifiká a hlavne, je tu oná podivná kultúra Dunmerov. Tak exotická
a zaujímavá. Nehovoriac o miestnej flóre a faune. Väzeň
vypustený na slobodu v zvláštnom, nehostinnom prostredí. Nerevarine...
Dnes, keď spomínam na Morrowind, prvá vec, ktorá sa mi
vybaví je úžasná grafika – teda na svoju dobu. Hlavne ta voda. Voda, ktorá
vyzerá ako voda! Pamätáte si ešte niekto ako vyzerala voda v Daggerfalle?
Modro farebná škvrna na povrchu a podivná, bodkovaná substancia
v podzemiach. Ale Morrowind? Vypustili vás z väzenskej lode
a človek sa nestačil podivovať nad svojim okolím. Toľko zaujímavých
zmyslových podnetov – pre oči. Aj keď som si istý, že keby to bolo čo len
trochu možné i ostatné zmyslové senzory by dostali zabrať. A keď sa
dnes pozerám na modifikovaný Morrowind, teda aspoň na tie screenshoty
obiehajúce internet – ostávam len v nemom úžase. Po grafických úpravách tá
hra vyzerá veľmi čerstvo a veľmi moderne. Občas mám pocit, že
i trochu lepšie ako jej mladší súrodenci Oblivion a Skyrim.
Northmoor Manor, ako inak... |
A práve modifikácie sú ďalšou veľkou vecou,
s ktorou prišiel Morrowind. Neviem či tvorcovia z Bethesdy videli
tých pár modifikácií, ktoré existujú pre Daggerfall alebo sa inšpirovali priamo
vo svete FPS, ale možnosť nechať hráčov samotných do hry pridávať nové príbehy,
postavy, či miesta bola k nezaplateniu. Samozrejme i ja som sa do
toho pustil s veľkým nadšením. Ako prvé som si vybudoval svoj vlastný
domov. Najprv malý ostrovček, ktorý neskôr padol za obeť kompatibilite (musel
som ho zrušiť, keďže sa tvrdo bil s nejakým oficiálnym prídavkom), potom
skromnejší domov kdesi pri vode a nakoniec ešte väčší ostrov
s vlastnou históriou. Bola to i doba, kedy som sa opäť vrátil k 3D
Studiu a modelovaniu formou pokus – omyl. Pár mečov, kladivo
a drobnosti, na ktoré si dnes už nespomínam vyústilo k plánu na čosi
väčšie určené pre širšiu verejnosť. Nuž, dopadlo to podobne ako o niekoľko
rokov neskôr s prídavkom do Oblivionu. Obsah megalomansky rástol, plány sa
zväčšovali až z toho nakoniec nič verejnosť nevidela. Mno, ale aspoň brat
ocenil niektoré moje výtvory :-). Zaujímalo by ma kde im je koniec. Niektoré
dobové fotografie (rozumej screenshoty) ich ešte celkom pekne zachytávajú.
I keď tiež neviem kde mám uložené všetky obrázky, snáď ležia na niektorom
vypálenom, záložnom CD kdesi hlboko v krabiciach. Kto vie.
Vyobrazenie Nerevarinovho majstra (ergo moja postava z Daggerfallu) |
Spomínam si aj na modifikácie od iných ľudí. I keď
väčšinou si nespomeniem na názvy jednotlivých modov, či ich autorov, sú také,
ktoré mi do dnes utkveli v pamäti. Napríklad The White Wolf Of The Lokken
Mountain od Emmy, rovnako ako celý rad ďalších modifikácii od tejto autorky –
počnúc Children of Morrowind a končiac zaujímavými spoločníkmi. Prípadne
questovú líniu, kde sa mal hráč možnosť stať lichom (a myslím, že bola i „lore
friendly“) a množstvo ďalších. Čo sa s nimi jedného dňa stane
netuším, ale pri tomto spomínaní si myslím, že by bola škoda keby raz zmizli
z tváre internetu. Skutočne vzniklo množstvo podarených prídavkov z rúk
nadšených fanúšikov.
Kedy som vlastne začal mať rád Morrowind? Myslím skutočne
rád? Netuším. Skrátka sa to stalo. Ako sa človek viac ponáral do jeho
exotického sveta, bavil sa skúmaním a objavovaním nového...zrejme to
nejako prišlo. Modifikácie v tom určite hrajú svoju úlohu. Veď keď si
vlastnoručne postavíte miesto v hre, ktoré môže vaša postava nazývať
domovom – to určite pridá na pohodlí a akomsi povedomom pocite.
10 rokov. Ak by som opäť použil svoju obľúbenú metaforu na
ľudský život, tak mať v tej dobe potomka, dnes už s ním pomaly začína
plieskať puberta. 10 rokov je pre počítačovú hru veľmi dlhý čas. A je
dobré vidieť, že sa ešte dnes nájdu ľudia, ktorí sa radi vrátia (prípadne úplne
z čerstva zahrajú) k 10 rokov starej hre. Kto vie, či to budem môcť
o pár rokov povedať i o Oblivione alebo Skyrime. Z tohto
miesta v čase sa to zdá byť málo pravdepodobné, ale... znova - kto vie.
Čas ukáže.
Pěkná vzpomínka Micku.
OdpovedaťOdstrániť