piatok 30. novembra 2018

Dojmy: Pathfinder - Kingmaker

Vždy je radosť keď nám vydajú nejaké RPG, ktoré je založené na pravidlách Dungeons & Dragons. A bárs len keď ich má v genetickej výbave a už dávno pre ne toto meno nepoužíva. Posledné roky som si myslel, že som už poriadne prejedený klasickou fantasy. Elfovoia, draci, trpaslíci a zachraňovanie sveta – však to poznáte. Ale zdá sa, že som sa mýlil alebo len hral tie nesprávne hry. Kombinácia novej hry postavenej na pravidlách Pathfinder a jej tematického sveta, ma presvedčili o opaku. Ja si tu obyčajnú, niekoľkokrát opakovanú fantasy užívam ako nikdy predtým... Teda s tým užívaním by sme mali byť opatrný, pretože...



Pathfinder sú pravidlá odvodené od 3.5 edície Dungeons & Dragons. Odvodené takým spôsobom, že ak poznáte základy D&D, poznáte aj základy Pathfindera a nebude pre vás ťažké sa v ňom orientovať. Ak patríte medzi hráčov počítačových hier, tak ste sa s týmito pravidlami mohli stretnúť v hre Temple of the Elemental Evil. Čo to znamená? Len, že pravidlá sú nádherne komplexné a každý si v nich nájde niečo svoje. Ak máte predstavu o týchto základoch, potom aj tvorenie postavy je tak na pol hodinku... Prípadne na dlhšie, ak si naozaj chcete preštudovať aj nové možnosti, ktoré vám hra (a set pravidiel) ponúka. Nemyslím si však, že sa v nich dá stratiť. Ale ak ste zvládali Pillars of Eternity, Pathfinder by vám nemal robiť veľké problémy. Ono Pillars nezaprie svoju inšpiráciu v týchto starších RPG systémoch. Celé je to však presne podľa mojich predstáv. Môžem sa nádherne vyhrať s tvorbou svojich hrdinov, resp. na začiatku len hrdinu, a formovať ich tak ako potrebujem.

Myslím, že môže byť... Mick the Mage :-)
Samozrejme, dostanete i nejakých tých spoločníkov s vlastným pozadím a príbehom. Môžete sa s nimi ťahať, ak vás zaujmú – ak nie... nuž je tu možnosť vytvoriť si spoločníkov vlastných. I keď až v trochu neskoršej časti hry. Prvých niekoľko hodín strávite v divočine, ktorej vládny kráľ banditov – robí si čo sa mu chce a tak nejako si žije dobre. Vraždí, zabíja a pritom sa zabáva. Vy, ak sa chcete stať panovníkom tejto časti krajiny, musíte jeho vládu priviesť ku koncu. A potom, tak po celkom slušnej hernej dobe, nastupuje riadenie kráľovstva... Hra predsa nemá toho „Kingmakera“ v názve len tak pre srandu šialených králikov.

Hrdinovia putujúci, ako v správnom fantasy... 
Čím dlhšie však Pathfindera hráte, tým na viac chýb a chybičiek začnete narážať. Prvé tri kapitoly mali (a možno ešte niekde majú) nejaké svoje chrobáky, ale vo väčšine prípadov sa to dalo prežiť (nikdy sa mi napríklad nepodarilo stretnúť rangera Ekuna). Problém nastal keď mi pri správe kráľovstva začali za sebou prichádzať katastrofické situácie, i keď som ich vlastne už vyriešil – niekoľkokrát. A v tejto hre, ak vaše kráľovstvo padne... skončí aj hra. Drobnosť, poviete si, lenže táto drobnosť vám dokáže absolútne znechutiť celé hranie a vaše snaženie. Obzvlášť keď sa k tomu pridá milión a jeden iných problémov. Na začiatku som si ani nebol istý, či sa autori snažili nejakým spôsobom optimalizovať základnú obtiažnosť. Resp. či mysleli aj na hráča, ktorý si na začiatku vyberie postavu neorientovanú na boj z blízka. I keď podľa poznámok k patchom už na tejto stránke autori popracovali. Ale ak človek začal hru za mága, tak ho prvý tutoriálový protivník bez problémov zabil.

Tri krát! Obiatiažnosť na stavená na „Normal“. Čo robím zle? Ako je... Mno nič, musím vyskúšať iný charakter... Hmm, paladin napríklad? Oukej. Vytvorím si paladina, začnem novú hru. Rovnaká obtiažnosť, nič sa nemení a... Ou! Nemám problém. Žiaden. Nada. Nič. Prebehnem tutoriál ako nôž maslom. Tu niekto odflákal nielen technickú optimalizáciu, ale aj herne-systémovú!


A problémy sa začínajú kopiť. Tvorcovia hry plátajú svoju hru takmer každý deň. Stále nejaký „hotfix“ alebo väčší patch. Nezávidím im. Bohužiaľ je na hre poznať, že nevidela jediného testera. Z celej hry mám pocit, že autori dali dohromady „ako-tak“ prvé tri kapitoly a dúfali, že kým sa hráči dostanú ďalej, všetko ostatné doladia. Akurát sa im to celé sype na hlavu. Dokonca mi ich je ľúto. Pretože v zásade máme pred sebou veľmi dobrú hru.

To i napriek faktu, že súboje sú riešené v reálnom čase s pauzou. Čo je pre mňa osobne veľmi nepríjemné, pretože tieto súboje považujem za vrcholne chaotické a totálne neprehľadné. V zásade v každej hre, v ktorej sa podobný systém objavil. Pathfinder však na mňa (a to je čisto subjektívny pocit) pôsobí trochu viac prehľadnejšie. Aspoň vo väčšine prípadov. Chaotický „scuk“ postavičiek na obrazovke neprichádza okamžite, všetko je tak akosi prehľadnejšie. Stále však platí, že osobne by som skôr preferoval ťahový súbojový systém – vždy! :-)


Napriek všetkým chybám som sa však už dlho takto nedokázal zavŕtať do žiadneho RPG. Hra je to neuveriteľne zábavná, trochu mi i pripomína staré zašlé časy Gold Box hier (i keď bez ťahových súbojov). Ten pocit, ktorý človek mal, keď hral podobnú hru po prvý raz. A to som si myslel, že som sa klasických fantasy už prejedol.

V každom prípade, ak sa jedným očkom pozeráte po Kingmakerovi, tak ešte vydržte. Ako som napísal, hra je to síce super, ale za tie chyby si ešte zaslúži na vás čakať. Do roka to snáď bude už doladená hra, so všetkých čo k tomu patrí. Potom sa určite bude oplatiť siahnuť po nej.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára