štvrtok 16. apríla 2009

Wing Commander

Vždy som mal rád vesmírne „simulátory“, práve vďaka ignorovaniu fyzikálnych zákonov. Ale hlavne, človek tam každú chvíľu neoral cudziu zem :-). Nie je kam spadnúť...teda v prípade, že práve neútočíte na Hviezdu smrti. V histórii počítačových hier sa objavili dva výrazné vesmírne simulátory, každý trochu iný, a predsa svojim spôsobom rovnaký. Legendárna séria X-WING od Totally Games a Wing Commander od Origin-u.

X-WING necháme na chvíľu odpočívať – a to aj napriek tomu, že mám v ňom nalietaných viac hodín, a opakovane sa k nemu vraciam. Wing Commander bol trochu iný, už od začiatku viac zviazaný s príbehom. Z počiatku hráčovým...keďže protagonista ešte nemal oficiálnu identitu. Tú získal až v treťom pokračovaní. Blair... Chris Roberts a jeho filmové ambície v rámci hier a vesmírneho simulátoru. Pár dni dozadu som sa konečne dostal k filmovému zostrihu oboch dielov Wing Commandera. Jednak si človek príjemne zaspomínal na staré časy – bez toho aby musel niečo hrať, a jednak to dalo celkom novú perspektívu na kvalitu týchto filmov. Spomínaný zostrih štvrtého filmu má okolo 2:56, čo je naozaj dosť filmového materiálu. Samozrejme, je to len časť materiálu natočená pre hru, keďže v nej existovalo niekoľko možností, ktorými sa mohol príbeh vydať. Ani sa nečudujem, že bol v minulosti považovaný za najdrahšiu hru, čo sa výrobných nákladov týka. Mark Hamill, Malcolm McDowell, John Rhys-Davies, Tom Wilson a ďalší podávali v Price of Freedom skvelé výkony, dokonca si myslím, že lepšie ako v Heart of the Tiger. Zdá sa, akoby Chris Roberts chytil tú správnu režisérsku slinu, a čo si v prípade tretieho Wing Commandera len mierne skúšal, vo štvrtom pokračovaní rozvinul v plnej sile (a neskôr stihol pochovať v prípade celovečerného filmu).

Dobrá hra a dobrý interaktívny film, to sú spojenia, ktoré (historicky) nejdú príliš dohromady. Ale v tomto prípade sa to podarilo, i keď občas mal človek pocit, že hraná časť ustupuje tej hernej. Stále však aj herná náplň bola na veľmi dobrej úrovni. Rôznorodé misie, spracovanie vesmírnych bitiek. K dobru tejto sérii treba pripočítať unikátnu atmosféru, ktorú sa podarilo vytvoriť. Hry pôsobia ako filmy klasické filmy o letcoch (lode boli tvarované ako vesmírne náprotivky ponoriek, či lietadlových lodí), istým spôsobom sa podarilo dosiahnuť akéhosi prazvláštneho realizmu, že takto nejako by to mohlo fungovať – a to i napriek tomu, že ako každá podobná hra, aj Wing Commander do istej miery ignoroval zákonitosti vesmíru, alebo keď chcete tak fyziky. Skrátka bola to jedna vynikajúca séria, zaujímavý experiment, ktorá však skončila v hlbinách histórie a ustupujúcou popularitou PC hrania.


Dokonca som sa nedávno dozvedel, že na motív hry vznikol aj trinásť dielny kreslený seriál a vyšlo niekoľko kníh, popisujúcich dej Wing Commandera (hlasy postavám prepožičali Mark Hamill, Malcolm McDowell a Tom Wilson). Seriál už mám na dosah a o knihy sa začínam zaujímať. Uvidíme či prekročia tieň priemernej hernej-knižnej adaptácie. I keď už mám referencie, ktoré skôr kritizujú český preklad.

Samozrejme, filmové zostrihy tretieho a štvrtého dielu môžete nájsť na vynikajúcej stránke wcnews.com, kde okrem informácii o samotnej sérii nájdete aj čosi o remakoch a aj spomínaný kreslený seriál. Veľmi zaujímavé čítanie sú aj rôzne dokumenty, ktoré sa tam nachádzajú. Zatiaľ som si listoval scenárom k Wing Commander 3 alebo aj post-mortem dokument k štvrtému dielu. Bez zaujímavosti určite nie je ani Wing Commander Universe Bible, kde sa na začiatku objavujú predané kusy jednotlivých dielov série (Čo nám tie čísla dnes povedia?). Skrátka ak má niekto rád túto sériu, nemal by toto vynikajúce internetové miesto vynechať.

Snáď pre každého je alterego Marka Hamilla Luke Skywalker, pre niektorých je jeho druhou vydarenou postavou hlas Jokera v animovanom Batmanovi, málo ľudí si ho možno pamätá ako Ripburgera :-)... Pre mňa však po Skywalkerovi ostane asi navždy Christopher "Maverick" Blair.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára