S hrami je to všelijak, avšak vždy sa nájde nejaká,
ktorá zanechá hlbšiu brázdu v pamäti človeka. Ono sa niet čomu čudovať,
skutočne výnimočných hier nie je za celú ich historickú existenciu príliš veľa.
A mnoho z nich občas neuveriteľne rýchlo technicky zastará. To však
nie je prípad Dark Forces, myslím si, že i dnes patrí k veľmi
zaujímavým a hrateľným kúskom. Iste, niekomu sa môže už dnes zdať vizuálne
málo príťažlivá, ale ak sa cez túto stránku dokážete preniesť, dostanete
výbornú hru zo starej školy.
Začiatkom 90-tych rokov priniesla nové svetlo do temnej duše
počítačových hier, hra Doom. A stala sa jednou z najpopulárnejších
hier žánru FPS, a tak ako to býva, všetky ostatné hry sa potom nejaký čas
nazývali (a porovnávali) po nej. Doom priniesol priamočiary štýl akcie, kedy sa
hráč prediera cez veľké množstvá monštier a jeho jedinou úlohou je prežiť
a dostať sa ďalej. To celé sprevádzal „príbeh“ skladajúci sa „z troch
viet“ na začiatku a „zo štyroch viet“ na konci – aby to strieľanie nebolo úplne
nezmyselné. No a tu nám do rovnice prichádza druhá veličina. Spoločnosť,
ktorá bola známa svojimi kvalitnými hrami, väčšinou s bohatým dejom
a vlastníctvom licencie na Hviezde vojny. Bodaj by nie, keď majú ich
tvorcu v názve spoločnosti. LucasArts. Ich meno bolo v minulosti
synonymom kvality. A tak niet divu, že keď sa pustili do vlastnej FPS,
vzišlo z toho niečo trocha iného ako je slávny pravzor Doom.
Hra Dark Forces začína nejaký čas pred štvrtou epizódou.
Hráč sa ocitá v úlohe Kyla Katarna, ktorý má ukradnúť plány (presnejšie
ich časť) najnovšej imperiálnej zbrane – Hviezdy smrti. Kyle je žoldnier, ktorý
kedysi pracoval pre Impérium, ale jeho náhľad na politiku sa trochu mení.
Krátko po zničení prvej Hviezdy smrti sa Aliancia dozvedá o novom projekte
Impéria, novej zbrani. Pod vedením generála Mohca vzniká nový typ vojaka, plne
mechanizovaný droid zvaný Dark Trooper. Ako vždy Impérium dúfa, že toto bude tá
správna zbraň na vymietenie Rebélie z tváre galaxie. To všetko sa dialo
v engine zvanom Jedi, nie nepodobnému tomu z Dooma. Nejde však len
o Dooma v kabáte Hviezdnych vojen. LucasArts mali vo svojej dobe viac
tvorivosti a nápadov, a tak vás privíta veľmi zaujímavá a dobre
premyslená dejová línia, ktorú by ste v Doomovi len ťažko hľadali.
Samozrejme netreba zabúdať ani na výborný dizajn
jednotlivých úrovní, ktoré sú ďaleko za tým, čo dokázal práve Doom. Viac
úrovňové podlažia, šikmé plochy, pásy, výťahy, polygónové objekty
a celkovo „žijúce“ úrovne (štartujúce Tie-Fighteri z paluby Executora
a pod.). Nechýbali ani priestorové hádanky, ktoré mnohým hráčom často
trochu zamotali hlavy. Po bitke pri Yavine nastávajú Aliancii krušné časy.
Impérium vyskúšalo svoju novú zbraň na planéte Talay. Masaker, ktorý sa tam
odohral mal byť varovaním pre rebelov. Preto Mon Mothma opäť najíma Katarna,
ktorý sa osvedčil pri získaní plánov Hviezdy smrti, aby pomohol pri odhalení
novej tajnej zbrane Impéria. 14 misií zaviedlo hráča do všetkých známych kútov
vesmíru Hviezdnych vojen. Cez pašerácky mesiac Nar-Shaddaa, Coruscant, už spomínaný
Super Star Destroyer Executor alebo stretnutie so samotným veľkým Jabbom.
Zaujímavá príbehová línia, grafická i dizajnérska
pestrosť prostredia a pútavý vesmír Hviezdnych vojen, to boli hlavné
ťaháky Dark Forces. Rovnako treba podotknúť, že Dark Forces patrí medzi prvé
FPS, v ktorej bola po prvý raz použitá sekundárna funkcia zbraní. DF
istotne priniesol svieži vietor do žánru FPS a LucasArts v tomto
trende mienili pokračovať (Jedi engine ešte používala aj ich nasledujúca –
rovnako kvalitná – FPS, tentoraz však z prostredia divokého západu - Outlaws).
Kyleove dobrodružstvá ešte zďaleka nemali skončiť. Tak prišiel na svet nový
engine (pomenovaný pre zmenu Sith) a sním i Dark Forces 2: Jedi
Knight. Mnoho hráčov bolo sklamaných z toho, že v pôvodnej hre
nemohli používať svetelný meč. To sa malo s príchodom druhého dielu zmeniť.
Rovnako ako život Kylea Katarna. Cisár bol mŕtvy, a tak na scénu
prichádzajú samozvaní páni zo temní páni, aby zaplnili prázdne miesto
v Galaxii. Jedným z nich je aj Jerec.
Na svetlo sa dostáva Katarnova minulosť, služba v Imperiálnych
radách, smrť jeho otca – ktorého má na svedomí temný jedi Jerec a Kyleove
dedičstvo Sily. Svetelný meč, schopnosti temnej a svetlej strany Sily
a samozrejme kvalitný príbeh s rôznymi koncami. Medzi jednotlivými
úrovňami hráč mohol sledovať príbeh vo forme hraných strihových scén. Rôzne
zdroje hovoria, že práve druhý Dark Forces obsahoval prvé scény so svetelným
mečom natočené od Návratu Jediho (1983). Môžeme polemizovať o hereckých
výkonoch, či kvalitách samotných scén, pravdou však je, že dodávajú hre istý
špecifický nádych. Nie nadarmo môžeme druhý diel nazvať vrcholom série, spolu
s vynikajúcim datadiskom Mysteries of the Sith. V ňom sa pod hráčovu
kontrolu, okrem Katarna, dostáva ďalšia z populárnych postáv
Hviezdno-vojnového vesmíru Mara Jade. Tak ako sa to občas rytierom Jedi stáva,
v tomto datadisku aj Kyle podľahne temnej strane Sily, a tak Mara
Jade bude jediná, ktorá mu môže pomôcť. Mimochodom, práve chýbajúce hrané scény
ukazujú, ako dokáže čas rozprávaniu príbehu uškodiť. V Mysteries of the
Sith sa totiž všetky príbehové predely odohrávajú v engine hry. V tej
dobe sa to možno zdalo ako dobrý a zaujímavý nápad, avšak z dnešného
pohľadu sa hráč pozerá na hnusné, hranaté postavy. A atmosféra ide prudko
nadol. Čo sa v prípade Dark Forces 2 však nedeje.
Ak sa pýtate, či stojí dnes za zahranie aj druhý diel,
odpoveď musí byť jednoznačná. Pre fanúšika Hviezdnych vojen je to povinnosť!
Okrem toho, keďže existujú zaujímavé projekty ako napríklad „Jedi Knight Enhanced“, ktoré vylepšujú výzor modelov a textúr (a teda, nemusíte sa
pozerať na dnes už zastaralých hranáčov) – nie je prečo váhať.
Nasledujúce pokračovania úplne potlačujú názov Dark Forces
a preberajú podnázov druhého dielu. Jedi Knight 2 už toľko neexceluje po
príbehovej stránke, za to sa zlepšuje manipulácia s Jedi schopnosťami.
K dokonalosti privádzajú i hlavný ťahák série – boje so svetelnými
mečmi. Zatiaľ v poslednom diely série – Jedi Academy (a ako vidím, čo sa
dnes v LucasArts tvorí, zrejme posledný navždy), je Kyle posunutý do
úzadia, aby pripravil priestor pre nového hrdinu, čerstvého člena Skywalkerovej
akadémie Jedi na Yavine. Príbeh – v tej najčistejšej podobe, ako ho
poznáme z DF a DF2 – tu prakticky neexistuje, napriek tomu si hra
drží vysoký štandard, aspoň čo sa hrateľnosti týka.
Dark Forces dali svetu nielen prepracované FPS hry
s výrazným hlavným hrdinom, ale i kvalitný príbeh a postavu,
ktorá prekonala svoje médium. Kyle Katarn sa stal obľúbencom mnohých fanúšikov
Hviezdnych vojen a tak sa niet čomu čudovať, že okrem papierového prepisu
svojich dobrodružstiev sa dočkal i zvukovej dramatizácie (mimochodom,
veľmi kvalitnej) a akčných figúrok. Bola to práve oná dramatizácia, ktorá
ma donútila oprášiť a obnoviť spomienku na túto vynikajúcu sériu.
A teda hlavne jej prvé dva diely.
Starý LucasArts, to bola spoločnosť, ktorá vedela ako sa
robia kvalitné hry. Do pomyselnej hernej siene slávy by sa istotne zaradilo
mnoho ich klasických výtvorov a Dark Forces by bol istotne jednou z týchto
hier.
Mick> Uplne sa stotoznujem s tvojim clankom, zrovna tento rok som presiel vsetky Jedinajty aj Dark forces. Teda - Dark forces, DF2 Jedi Knight + datadisk MOTS, Jedi outcast aj Jedi academy. Jedine s cim vobec nesuhlasim je tvoje zhodnotenie Jedi academy ako rovnocenny titul k JK ci Jk2. Academy mi teda prisla podstatne ubohejsia ako ostatne tituly, taka konzolova sracka pre male deti v porovnani s predchadzajucimi dielmi. Fakt o cele 2 ligy pod urovnou JK a JK2, neviem kedy si hral naposledy Academy ale asi davno tak to mas trosku skreslene :). Skoda ze sa asi uz nedockame ani tej prerabky Dark forces do enginu J academy. Ten projekt uz par rokov nemal ziadny update a vyzera asi mrtvy co je velka skoda, velmi velka skoda.
OdpovedaťOdstrániťP.S.
Mas tu jednu strasne zabugovanu vetu tak si ju oprav lebo fakt hroza.
"Cisár bol mŕtvy, a tak na scénu prichádzajú samozvaní páni zo temný páni, aby zaplnili prázdne miesto v Galaxii." (nezabudni na temni pani)
A este
"Preto Mon Mothma opäť najíma Katarna, ktorý sa osvedčil pri získaní plánov Hviezdi smrti, aby pomohol pri odhalení novej tajnej zbrane Impéria."
- Hviezdy smrti- :)
kamikadze1 - Takto, po hratelnostnej stranke nie je Jedi Academy zla. Po pribehovej sa predchadzajucim dielom rovnat ani zdaleka nemoze. Ano je horsia, ale stale je na tom lepsie ako sucasna tvorba (o Star Wars hrach radsej taktne pomlcim :) ).
OdpovedaťOdstrániťA diky, chybicka sa obcas vludi :)
Ano je to tak, Academy nie je explicitne ZLA hra. Suhlasim s tebou, ale ide o to ze v porovnani s gameolay JK ci JK2 je to sracka. Naozaj je, ja som to tiez nevedel ale teraz som na to prisiel. Totiz skus si zahrat Jedi knight, potom v priebehu par dni zahraj Jedi outcast a po dohrani zase v priebehu par dni zahraj Academy a musis to pocitit a pochopit. Nejde vobec o pribeh, to mi moc ani nevadi ale prave ze ide o dolezitejsie veci ako je leveldesign a prepracovanost prostredia a puzzlov. Proste Academy je ako keby pre deti oproti JK a JK@, ktore su miestami fakt dost vytuhle a este najtazsi mi v tomto prisiel prave datadisk MOTS, kde som dokonca raz musel pozriet navod a to je uz teda co povedat. Academy bola taka viac menej prechadzka ruzovou zahradou, sam som si to neuvedomil az potom ako som to hral bezprostredne po prejdeni DF, JK a JK2. Vtedy to naozaj vyznie naplno, keby som to hral s rocnym odstupom alebo tak nejako tak by mi to asi az tak neprislo ale takto to fakt velmi citit, Academy je minimalne o jednu uroven horsia hra. - Ale nie ZLA, samozrejme je to v pohode hratelna zabava, ale ale ale....
OdpovedaťOdstrániťMoc pěkný článek - kvůli němu jsem poprvé rozehrál první Dark Forces...:)
OdpovedaťOdstrániť