pondelok, 14. októbra 2013

The Legend of Kyrandia - Book One

Dnešné ohliadnutie za retro článkami bude venované prvej hre zo série Legend of Kyrandia. Jeho výber bol pomerne jednoduchý, keďže nedávno GOG skompletizovalo celú sériu (1, 2, 3), a tak si ju môže potencionálny záujemca okamžite zahrať. Nehovoriac o tom, že všetky hry zo série stoja za to. Ktorá z nich je najlepšia, na to sa – pravda – názory trochu rozchádzajú. Niekto pripisuje tento titul druhému dielu, niekto poslednému a ďalší zas nedá dopustiť na prvý kontakt so sériou v podobe Book One. Kyrandia však rozhodne patrí k hrám, v ktorých je pevne zakorenený tvorivý rukopis autorov diela.


The Legend of Kyrandia prvá adventúra z dielne Westwood Studios – spoločnosti, ktorá si svoje meno vybudovala na utváraní žánru real-time stratégií. Avšak kde je talent, tam sú aj zaujímavé výsledky. A prvá Kyrandia, ku ktorej názvu bolo neskôr pridané „Book One“ je toho živým dôkazom.

Kyrandia je vlastne rozprávka. Rozprávka o zlom dvornom šašovi menom Malcolm, ktorý zabil kráľa a kráľovnú a ukradol Kyragem, amulet, ktorý je zdrojom mocnej mágie. Avšak mocným mágom sa podarilo Malcolma premôcť a uzatvoriť v hrade. Nič však nie je večné, a tak sa jedného dňa Malcolm opäť dostáva na slobodu. A túži po pomste.

Jednou z obetí Malcolmovej pomsty je aj Kallak, dedko hlavného hrdinu, siroty Brandona. Kallak bol premenený na kamennú sochu, ale ešte predtým stihol zanechať pre Brandona inštrukcie, ktoré ho zavedú k šťastnému koncu – snáď. Na svojej ceste Brandon musí znovu získať magický Kyragem a nakoniec sa dozvie i niečo o sebe a svojich rodičoch. Rozprávka.


Svojim spôsobom do príchodu Kyrandie existovali dva veľké prístupy k adventúram. Jeden bol razený hrami od Sierry – kedy na každú akciu bolo treba klikať na príslušnú ikonu a inventár bol oddelený od hlavného okna hry. No a potom ten od LucasArts, kde zas mal hráč určitú škálu príkazov, pomocou ktorých komunikoval s prostredím. Westwood zjednodušil interakciu z prostredím, zbavil sa príkazov a rôznych ikoniek na rôzne úlohy. Všetko sa dialo na jeden klik a vždy sa vykonala príslušná akcia. Kliknutím na predmet vzal hráč predmet a položil ho do inventára v spodnej časti obrazovky. Kliknutím na postavu sa začal rozhovor.

Avšak smrť mala svoje miesto v systéme od Westwoodu. Väčšina hádaniek bola kombinačného charakteru, a riešila sa v rámci inventára alebo charakteru magického, kedy sa používali časti Kyragemu. Mnohé nesprávne riešenia viedli k smrti. Pamätníci si iste spomenú na miešanie elixíru, kedy nesprávna kombinácia znamenala smrť – avšak hráč nijako nevidel, aký účinok bude namiešaný elixír mať. Teda až po jeho vypití – čo však znamenalo smrť a „Load“. A tak by sa dal spôsob „pokus-omyl“ v prípade Kyrandie popísať ako „pokus-omyl-smrť-load“. Okrem toho, Brandon nie je ten hrdina z klasických – celý príbeh je tak okorenený o rôzne vtipné poznámky a dotvára tak výbornú atmosféru celej hry.

CD verzia hry priniesla i nahovorené dialógy – hlavnej úlohy sa ujal Joseph D. Kucan, ktoré však väčšina ľudí pozná skôr ako Kanea zo série Command & Conquer - a ešte lepší hudobný sprievod, ktorý nemal na svedomí nikto iný ako dvorný to skladateľ Westwoodu Frank Klepacki. Patrilo by sa ešte dodať, že Kyrandia patrí k jedným z prvých hier, ktoré sa objavili i v českom preklade – i keď samozrejme neoficiálnom, a tak aj kolovala po Česko-Slovenskej republike :-).


Svoj talent tvoriť zaujímavé príbehy a kvalitné adventúry ešte Westwood zužitkoval – okrem iného - v dvoch pokračovaniach Kyrandie. Pričom v záverečnom diele trilógie sa k slovu dostane i Malcolm. Westwood ostane zapísaný v histórii zrejme hlavne kvôli Dune 2 a ságe Command & Conquer. Ale milovníci dobrých adventúr a príbehov, by nemali zabúdať ani na ich ďalšie skvelé dielka. Nielen zo série Kyranida, ale napríklad i úžasné Lands of Lore, či klasicky Eye of the Beholder a v neposlednom rade – nazvime to posledným zbohom Westwoodu vo svete adventúr – vynikajúci Blade Runner.

Ku nekonečnej spokojnosti každého kto by si rád zahral Kyrandiu aj dnes, treba dodať, že je podporovaná vynikajúcim program ScummVM, a tak nikomu nebráni spustiť si ju i na dnešných rýchlych a moderných počítačoch – relatívne. :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára