sobota 21. februára 2015

Dojmy: Hand of Fate

Z času na čas sa objaví hra, ktorá si dovolí skĺbiť niekoľko na pohľad nezlučiteľných konceptov. Ako je napríklad herný žáner bojovej hry a hry kartovej. Tak by sa v jednoduchosti dal opísať koncept Hand of Fate. Človek by mohol aj začať pochybovať o tom, či takéto spojenie žánrov dokáže fungovať. Dokáže.

Aspoň čo môžem povedať po cca dvoch hodinách hrania. Hra je skutočne funkčná a zábavná, čo má na svedomí i postava „pána hry“, ktorý vám nielen rozdáva karty, ale komentuje i vaše herné snaženie. Prečo ste tam kde ste? To vám hra na začiatku neprezradí, prišli ste k tomuto mágovi, aby ste hrali kartovú hru. Nie ste ani prvý, ale ani posledný, ktorý túto hru hrá. Pravidlá sú na pohľad jednoduché – vy máte balíček kariet, pán hry má svoj balíček kariet. Každý balíček obsahuje jednak vybavenie a jednak rôzne udalosti a oblasti, na ktoré môžete počas hry naraziť. Ako postupne prechádzate hrou, odomykáte si nové karty, z ktorých potom môžete skladať svoj vlastný balíček a tým napomáhať (alebo si ho skomplikovať) postupu hrou.

Háčik je v tom, že proti vám hrá množstvo faktorov. Pán hry na začiatku rozloží na stôl karty v určitom vzorci, ktorý je vybraný náhodne. Môže sa opakovať alebo sa môže líšiť. Toto rozloženie kariet vlastne predstavuje akýsi dungeon, v ktorom sa hráčova postava pohybuje. Každá karta, je ako jeden štvorec tohto dungeonu, je potom nejakou udalosťou, s ktorou sa musí hráč vysporiadať. Pohyb po dungeone spotrebováva jedlo, ktorého nikdy nie je dosť. Ak sa vám jedlo minie, začnete hladovať a prichádzať o životy. Niektoré karty majú k sebe pridelený tzv. token, ktorý ak hráč získa mu na konci hry odomkne nové karty. Niekedy je to ťahaním špeciálnych kariet „úspechu alebo neúspechu“, a niekedy súbojom muža proti mužovi (príšere, nemŕtvom... chápete).


A súboj je práve druhým, na prvý pohľad nesúvisiacim, prvkom tejto hry. Je totiž spracovaný v štýle arkhamovského Batmana či novšie Shadow of Mordor. Tu však treba rýchlo dodať, že i keď je miestny súbojový systém slušný, nedosahuje kvalít spomínaných vysokorozpočtových hier. Ide najmä o kvalitu a plynulosť nadväznosti jednotlivých pohybov a celkovú dynamiku, ktorá nie je až tak úplne hladká ako by mohla byť. Inak však súboje fungujú decentne a človek sa (pravdepodobne) vo vyšších častiach hry poriadne zapotí. Ja som dostal svoje už pri štvrtom bossovi, kedy som si nedal poriadne pozor. Lenže, práve pre mňa je žáner „rubačiek“ ten menej obľúbený a nie som v ňom natoľko uchytený ako iní hráči. A i napriek tomu sa zatiaľ veľmi dobre bavím.

Súboje sú však len jedným kolieskom, ktorý tvoria celý stroj. Je to práve kombinácia náhodného rozprávania – vykladaním kariet a akčných súbojov, ktoré robia z hry tak zaujímavý zážitok. Dve rozdielne vrstvy, ktoré majú rozdielne tempo držia hráčovu pozornosť po celú dobu hrania. Dobré je i to, že človek nemusí hrať dlho – dá si jedného bossa, jednu úroveň a môže robiť niečo iné. Časová dĺžka je rozdielna – môže trvať od piatich do dvadsiatich minút na jednu úroveň. Mne sa podarilo za necelé dve hodiny dopracovať k piatemu bossovi. Avšak náročnosť jednotlivých úrovní postupom času stúpa. Tak ako si hráč odomyká nové karty, pán hry ho obdarúva i rôznou sadou hendikepov, ktorá mu komplikuje postup hrou.


V skratke povedané, Hand of Fate sa zatiaľ javí ako malá, časovo nenáročná alebo veľmi chytľavá žánrová kombinácia. Nemusí však vyhovovať úplne každému – ak má niekto z princípu odpor k žánru „rubačiek“, možno ho nepresvedčí o opaku ani táto hra. A naopak, ak niekto vyhľadáva len čisto žáner bitkový, potom ho zrejme odradí „rozprávačská časť“. Ale v konečnom dôsledku by to bola možno až aj škoda. Hand of Fate je momentálne v akciách na Steame za 18,39€ a na GOG za 12,09€... Pozerajúc na tie ceny, prečo som to kúpil na Steame? :-) Čo je na druhej strane dobré pripomenutie toho, že sa treba pozerať na obe služby, keď sa človek rozhoduje o kúpe!

1 komentár: