piatok, 13. februára 2015

DreamForge Intertainment

Keď sa občas pozriete do minulosti, na hry ktoré ste hrali, nájdete tam niektoré obľúbené spoločnosti. Napríklad ja som mal v minulosti celkom rád Westwood či SSI. Má to však jeden malý háčik. Spočíva v tom, že napríklad spomínaná SSI vlastne slúžila často ako vydavateľ hier, nie ako ich tvorca. A tak som pomaly zisťoval, že SSI je síce výborný vydavateľ, ale za hrami stoja práve ich tvorcovia ako bola napríklad spoločnosť DreamForge Intertainment.


Neviem či to bol len môj pocit alebo niečo na to skutočne je, ale pre mňa hry od DreamForge vždy vynikali špecifickou atmosférou a svojim vlastným grafickým štýlom. Vo svojom základe boli totiž ich hry štýlovo veľmi podobné. Možno preto lebo všetky zdieľali rovnakého výtvarníka, ale tento detail som pri hrách nezisťoval. Ešte pod názvom Event Horizon vydali niekoľko veľmi dobrých a dnes už nie až tak veľmi známych hier. Ľudia, ktorí sa zaujímajú o hernú históriu alebo len radi hrajú staré hry, o týchto hrách vedia, ale všeobecné povedomie je celkom malé.

Event Horizon bol celkom úspešnou firmou, ale ako píše James Namestka v manuáli k hre Dungeon Hack, v konečnom dôsledku mali veľa problémov z ich vydavateľmi a ich produktom sa nedostalo toľko marketingovej pozornosti koľko by si zaslúžili. Potom však začal ich prerod – dohoda s vydavateľom SSI a distribúciou s EA, ich hry sa dostali do všeobecného povedomia. The Summoning a Veil of Darkness boli natoľko úspešné, že spoločnosť začala rýchlo rásť.


Plány so spoločnosťou zaťali samozrejme narastať, a tak sa i chlapci z Event Horizon dozvedeli, že na trhu existuje iná spoločnosť pod názvom Event Horizons. Čo im v tomto prípade zamedzovalo využívať názov vlastnej firmy ako trademark. A keďže nechceli aby ich tvorba bola zamieňaná za produkty inej spoločnosti, museli pristúpiť na zmenu názvu tej vlastnej. Čomuže sa to ich spoločnosť chce aj naďalej venovať? No predsa interaktívnej zábave, teda ako sa v angličtine hovorí interactive entertainment, inak povedané Intertainment. A tak vznikla spoločnosť DreamForge Intertainment! (J. NAMESTKA: Dungeon Hack Manual, str. 74, 1993)

Ale na chvíľu by sme sa ešte mali vrátiť k jej začiatkom. Spoločnosť DreamForge založili Thomas Holmes, Christopher Straka a už spomínaný James Namestka (mimochodom, obaja páni majú podozrivo stredoeurópsky (možno až česky) znejúce priezviská!), keďže boli nespokojní s tým na akých hrách dovtedy pracovali. Zaujímavé je, že vlastne tento prístup tvorcov k tvorbe hier funguej podobne do dnešných dní. Ľudia odchádzajú a zakladajú si vlastné spoločnosti, aby sa mohli venovať tomu čo chcú. Ako to už býva, chceli robiť hry, ktoré by vyžadovali ich plný kreatívny potenciál a hlavne hry, ktoré by bolo zábavné hrať. Jednoducho, ak chcú takéto hry hrať, musia si ich spraviť na vlastnom piesočku, tak vzniká koncom 90-tych rokov spoločnosť Event Horizon. 

Jednou z ich prvých hier (ešte ako Event Horizon) bolo dobrodružne ladené RPG Darkspyre, v ktorom sa hrdina dostal do veže plnej príšer a hádaniek. Hra obsahovala zaujímavý systém kúzlenia a zobrazenie podobné hrám zo série Gauntlet. Už v tejto hre sa dala vypozorovať istá špecifická nálada, resp. atmosféra, ktorá bola toľko typická pre všetky ich hry – bolo ľahostajné, či sa jednalo o RPG, real-time stratégiu alebo adventúru. 


V roku 1993 sa spoločnosť premenúva na DreamForge Intertainment a hneď od začiatku pokračuje v nastolenom trende kvalitných role-playing hier. Ako ich reputácia rástla, otvárali sa pre DreamForge nové možnosti pre dizajn a práci na iných herných žánroch. Aj keď sa niektoré ich predchádzajúce hry dotýkali adventúrneho žánru, ich prvou plnohodnotnou žánrovou hrou sa stala hra Chronomaster, ktorá bola založená na originálnom koncepte známeho autora science fiction Rogera Zelaznyho. K žánru adventúry sa vrátili ešte pri oceňovanej hre Sanitarium. Ich najvýraznejším počinom v rámci žánru RPG sú však bezosporu hry zo série Ravenloft. Obe hry sa pýšia typickým výtvarným štýlom DreamForge a dôrazom na hutnú atmosféru herného sveta. V prípade prvého dielu Strahd's Possession je to úžasná gotická atmosféra, ktorú zužitkovali i v niektorých svojich predchádzajúcich hrách ako bol napríklad spomínaný Veil of Darkness, či neskoršie Sanitarium. V pokračovaní Stone Prophet sa im zase podarilo zachytiť atmosféru púšte a umierajúceho sveta. Pričom tieto hry vychádzali v období kedy ich vydavateľská spoločnosť SSI pomaly začínala zápasiť s využitím licencie Dungeons&Dragons a meniacim sa trhom. Kedy klasický „štvorčekový dungeon“ začínal byť pociťovaný ako prežitok minulej doby, niečo čo je technicky zastarané. Menzoberranzan bol na druhej strane prvým veľkým sklamaním, aspoň podľa tuzemských médií. Vo svete dostával skôr priemerné hodnotenia, kdežto u nás bol často zvozený až pod čiernu zem – Excalibur č. 41, dáva hre 30%, Score č.13 len o desať percent viac, len v časopise Level dosahuje mierne nadpriemerné skóre 65%. Vo svojom jadre nebol Menzoberranzan zlou hrou, mal svoju dávku výbornej atmosféry, avšak zlyhával na poli technickom a do istej miery i hrateľnostnom. Možno to bolo spôsobené i tým, že prakticky vychádza v rovnakom roku ako prvý Ravenloft a sily autorov sa zrejme sústredili práve na túto hru. Kto vie. V každom prípade k tomuto žánru sa DreamForge ešte raz a naposledy vrátil v roku 1995, kedy vydávajú jeden z posledných klasických „štvorčekových dungeonov“ Anvil of Dawn. Vydavateľom však už nie je spoločnosť SSI, ale New World Computing. Zaujímavosťou je, že kým hry na engine použitom pri hrách Ravenloft a Menzoberranzan boli hybridné – teda v základe štvorčekové, ale bol v nich umožnený voľný pohyb á la moderné FPS hry – Anvil of Dawn bol návratom k čistému a nekompromisnému hernému štýlu „štvorčekových dungeonov“.



V DreamForge sa však nesústredili len na žáner RPG a adventúr. Nebáli sa ísť ani do zaujímavých experimentov, akým bol napríklad mix real-time stratégie a RPG pod názvom War Wind (1996). Tu opäť narážame na špecifický výtvarný toľko typický pre túto spoločnosť a schopnosť vytvoriť atmosfericky zaujímavý herný svet. V nasledujúcom roku potom vydávajú pokračovanie s podtitulom Human Onslaught. Oba diely tejto real-time stratégie vydávala spoločnosť SSI, rovnako ako ťahovú stratégiu zo sveta Warhammeru 40.000 Rites of War.

Rok 1998 síce patrí vynikajúcej adventúre Sanitarium, ale už i tu môžeme badať prvé náznaky problémov v spoločnosti – resp. DreamForge začína robiť čisto zákazkové hry ako je lovecká TNN Outdoor Pro Hunter (1998), prípadne pekne vyzerajúca hra na základe filmovej licencie 101 Dalmatians: Escape From DeVil Manor (1997).

Posledným známym projektom spoločnosti DreamForge Intertainment bola hra na motívy stolnej hry a pravidiel zo sveta Werewolf: The Apocalypse. Werewolf: The Apocalypse - The Heart of Gaia mala byť 3rd person/1st person akčná hra postavená na Unreal engine spoločnosti Epic Games. Producentsky sa na hre podieľal bývalý spisovateľ pre spoločnosť White Wolf Travis Williams. Avšak hra nebola nikdy dokončená pre problémy, ktoré postihli vydavateľa ASC Games. DreamForge sa následne nepodarilo nájsť iného záujemcu o vydanie tejto hry, a tak nasledovali osud ASC. Píše sa rok 2000 a firma DreamForge  Intertainment ukončila svoju činnosť následkom čoho hra Werewolf: The Apocalypse - The Heart of Gaia nebola nikdy dokončená.


Nám dnes neostáva nič iné iba špekulovať o tom, čo by ešte táto spoločnosť dokázala vytvoriť ak by bola stále aktívna. Ono totiž – mám taký pocit – že postupne začala strácať svoj štýl. Zmysel pre unikátnu atmosféru ju neopustil – čoho je ostatne dôkazom samotné Sanitarium, ale prechodom k 3D grafike sa obávam, že by prišli o svoj unikátny grafický štýl. Je to podobné ako s Westwoodom. Ich pixelartová grafika bola natoľko špecifická, že ste ju poznali v každej ich hre – od Eye of the Beholder až po Kyrandiu. Avšak príchodom CD-ROM dokázal Westwood svoj štýl zmeniť, začal sa viac sústrediť na digitálnych hercov a tomu upravil svoje vnímanie hernej estetiky. Bethesda Softworks na druhej strane nikdy nemala špecifický štýl. Takmer od začiatku to bola spoločnosť, ktorá tvorila celú škálu rôznorodých hier od športových, závodných, strieľačiek až po RPG. Ani Arena, Daggerfall či Battlespire si toľko nedržia jednotný vizuálny štýl a to i napriek faktu, že na nich pracoval rovnaký výtvarník (Mark Jones). Bethesda sa tak dokázala ľahšie prispôsobiť nástupu nových trendov. Sú to však všetko už len špekulácie vychádzajúce z poznania hernej histórie a stavu vecí.

V každom prípade máme v archívoch vďaka šikovným ľuďom z DreamForge Intertainment niekoľko veľmi zaujímavých hier, ktoré stojí za to si niekde vyhľadať a zahrať. Nemusíte ich dokončiť, ale určite sa pokúste zavŕtať do ich skvelej atmosféry.


1 komentár:

  1. "V každom prípade máme v archívoch vďaka šikovným ľuďom z DreamForge Intertainment niekoľko veľmi zaujímavých hier, ktoré stojí za to si niekde vyhľadať a zahrať."
    Ako napriklad : http://www.oldgames.sk ?

    OdpovedaťOdstrániť