streda, 8. decembra 2010

Mimozemšťania, ufóni, skrátka opäť raz X-COM

Určite sa občas niekto spýta, čo sakra chlape robíš s tými krabicami. Nuž, občas sa prehrabujem. Hrabem ako obecný hraboš, listujem, čítam a spomínam na časy, keď boli hry akési lepšie. Krajšie, inteligentnejšie, skrátka akési ejšie! V podobnom nostalgickom rozjímaní (pár dni naspäť) som narazil na krabicu s veľkým nápisom X-COM, za ktorým nasledovalo Interceptor.


Uch, povie si znalec, znalí obsahu hry z počutia, ale neznalí jadro veci. Pravda, nie je to výkvet série, ale stále je to celkom slušná hra, ktorú ťahá dole stereotyp vesmírnych misií. Ale v tomto prípade to vôbec nie je podstatné. Podstatný je manuál. Teda, presnejšie nie hrubý manuál uvádzajúci základy hry, ale akýsi tenší dodatok – prísne tajný, pre komandéra X-COM. Je to taká milá vec zhrňujúca celú históriu X-COMu a sveta, v ktorom sa odohráva. Je to stručné, ale zaujímavé čítanie (áno, patrí k tomu i môj nedávny tweet o vyčerpaní aj posledných zásob Eleria-115 :-). Vtedy si človek uvedomí, koľko histórie v sebe tento svet nesie. Vlastnej histórie. História, ktorá v dnešnej dobe leží ľadom. Škoda.

V roku 2010 sa vyčerpali aj posledné zásoby Eleria-115. Bez adekvátneho zdroja energie sú všetky projekty medzihviezdnych ciest zastavené. Namiesto toho, je všetok výskum vesmírnych letov sústredený na vývoj medziplanetárnych ciest v rámci nášho solárneho systému v nádeji, že sa podarí vybudovať kolónie mimo Zeme a uľahčiť tak jej preľudňovaniu.
Medzitým sa niekoľko skupín vedcov venuje nezávisle na sebe, vývoju náhrady za Elerium-115. Avšak i tí najoptimistickejší členovia vedeckej komunity, nedávajú týmto projektom žiadnu nádej, keďže prakticky neexistuje žiadne financovanie na ich podporu.

Mimochodom, v dobách keď vyšiel Terror from the Deep, akosi sme nemali po ruke manuál. Snáď to bolo tým, že originálnu verziu videlo len pár ľudí a aj to pravdepodobne z rýchlika. A pamätám si ako vtedy vyvstávali v mojej (a nie len mojej) hlave otázky, čo sa stalo s technológiou z prvej mimozemskej vojny? Ako je možné, že sa musíme opäť spoliehať na tak podivne – divnú technológiu? Všetky odpovede sú v manuály. Alebo v priľahlých dokumentoch. Dokonca by sa v nich človek dozvedel, že víťazstvo v Druhej vojne, nebolo až také presvedčivé a skutočne víťazné. Skončilo celkom peknou ekologickou katastrofou, ktorá dala matičke Zemi pekne zabrať. K tomu pripočítajte kolabujúcu ekonomiku, sociálne problémy, preľudnenie a svet sa vám rúti pod nohami. Teda vám nie, obyvateľom X-COM časovej línie.
Do toho všetkého prichádza posledný strategický X-COM. Dostávame sa tak k jadru pudla. X-COM má neuveriteľne prepracovaný svet, ktorý by sa dal využiť i v širších súvislostiach, iných žánroch, ktoré by pokojne mohli presahovať daný žáner „taktickej stratégie“. Avšak musí sa to vedieť. Kravaťáci z 2K, či iný diablov advokát, však prišli na to, že celú značku treba reštartovať. Pritom si viem veľmi dobre predstaviť akčnejšie ladenú, takmer cyberpunk hru, odohrávajúcu sa počas X-COM Apocalypse. Všetko je totiž pripravené, ako na dlani. Stačí do reálií zasadiť kvalitný príbeh a máme X-COM, ktorý ctí príbehové základy, čerpá z nich a obohacuje ich. Pravda, pri podobnom koncepte by autori museli ísť proti Deus Ex. Pravdepodobne. Je pravda, že jeden z bratov Gollopovcov v rozhovore tvrdil, že X-COM by mala byť stále strategická hra. Avšak ja si viem predstaviť aj iný žáner, ktorý by však musel byť podchytený s citom a pochopením pre existujúce univerzum. Ako sa to robiť nemá ukázal X-COM Enforcer.

2012
Už viac ako deväť rokov nebola zaznamenaná žiadna UFO, či mimozemská aktivita na planéte. Svetová finančná kríza začína byť kritická, a preto sa vlády dohodli na oficiálnom rozpustení X-COMu. Avšak nie úplne. Monitorovacie centrum X-COMu v Pentagone, určené na koordinovanie X-COM operácií počas vojny, je prepnuté do automatického režimu. Monitorovanie sa kontroluje už len raz za týždeň, avšak táto činnosť má nízku prioritu a býva často ignorovaná.


F. Denman Williams, bohatý softwarový podnikateľ, má však strach, že mimozemská hrozba stále pretrváva, preto kupuje jednu zo starých, podmorských X-COM základní – Ocean Base 1, a zachováva jej vedecký i vojenský personál. Táto základňa ďalej operuje pod korporátnym názvom S.O.R.E.S.O. (the Sub-Oceanic Reconnaissance and Extraterrestrial Salvage Operation). Naďalej katalogizuje podmorské miesta pádov UFO z Prvej vojny a hľadá ložiská Eleria v ich vrakoch.

Neviem či má význam v tomto príspevku rozoberať stav sveta, v ktorom sa nachádza v období X-COM Apocalypse. Skrátka máte tam všetko – nenásytné korporácie, kriminálne syndikáty, utláčaných mutantov (hybridní ľudia, ktorí zostali po pokusoch mimozemšťanov z prvej vojny), androidov, ktorí rovnako musia bojovať za svoje práva na miesto v spoločnosti. Do toho invázia mimozemšťanov, ktorí sa snažia infiltrovať všetky vrstvy spoločenstva vrátane vlády. Konšpirácie, zrada a X-COM snažiaci sa zabrániť absolútnej katastrofe. Šikovný scenárista by z toho dokázal vytrieskať maximum.

Dalo by sa, len by trebalo chcieť. A kto vie, možno sa raz 2K vráti k pôvodnému svetu. Bola by to večná škoda keby nie. Na druhej strane, Epic Games vydali UDK (a.k.a. Unreal Development Kit), čiže zdarma využiteľný Unreal Engine 3 pre nekomerčné použitie, takže stačí už len zohnať ľudí, ktorí s ním vedia, niekoho na grafiku, niekoho na hudbu, niekoho na skripty... veru, je toho moc. Ak by sa niekto taký našiel, potom sa už len modliť, aby to 2K nezarezalo hneď na začiatku. Pretože nie je nič horšie keď fanúšik ukáže profíkom ako to má vyzerať! :-)

Hmm...stále si to predstavujem.

A nevyzerá to vôbec zle!

Tak snáď som aspoň niekoho inšpiroval, šup sa do práce! :-)
V rokoch 2050-2053 dosahuje kolaps a preľudnenie svojho vrcholu. Množstvo svetových vlád sa konsoliduje pod jedinú vládu, jeden režim, aby mohli lepšie rozdeľovať zdroje. Medzi prvé a najväčšie takzvané „Zlúčené vlády“ patrí Severoamerická aliancia (North American Alliance). Vzniká koncom roku 2051 zlúčením Spojených štátov, Kanady, Ľudovej republiky Aliaška a New Mexico Cooperative. SA (NAA) sa okamžite stáva vedúcou svetovou veľmocou...
V polovici roku 2052, Korporácia X-COM umožní plný prístup k databázam UFOpeadie pre vedecký výskum spoločnosti Transtellar Corporation. Úlohou Transtellaru je vyvinúť praktický spôsob medziplanetárnych vesmírnych letov, ktoré nie sú úplne závislé na mimozemskej technológii.
V situácii keď ekológovia predpovedajú absolútne vyčerpanie zdrojov Zeme do dvoch dekád, ľudia sa obracajú na Transtellar ako, na možno, poslednú nádej na prežitie ľudstva. Množstvo najväčších spoločností začína s vývojom a dizajnom pre veľké medziplanetárne kolonizačné lode, vsádzajúc všetko na to, že Transtellar uspeje.

1 komentár:

  1. Já si jednou za čas na Apocalypse vzpomenu a říkám si, že může být hodně fajn, i přesto, že když jsem se ji tehdy pokoušel hrát, zábava se nějak nedostavovala. Zrovna to léto, kdy mi od piráta přišla na vypáleným kotouči, jsem ale marodil s těžkou chřipkou - takže vlastně jsem nikdy nezjistil, jestli jo nebo ne, jestli je to dobrej díl. :) Ale to prostředí a vůbec vymakaný mekanismy z předchozích dvou dílů bylo prostě i tehdy mňam. Jen mi to přišlo moc stereotypní a trochu bez šťávy, jenže zase mě v té době nebavila žádná smažba.

    A co to sem píšu. Díky za pěkné počtení! :)

    OdpovedaťOdstrániť