V každom z nás tlie oheň bojovníka.
Z každej generácie vyberú niekoľkých aby to dokázali.
Musia brániť našu pozemskú ríšu pred silami Vonkajšieho sveta
Tým že bojujú o svoje životy, tým že bojujú o svoju česť,
Tým že bojujú za svoju ríšu v turnaji zvanom Mortal Kombat.
(Mortal Kombat Conquest)
Smrteľný muži a ženy ochraňujú Zem. Koľkokrát už človek
počul podobnú vetu, koľkokrát a v koľkých hrách už bolo treba zachrániť Zem
pred niečím, za čo nikto nemohol, ale jednoducho sa stalo. Mnohokrát. Mortal
Kombat nie je žiadna výnimka, príbeh – správnejšie by bolo snáď: stručná, ale
jasná motivácia pre hráča – je jednoduchý. Už vyše 500 rokov ostáva šampión,
princ Goro neporazený. Mortal Kombat je turnaj, ktorý má zabrániť cisárovi
Inozeme, aby ovládol Zem a pripojil ju k svojej ríši. Po tom, čo sa turnaj
dostal pod správu čarodejníka Shang Tsunga, stal sa jeho nástrojom na
získavanie moci. Zem prehrala už deväť z desiatich turnajov. Tento bude v
každom prípade posledný. Jednoduché, ba až priam primitívne, lenže v bojovkách
väčšinou nejde o príbeh, ide o spracovanie a boje – však to majú aj v názve
žánru.
Začiatkom 90-tych rokov prišiel Capcom s veľmi populárnym
Street Fighterom. Preto Midway vytvoril malý team, zložený z Eda Boona a
ďalších troch ľudí, ktorý naprogramoval prototyp hry, používajúcej
digitalizovanú grafiku. Táto hra sa neskôr stala tým, čo dnes poznáme ako
Mortal Kombat Ponúkol nový spôsob boja, a prišiel s tzv. „ukončovacími
pohybmi“, ktorým sa slangovo hovorí „fatalitky“. Ale najväčšia sila v takýchto
hrách leží vždy na postavách. Niežeby to boli nejaké shakespearovské
charaktery, s prepracovanou psychológiou – i keď po tých rokoch existencie, ak
by si dal jeden námahu, mohol by vypracovať celkom zaujímavý profil
jednotlivých postáv. Prvého turnaja Mortal Kombat sa ich zúčastnilo sedem,
ktorých mohol hráč priamo ovládať. Potom tu bol samozrejme ešte Goro, samotný
veľký čarodej Shang Tsung a tajná postava Reptile. Reptile sa stal tak
populárny, že nakoniec sa dostal aj do pokračovania, ale už ako hrateľný
charakter. Tajné postavy a kódy, to bude jeden z ďalších rysov budúcich Mortal
Kombaktov. Ako som už spomínal, hra používala vtedy novinku, a to
digitalizovanú grafiku. A na tú bolo treba ľudí, a tak John Tobias a Ed Boon
nabrali ľudí, s ktorými vyrastali v Chicagu. Väčšina z nich sa venovala bojovým
umeniam, a tak keď ich potrebovali jednoducho ich kontaktovali. Jediná z nich,
predstaviteľka Sonye - Elizabeth Malecki – sa venovala tancu a všetky pohyby sa
učila „za pochodu“ od ostatných členov osadenstva teamu. I kostýmy sa riešili
jednoduchým spôsobom – nakúpilo sa v obchode, a potom sa dolaďovalo, čo bolo
treba. Chceli mať v hre chlapíka, čo by bol napoly človek a napoly cyborg, a
tak sa kúpila jednoduchá maska na tvár, z ktorej kúsok odstrihli a pripevnili
ju hercovi na tvár. Každý z hercov, ktorý „hrali“ jednotlivé postavy, zanechali
v nich svoju stopu, štýl svojho bojového umenia.
Mortal Kombat sa stal pojmom, ono také urvanie hlavy aj s
chrbticou je naozaj neprehliadnuteľné. A to nebola jediná šťavnatá fatalitka –
nemažme si med okolo huby, bola to práve brutalita a kontroverznosť, ktorá
zabezpečila nehynúcu slávu značke menom Mortal Kombat. Okrem toho sa zapísal do
hernej histórie i ďalšou udalosťou – Mortal Kombat je jedna z hier
kvôli ktorým vznikol herný rating. Predtým hry nepoznali nejaké určujúce,
i keď dobrovoľné, značenia vhodnosti obsahu. Po Mortal Kombate (a
niekoľkých výživných súdoch) sa pohľad na vhodnosť hier pre určité vekové
skupiny mení. Spolu s Death Race (1976) je tak ďalšou hrou, ktorá vyvolala
ďalšiu videohernú morálnu paniku.
Milióny predaných kópii a veľké množstvo pokračovaní.
Zrodila sa značka, ktorá presiahla bežný rámec hier, prešla do komixov,
televízneho seriálu (hraného i animovaného), donedávna najlepšieho spracovania
hry do filmu, zberateľské figúrky – jednoducho bežné portfóliu merchandisingu.
Ako to už u úspešných titulov býva, prišli ďalšie pokračovania, ktoré boli
väčšie, rozsiahlejšie a brutálnejšie. Druhý Mortal prišiel z celým radom nových
postáv, nových pohybov a predstavil i nové „ukončováky“, ktoré mali byť vtipnou
reakciou na kritiku z rád moralistov. Babality a Friedship boli pravým opakom
brutálnych Fatalít, a rovnako ako množstvo iných vecí, vznikli náhodou.
Jednoducho človek, ktorý mal na starosti zvuk, mal v počítači zvuk dieťaťa. Keď
si ho tak púšťal, napadlo mu, že by to mohla byť dobrá „babalita“. V ďalších
pokračovaniach sa však neobjavili, keďže dodnes ich Ed Boon považuje za akýsi
úlet, a už spomínanú odpoveď na kritizovanú brutalitu hry.
S vyšším číslom na konci názvu, rástol aj počet postáv a
prehlbovali sa osudy tých pôvodných. S čistým svedomím sa dá prehlásiť, že dnes
za značkou Mortal Kombat stojí rozsiahla mytológia, ktorá sa rozširovala v
rôznych odbočkách ako boli MK Mythologies: Sub Zero – sledujúce osudy jednej z
najobľúbenejších postáv série. Nasledované hrou MK Special Forces, kde zase
hráč dostal pod kontrolu Jaxa a bojoval proti gangu nebezpečných zločincov pod
vedením Kana. Jedným dychom však treba povedať, že tieto hry nedosahovali
kvalít „obyčajného“ Mortalu, ale boli to skôr veľmi priemerné hry, ktoré však
rozširovali celkovú mytológiu sveta MK. Postava Quan Chi-ho bola napísaná
špeciálne pre MK Mythologies, ale nakoniec – keď autori uvažovali akými novými
postavami obohatiť ďalší Mortal Kombat – sa dostal i do štvrtého pokračovania,
ktoré vznikalo súbežne s Mythologies. Púť na monitoroch osobných počítačov sa
štvrtým dielom uzatvorila. Mortal Kombat však žije úspešne ďalej na konzolách.
A darí sa mu veľmi dobre. Ľudia okolo Eda Boona sa však rozhodli, že je na čase
začať znova, od nuly na next-gen systémoch, a tak čaká svet Mortal Kombatu
Armagedon. Či ho niekto zo starých postáv prežije to ostáva nezodpovedanou
otázkou – snáď len sám Ed Boon vie ako to nakoniec dopadne. Ale aký by to bol
Mortal Kombat bez Sub Zera a Scorpiona? :-)
Medzičasom sa stihol Mortal Kombat úspešne vrátiť na
televízne obrazovky a výslnie videoherného priemyslu. Zatiaľ posledná hra
nazvaná jednoducho Mortal Kombat, bola návratom ku koreňom série,
k základnej hre a myšlienke „dvojrozmerných“ arén s dôrazom na
brutalitu súbojov. Napriek spomínanému Armagedonu, však väčšina dôležitých
postáv prežila i do ďalších pokračovaní. Miernejšia odbočka, crossover
medzi vesmírmi komiksov DC a Mortal Kombatu, bola síce prijatá
chladnejšie, avšak v retrospektíve to bol celkom podarený úlet. Musel sa
síce vzdať značkovej brutality, avšak vynikal v stvárnení jednotlivých
postáv a strihových scén v príbehovom móde hry. Čo samozrejme neskôr
autori zúžitkovali v zatiaľ poslednom pokračovaní série. Jeho príbehové
vyvrcholenie bolo zvláštne, ale pevne verím, že ani tentoraz sa autori (stále
na čele s Edom Boonom) nebudú držať predchádzajúcich príbehových nitiek
a so svetom Mortal Kombatu si poradia po svojom.
Pôvodný článok bol uverejnený na serveri gamesweb.sk
v auguste 2006.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára