Svet technológií, to je svet plný úspešných i menej
úspešných zariadení. Niekedy je ich úspech závislý na správnom načasovaní,
inokedy stačí technická prevaha. Skrátka je to kombinácia mnohých faktorov.
A ja som si konečne našiel čas napísať niečo o neúspešnom pokuse
spoločnosti Nokia na hernom poli. Neúspech, ktorý má meno N-GAGE.
N-GAGE je z tých pokusov, ktoré vsádzali na spojenie
mobilného telefonovania a mobilného hrania. V roku 2003 sa to zdalo
byť ako dobrý nápad. Bohužiaľ niekto v Nokii spravil niekoľko zásadných
chýb, ktoré sa podieľali na rýchlom páde tohto zariadenia do historického
zabudnutia. N-GAGE bol už od začiatku hybridom mobilného telefónu
a handheldu. Na prvý pohľad sa zdalo byť všetko v najlepšom poriadku
– človek mal k dispozícii telefón, mp3 prehrávač, rádio a hernú
konzolu. So svojimi rozmermi 13.4 cm x 7
cm x 2cm a váhou 137 gramov patril k trochu väčším zariadeniam ako
boli vtedajšie klasické mobily. Avšak celé zariadenie bolo navrhnuté tak, aby
sa na ňom dobre hralo.
N-GAGE bol navrhnutý horizontálne s vertikálnym displayom
umiestneným na stred zariadenia. Na jednej strane bol umiestnený d-pad
a špeciálne tlačítka pre mp3 prehrávač, rádio a vstup do menu
telefónu; na strane druhej boli klasické telefónne tlačítka, pričom klávesy 5
a 7 boli ešte zvýraznené, tak aby sa jednoduchšie dali využívať
v hrách. Display mal rozlíšenie 176x208 pixelov v 4096 farbách.
N-GAGE bolo možné pripojiť k počítaču cez USB kábel a konzolka
podporovala multiplayer hranie cez Bluetooth alebo Internet, pomocou vlastnej
služby N-Gage Arena. MMC karty až do 512MB a 3,4MB internej pamäte. Celé
to bežalo na Symbiane 6.1.
N-GAGE a jej krabica |
Pomaly sa dostávame k tomu, čo boli dôvody, ktoré tento
prístroj zabili. Človek, ktorý prístroj dizajnoval bol zrejme mamľas. Ale kým
prejdem k tomu najhoršiemu, povedzme si niečo o veciach, ktoré
prekážajú niektorým užívateľom, ale iným nie. Napríklad ono zvláštne
telefonovanie, kedy treba telefonovať – tak povediac – na hrane. Mikrofón
a reproduktor telefón sú totiž umiestnené na vrchnej hrane. Pri
telefonovaní bolo teda nutné N-GAGE držať inak, než bežné telefóny. Ja osobne
som si na túto zvláštnosť veľmi rýchlo zvykol a nepovažujem ju za
negatívum, avšak nájdu sa ľudia, ktorý majú na túto „featuru“ odlišný názor.
Najväčší problém však bol vo vymieňaní kariet s hrami.
Keď ste mali totiž chuť si niečo zahrať, tak bolo treba N-GAGE otvoriť, vybrať
baterku a následne vložiť kartu a zase spätne celé zariadenie zložiť.
Ak vás hra omrzela a chceli ste inú hru, bolo treba celý proces opakovať.
Riešením samozrejme bolo pokútnym spôsobom získané hry nakopírovať na väčšiu
MMC kartu. Potom odpadli starosti z vymieňaním. Avšak i tu dokázal
používateľ nájsť problém. 512MB karta sa zdá byť maximum, ktorý táto verzia
N-GAGE dokáže zvládnuť, lenže po dlhodobejšom používaní začne byť celý systém
strašne lenivý a pomalý. Čím sa dostávame k druhému bodu pochovania
konzoly. Svoju úlohu tu zohralo pravdepodobne pirátstvo, i keď za to možno
mohla aj premrštená cena nových hier pre N-GAGE.
Pritom zo začiatku vyzeralo portfólio handheldu veľmi
zaujímavo. Nokii sa podarilo dostať na svoju konzolu niekoľko zaujímavých
herných značiek a ich spracovanie tiež nezaostávalo. Z dnešného
pohľadu by sa 3D grafika na úrovni počítačov z rokov 1996 – 1998 možno zdala
málo, ale treba si uvedomiť, že v príslušnom rozlíšení vyzerali hry stále
veľmi dobre. Medzi najznámejšie značky, ktoré sa podarilo na N-GAGE dostať
patrili Tomb Raider, Sonic, Rayman, The Sims, Red Faction, Tony Hawk's Pro
Skater, či The Elder Scrolls. Obzvlášť kvôli posledne menovanej som túto
konzolku chcel.
Navyše okrem aplikácií pre S60 (z hier existuje napríklad
i Another World), bolo možné na konzolke spúšťať i Java MIDP aplikácie, čo
opäť rozširovalo i herné možnosti – obzvlášť ich ovládanie na N-GAGE bolo
oveľa pohodlnejšie a prirodzenejšie ako na iných telefónoch tej doby. A keď
už sme pri herných možnostiach, tak N-GAGE už disponovala takým výkonom, že je
pomerne jednoduché na nej emulovať staršie herné konzoly – s príslušným
emulátorom, samozrejme. Z vlastných skúseností odporúčam najmä GameBoy
a GameBoy Color. Hry z týchto zariadení sa hrajú na N-GAGE priam
prirodzene. Okrem toho zvládal aj ostatné konzole zo staršej generácie, avšak
tam už bol problém najmä so zobrazením, vďaka špecifickému rozlíšeniu displaya
prístroja.
Pár originálnych hier na ukážku |
Nakoniec vyšlo pre N-GAGE niečo cez 50 hier a prístroj
v tichosti zapadol do zabudnutia. Pritom stačilo málo, možno pri jeho
návrhu trochu rozmýšľať a vývoj udalostí sa mohol uberať iným smerom. Ja
osobne som celkom rád, že ho mám. I keď už viac-menej len odpočíva
v krabičke a občas čaká, kedy si ho zapnem. Počas svojich aktívnych
rokov mi slúžil dobre, a tak už akosi prehliadam jeho malé (i väčšie)
nedostatky.
A hry, ktoré stáli za pozornosť? The Elder ScrollsTravels: Shadowkey snáď ani nie je treba pripomínať, potom tu je samozrejme
Tomb Raider, ktorý sa hrá rovnako ako jeho veľká predloha, či stále výborný
Bomberman. Pre RPG pozitívnych so záľubou v ťahových súbojoch je tu potom
zaujímavá post apokalyptická hra Rifts: Promise of Power, či strategická Warhammer
40,000: Glory in Death.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára