piatok 16. decembra 2011

Star Wars: Dark Forces

S hrami je to všelijak, avšak vždy sa nájde nejaká, ktorá zanechá hlbšiu brázdu v pamäti človeka. Ono sa niet čomu čudovať, skutočne výnimočných hier nie je za celú ich historickú existenciu príliš veľa. A mnoho z nich občas neuveriteľne rýchlo technicky zastará. To však nie je prípad Dark Forces, myslím si, že i dnes patrí k veľmi zaujímavým a hrateľným kúskom. Iste, niekomu sa môže už dnes zdať vizuálne málo príťažlivá, ale ak sa cez túto stránku dokážete preniesť, dostanete výbornú hru zo starej školy.

Začiatkom 90-tych rokov priniesla nové svetlo do temnej duše počítačových hier, hra Doom. A stala sa jednou z najpopulárnejších hier žánru FPS, a tak ako to býva, všetky ostatné hry sa potom nejaký čas nazývali (a porovnávali) po nej. Doom priniesol priamočiary štýl akcie, kedy sa hráč prediera cez veľké množstvá monštier a jeho jedinou úlohou je prežiť a dostať sa ďalej. To celé sprevádzal „príbeh“ skladajúci sa „z troch viet“ na začiatku a „zo štyroch viet“ na konci – aby to strieľanie nebolo úplne nezmyselné. No a tu nám do rovnice prichádza druhá veličina. Spoločnosť, ktorá bola známa svojimi kvalitnými hrami, väčšinou s bohatým dejom a vlastníctvom licencie na Hviezde vojny. Bodaj by nie, keď majú ich tvorcu v názve spoločnosti. LucasArts. Ich meno bolo v minulosti synonymom kvality. A tak niet divu, že keď sa pustili do vlastnej FPS, vzišlo z toho niečo trocha iného ako je slávny pravzor Doom.

Hra Dark Forces začína nejaký čas pred štvrtou epizódou. Hráč sa ocitá v úlohe Kyla Katarna, ktorý má ukradnúť plány (presnejšie ich časť) najnovšej imperiálnej zbrane – Hviezdy smrti. Kyle je žoldnier, ktorý kedysi pracoval pre Impérium, ale jeho náhľad na politiku sa trochu mení. Krátko po zničení prvej Hviezdy smrti sa Aliancia dozvedá o novom projekte Impéria, novej zbrani. Pod vedením generála Mohca vzniká nový typ vojaka, plne mechanizovaný droid zvaný Dark Trooper. Ako vždy Impérium dúfa, že toto bude tá správna zbraň na vymietenie Rebélie z tváre galaxie. To všetko sa dialo v engine zvanom Jedi, nie nepodobnému tomu z Dooma. Nejde však len o Dooma v kabáte Hviezdnych vojen. LucasArts mali vo svojej dobe viac tvorivosti a nápadov, a tak vás privíta veľmi zaujímavá a dobre premyslená dejová línia, ktorú by ste v Doomovi len ťažko hľadali. 


Samozrejme netreba zabúdať ani na výborný dizajn jednotlivých úrovní, ktoré sú ďaleko za tým, čo dokázal práve Doom. Viac úrovňové podlažia, šikmé plochy, pásy, výťahy, polygónové objekty a celkovo „žijúce“ úrovne (štartujúce Tie-Fighteri z paluby Executora a pod.). Nechýbali ani priestorové hádanky, ktoré mnohým hráčom často trochu zamotali hlavy. Po bitke pri Yavine nastávajú Aliancii krušné časy. Impérium vyskúšalo svoju novú zbraň na planéte Talay. Masaker, ktorý sa tam odohral mal byť varovaním pre rebelov. Preto Mon Mothma opäť najíma Katarna, ktorý sa osvedčil pri získaní plánov Hviezdy smrti, aby pomohol pri odhalení novej tajnej zbrane Impéria. 14 misií zaviedlo hráča do všetkých známych kútov vesmíru Hviezdnych vojen. Cez pašerácky mesiac Nar-Shaddaa, Coruscant, už spomínaný Super Star Destroyer Executor alebo stretnutie so samotným veľkým Jabbom.

Zaujímavá príbehová línia, grafická i dizajnérska pestrosť prostredia a pútavý vesmír Hviezdnych vojen, to boli hlavné ťaháky Dark Forces. Rovnako treba podotknúť, že Dark Forces patrí medzi prvé FPS, v ktorej bola po prvý raz použitá sekundárna funkcia zbraní. DF istotne priniesol svieži vietor do žánru FPS a LucasArts v tomto trende mienili pokračovať (Jedi engine ešte používala aj ich nasledujúca – rovnako kvalitná – FPS, tentoraz však z prostredia divokého západu - Outlaws). Kyleove dobrodružstvá ešte zďaleka nemali skončiť. Tak prišiel na svet nový engine (pomenovaný pre zmenu Sith) a sním i Dark Forces 2: Jedi Knight. Mnoho hráčov bolo sklamaných z toho, že v pôvodnej hre nemohli používať svetelný meč. To sa malo s príchodom druhého dielu zmeniť. Rovnako ako život Kylea Katarna. Cisár bol mŕtvy, a tak na scénu prichádzajú samozvaní páni zo temní páni, aby zaplnili prázdne miesto v Galaxii. Jedným z nich je aj Jerec.  Na svetlo sa dostáva Katarnova minulosť, služba v Imperiálnych radách, smrť jeho otca – ktorého má na svedomí temný jedi Jerec a Kyleove dedičstvo Sily. Svetelný meč, schopnosti temnej a svetlej strany Sily a samozrejme kvalitný príbeh s rôznymi koncami. Medzi jednotlivými úrovňami hráč mohol sledovať príbeh vo forme hraných strihových scén. Rôzne zdroje hovoria, že práve druhý Dark Forces obsahoval prvé scény so svetelným mečom natočené od Návratu Jediho (1983). Môžeme polemizovať o hereckých výkonoch, či kvalitách samotných scén, pravdou však je, že dodávajú hre istý špecifický nádych. Nie nadarmo môžeme druhý diel nazvať vrcholom série, spolu s vynikajúcim datadiskom Mysteries of the Sith. V ňom sa pod hráčovu kontrolu, okrem Katarna, dostáva ďalšia z populárnych postáv Hviezdno-vojnového vesmíru Mara Jade. Tak ako sa to občas rytierom Jedi stáva, v tomto datadisku aj Kyle podľahne temnej strane Sily, a tak Mara Jade bude jediná, ktorá mu môže pomôcť. Mimochodom, práve chýbajúce hrané scény ukazujú, ako dokáže čas rozprávaniu príbehu uškodiť. V Mysteries of the Sith sa totiž všetky príbehové predely odohrávajú v engine hry. V tej dobe sa to možno zdalo ako dobrý a zaujímavý nápad, avšak z dnešného pohľadu sa hráč pozerá na hnusné, hranaté postavy. A atmosféra ide prudko nadol. Čo sa v prípade Dark Forces 2 však nedeje.

Ak sa pýtate, či stojí dnes za zahranie aj druhý diel, odpoveď musí byť jednoznačná. Pre fanúšika Hviezdnych vojen je to povinnosť! Okrem toho, keďže existujú zaujímavé projekty ako napríklad „Jedi  Knight Enhanced“, ktoré vylepšujú výzor modelov a textúr (a teda, nemusíte sa pozerať na dnes už zastaralých hranáčov) – nie je prečo váhať.


Nasledujúce pokračovania úplne potlačujú názov Dark Forces a preberajú podnázov druhého dielu. Jedi Knight 2 už toľko neexceluje po príbehovej stránke, za to sa zlepšuje manipulácia s Jedi schopnosťami. K dokonalosti privádzajú i hlavný ťahák série – boje so svetelnými mečmi. Zatiaľ v poslednom diely série – Jedi Academy (a ako vidím, čo sa dnes v LucasArts tvorí, zrejme posledný navždy), je Kyle posunutý do úzadia, aby pripravil priestor pre nového hrdinu, čerstvého člena Skywalkerovej akadémie Jedi na Yavine. Príbeh – v tej najčistejšej podobe, ako ho poznáme z DF a DF2 – tu prakticky neexistuje, napriek tomu si hra drží vysoký štandard, aspoň čo sa hrateľnosti týka.

