štvrtok 2. júna 2016

Deep Rising - X-Com komiks

Nikdy nie je neskoro niečo si pripomenúť, no nie? Deep Rising je zaujímavý projekt, ktorý majú na starosti páni okolo serveru strategycore.co.uk. Ako ste už možno vytušili, je to komiks. Úplne jednoduchý a trošku neobyčajný, pretože ho sprevádza hudobná zložka. Och, a je to X-COM! X-COM, nie XCOM! ;-)


Za projektom stoja Pedro Bento and Olav Lognvik a dalo by sa povedať, že Deep Rising bol ich srdcovým projektom. Ako inak by venovali jeho tvorbe, resp. koordinácii projektu, celých 6 rokov?! Na projekte začali pracovať ešte v roku 2009, teda pred oznámením remaku XCOM. V pláne zrejme nebola taká dlhá tvorba, ale stáva sa. Stalo sa, že projekt konečne uzrel svetlo sveta pred vydaním druhého dielu remaku – v januári tohto roku. Má za sebou niekoľko viac či menej známych mien a určite stojí za vašu pozornosť. Ak vám náhodou prešumel okolo uší. Áno, pretože krásne zvučí.


Bez toho, aby som vykecal celú náplň príbehu, stačí len napísať, že sa odohráva po skončení UFO: Enemy Unkown a prepája ho s niečím nasledujúcim. A treba povedať, že to robí výborne. Je to ako čítať spracovanie vašej vlastnej fantázie. Toho čo sa deje v hlave keď v hre zostrelíte UFO a prídete na miesto s vaším výsadkom. Povedzme si úprimne, príbehovo to nemôže byť žiaden Shakespeare, ale perfektne zachytáva atmosféru, ktorú mal hráč pri hraní hry. Niečo čo sa literárnemu spracovaniu nie úplne podarilo. Príbeh ma na svedomí David Ellis, ktorý má na svojom konte niekoľko herných projektov. A bol človekom, ktorý stál za dizajnom X-COM Interceptor. Och, povie si určite takzvaný znalec, ale Interceptor nebola v konečnom dôsledku zlá hra, len nie úplne dotiahnutá do konca. Po stránke „lore“, však bola rovnako dobre spracovaná ako ostatné „pravé“ diely v sérii. Čo v prvom rade znamená, že David Ellis dokázal zachytiť tú správnu atmosféru. A o tú ide v prípade X-COMu v prvom rade. Pokiaľ ho teda prenášame z jedného média do druhého. Hrateľnosť do komiksu neprenesieš. ;-)

Vizuálna stránka je rovnako vydarená. Koncepty mal na starosti Kai Lim. Musím povedať, že jeho reimaginácia Avengeru je výborná. Rovnako ako aj návrhy klasických zbraní. Kresbu, resp. v tomto prípade maľbu, mal na starosti Jon McCoy, ktorý robil koncepčné návrhy pre filmy ako Avengers: Age of Ultron alebo Edge Of Tomorrow. Mimochodom, napríklad sa mi páčila i reimaginácia „osobnej zbroje“ a normálne by som bol rád keby ju nejaký moder prerobil do XCOM 2. Ale to trochu uhýbam od témy. Pretože celý tento vizuálno-textový komplex nádherne dopĺňa hudba Johna Broomhalla.

John Broomhall je meno, ktoré by malo byť fanúšikom pôvodnej série aspoň trochu povedomé. Pretože to bol práve Broomhall, ktorý má na svedomí ikonickú hudbu UFO: Enemy Unknown, dozeral na zvuky pre Terror from the Deep, hudbu pre X-COM Apocalypse. A ak by vám nestačil jeho X-COM kredit, je to človek, ktorý hudobne rozoznel Transport Tycoon a Transport Tycoon Deluxe – napríklad.


Hudba a zvuk je prirodzenou súčasťou celého literárneho zážitku Deep Rising. Dodáva ďalšiu vrstvu atmosféry, dokonca by som si dovolil tvrdiť, že ju z veľkej časti tvorí. Každá stránka komiksu má svoj zvukovú stopu, ktorá sa vám prehráva na pozadí. Každá odráža špecifickosť obsahu stránky. A dovolím si tvrdiť, že sa soundtrack dá počúvať aj bez komiksu. Je to však skôr ambientná hudba, i keď úplne originálna, môžete v nej počuť ozveny povedomých melódii evokujúcich X-COM.

Fanúšikovský projekt s profesionálnym spracovaním. Mimochodom, to je na internete to krásne, dokáže priviesť dokopy ľudí, ktorí odkážu vytvoriť niečo čo je inšpirované ich obľúbenou sériou (hrou, filmom, televíznym seriálom, knihou...) a vytvoriť niečo nové, niečo čo vzniklo z lásky k látke. Myslím si, že ak ste fanúšik série X-COM rozhodne nebudete času stráveného s Deep Rising ľutovať. Nuž a ak nie ste? Aspoň si prečítate niečo oddychové a výborne spracované. A možno sa fanúšikom stanete. Kto vie? :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára