Grimrock je všetko o čom sa starým hráčom, veteránom
nesnívalo už celé roky. Poctivý dungeon akoby prepadol časovou bránou zo
začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia. Teda až na tú grafiku, tú keby
ste vtedy ukázali hráčom asi by od úžasu oslepli. Vo všetkom ostatnom si Legend
of Grimrock ctí žánrové postupy.
Kde som mohol, tam som si vždy pokladal jednu zásadnú otázku
– nemôže byť predsa ťažké urobiť tradičný dungeon postavený na moderných
technológiách. Prečo to ešte nikoho nenapadlo? Prečo to ešte nikto neurobil?
Veď samotná mechanika tohto žánru nestarne a s pomocou nejakého 3D
enginu by to nemusel byť problém. No, tak si to mal urobiť, poviete si. Nuž,
nemal som (ako sa hovorí) potrebný skill ani know-how, aby som mohol čosi také
zariadiť. Aj keď ducha klasických dungeonov som sa snažil preniesť do
vytváraného modu pre Oblivion. Keď sa tak spätne pozerám na to skoro dokončené
torzo – mohol to byť taký Grimrock light v prostredí Elder Scrolls. :-)
V každom prípade niekoho konečne napadlo niečo podobné ako pred rokmi mňa
:-), ale na rozdiel od mojich nápadov neostalo len na nich. Ten niekto sa
skrýva pod firemným názvom Almost Human a ich dielo je Dungeon Master pre
21. storočie.
Legend of Grimrock má základný príbeh. Veď mu vlastne len
stačí odôvodniť prítomnosť skupiny dobrodruhov v akomsi podzemí,
z ktorého sa musia dostať von. Ako inak, väzenská cesta sa zdá byť tá
najpriechodnejšia. Hora Grimrock je pradávne väzenie, kde sa nechávajú hniť
všetci kriminálnici sveta. Aj keď existuje spôsob ako sa zo svojich
kriminálnych činov vykúpiť – ak sa dokážete z Grimrocku dostať živý, potom
ste slobodnými obyvateľmi kráľovstva. Ak. Zákon si je istý, že sa
z Grimrocku ešte nikto nedostal – pretože je diabolsky navrhnutý
a skrýva rôzne temné tajomstvá.
Vizuálne je Grimrock nádherný – všetky ostatné nezávislé hry
budú mať čo robiť, aby neboli porovnávané práve s technickou dokonalosťou
tejto hry. Na druhej strane – samozrejme – i tradičná kreslená grafika
môže stále výborne fungovať (zdravím tvorcov Cardhalie 2, snáď sa niekedy
dočkáme), a tak je výtvarná stránka Grimrocku len akousi čerešničkou na
veľmi chutnej torte. Ako som už naznačil, hernými mechanizmami sa hra
viac-menej drží odkazu starej školy, teda hier ako Dungeon Master, či Black
Crypt. Presúvate sa štvorec po štvorci, v ktorom je nadizajnovaný každá
jedna úroveň podzemia. Žiaden voľný pohyb, len plynulé skoky z jedného
štvorca na druhý. Všetko krásne funguje.
Ak často žiadam, aby sa novodobé RPG inšpirovali starými
dungeonmi, je to práve pre dizajn jednotlivých úrovní, ktorý by mohli hry ako
Skyrim výborne využiť. Vyváženosť súbojov spojená s jednoduchšími až
zložitými hádankami, ktoré bránia hrdinom v postupe ďalej. Momentálne sa
nachádzam na 6 podlaží a náročnosť hádaniek postupne nádherne stúpa. Tie
hlavné sú vždy tak nejako v norme. Avšak každé poschodie obsahuje aj
množstvo tajných skrýš a nepovinných miest, do ktorých si budete musieť
prístup vybojovať. A to nie mečom, či sekerou, ale hlavne hlavou.
Nechýbajú nášľapné plošiny, tajné spínače, divoké teleporty, ktoré sú spájané
do množstva rôznorodých hádaniek. Tu vám hra niečo naznačí, tu vás nechá tápať
– rozhliadni sa a zistiť čo máš urobiť. Mnohokrát je vám výsledok jasný,
avšak prísť na správny postup – to už je iná výzva. V lepšom prípade len
prehliadate nejaké malé tlačítko, ktoré máte rovno na očiach. Inokedy je to
malinko zložitejšie.
Okrem hádaniek sú denným chlebom zajatcov vo väzení
i súboje s obyvateľmi tohto tajomstvami opradeného podzemia.
Prebiehajú v reálnom čase a môžeme o nich povedať, že sú
taktické. Hráč musí hľadať spôsob ako sa vysporiadať s príšerou, ktorá je
veľmi často schopná zlikvidovať celú družinu niekoľkými zásahmi (Státie na
mieste a besné klikanie vám maximálne pomôže na slabšie príšery, ale
obvykle to bude vaša smrť). Ako využiť priestor okolo seba, mať na pamäti
miesta, po ktorých sa pohybujem a nepadnúť tak do slepej uličky. Prípadne
využiť dvere. Aj keď pre tentoraz iným spôsobom akým sme to robievali
v spomínaných klasikách. Bohužiaľ, v Grimrocku príšere dvere
o hlavu neoplieskate :-). Škoda, bývala to účinná taktika. Zavretie dverí
pred nosom už nemá to kúzlo – i keď bezpečná a účinná taktika je to
tiež. V skratke by sa dalo povedať, čo ste sa za mlada v podobných
hrách naučili, v Grimrocku akoby ste našli.
A to vlastne platí o celej hre. Pamätníci
v nej budú ako doma. Všetko je povedomé a známe. Taktika, tuhé
hádanky a nie najjednoduchší protivníci a všetky tie princípy, ktoré
autori pri tvorbe Grimrocku využili. To všetko tu už bolo. Iróniou je, že ak by
Grimrock vyšiel na začiatku deväťdesiatych rokov, bol by len ďalšou podobnou
hrou v rade. Klon Dungeon Mastera, ktorých v tých dobách vychádzalo neúrekom.
Avšak dnes je to výborný počin, ktorý oživuje dávno mŕtvy sub-typ jedného
žánru. Pripomína, že mechanika Dungeon Mastera nestarne, je stále rovnako
návyková ako bola v minulom storočí.
Tvorba postáv nie je zložitá, ale pritom si ich vývoj
zachováva akúsi prijemnú komplexnosť, ktorá zbytočne nemýli, je jasná pre
každého a zároveň dostatočne variabilná. Zo začiatku mi síce chýbal na
výber „typ Cleric“, ale neskôr som si uvedomil, že by takýto uzdravovateľ mohol
narušiť celú rovnováhu hry. Ale to bola len moja chvíľková slabosť (a sila
zvyku z dôb minulých), na ktorú som päť minút po začiatku hrania okamžite
zabudol. :-)
Zatiaľ sú pocity z tejto hry vynikajúce. V každej
úrovni sa skrýva množstvo výziev a tajných skrýš. Dokonca mám taký pocit,
že som ani všetky neobjavil. Mám nutkanie sa vracať do vyšších poschodí
a celé ich znova prechádzať, pretože tam skrátka ešte niečo musí byť.
A obvykle sa neskôr dozviem, že tam aj niečo bolo. Skrátka, Almost Human
sú veľkými fanúšikmi Dungeon Master a klasických dungeonov
a z Legend of Grimrock je to cítiť na každom kroku. Každý jeden
štvorček kričí – toto je pocta klasikám minulého storočia, ktorá však výborne
funguje i v dnešnej dobe. Mimochodom, autori sú si dobre vedomí
žánrových jemností a občas na hráča krásne požmurkávajú. Ako keď som
skočil do jednej jamy (áno, dobrovoľne, často tam nájdete zaujímavé veci)
a na zvitku našiel napísané, niečo v zmysle – Tiež ma naštvalo, keď
som sem skočil a nič tu nenašiel...
Nemám na hraní tolik času, kolik bych chtěl, a tak si velice rád pročítám nejrůznější komentáře a recenze. Ta tvoje se mi velice líbí, podobně jako celý blog.
OdpovedaťOdstrániťMěj se.