Dark Forces dali svetu nielen prepracované FPS hry s výrazným hlavným hrdinom, ale i kvalitný príbeh a postavu, ktorá prekonala svoje médium. Kyle Katarn sa stal obľúbencom mnohých fanúšikov Hviezdnych vojen a tak sa niet čomu čudovať, že okrem papierového prepisu svojich dobrodružstiev sa dočkal i zvukovej dramatizácie (mimochodom, veľmi kvalitnej) a akčných figúrok. Bola to práve oná dramatizácia, ktorá ma donútila oprášiť a obnoviť spomienku na túto vynikajúcu sériu. A teda hlavne jej prvé dva diely.

Starý LucasArts, to bola spoločnosť, ktorá vedela ako sa robia kvalitné hry. Do pomyselnej hernej siene slávy by sa istotne zaradilo mnoho ich klasických výtvorov a Dark Forces by bol istotne jednou z týchto hier.

4 komentáre:

  1. Mick> Uplne sa stotoznujem s tvojim clankom, zrovna tento rok som presiel vsetky Jedinajty aj Dark forces. Teda - Dark forces, DF2 Jedi Knight + datadisk MOTS, Jedi outcast aj Jedi academy. Jedine s cim vobec nesuhlasim je tvoje zhodnotenie Jedi academy ako rovnocenny titul k JK ci Jk2. Academy mi teda prisla podstatne ubohejsia ako ostatne tituly, taka konzolova sracka pre male deti v porovnani s predchadzajucimi dielmi. Fakt o cele 2 ligy pod urovnou JK a JK2, neviem kedy si hral naposledy Academy ale asi davno tak to mas trosku skreslene :). Skoda ze sa asi uz nedockame ani tej prerabky Dark forces do enginu J academy. Ten projekt uz par rokov nemal ziadny update a vyzera asi mrtvy co je velka skoda, velmi velka skoda.

    P.S.
    Mas tu jednu strasne zabugovanu vetu tak si ju oprav lebo fakt hroza.
    "Cisár bol mŕtvy, a tak na scénu prichádzajú samozvaní páni zo temný páni, aby zaplnili prázdne miesto v Galaxii." (nezabudni na temni pani)

    A este
    "Preto Mon Mothma opäť najíma Katarna, ktorý sa osvedčil pri získaní plánov Hviezdi smrti, aby pomohol pri odhalení novej tajnej zbrane Impéria."
    - Hviezdy smrti- :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. kamikadze1 - Takto, po hratelnostnej stranke nie je Jedi Academy zla. Po pribehovej sa predchadzajucim dielom rovnat ani zdaleka nemoze. Ano je horsia, ale stale je na tom lepsie ako sucasna tvorba (o Star Wars hrach radsej taktne pomlcim :) ).

    A diky, chybicka sa obcas vludi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ano je to tak, Academy nie je explicitne ZLA hra. Suhlasim s tebou, ale ide o to ze v porovnani s gameolay JK ci JK2 je to sracka. Naozaj je, ja som to tiez nevedel ale teraz som na to prisiel. Totiz skus si zahrat Jedi knight, potom v priebehu par dni zahraj Jedi outcast a po dohrani zase v priebehu par dni zahraj Academy a musis to pocitit a pochopit. Nejde vobec o pribeh, to mi moc ani nevadi ale prave ze ide o dolezitejsie veci ako je leveldesign a prepracovanost prostredia a puzzlov. Proste Academy je ako keby pre deti oproti JK a JK@, ktore su miestami fakt dost vytuhle a este najtazsi mi v tomto prisiel prave datadisk MOTS, kde som dokonca raz musel pozriet navod a to je uz teda co povedat. Academy bola taka viac menej prechadzka ruzovou zahradou, sam som si to neuvedomil az potom ako som to hral bezprostredne po prejdeni DF, JK a JK2. Vtedy to naozaj vyznie naplno, keby som to hral s rocnym odstupom alebo tak nejako tak by mi to asi az tak neprislo ale takto to fakt velmi citit, Academy je minimalne o jednu uroven horsia hra. - Ale nie ZLA, samozrejme je to v pohode hratelna zabava, ale ale ale....

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Moc pěkný článek - kvůli němu jsem poprvé rozehrál první Dark Forces...:)

    OdpovedaťOdstrániť