pondelok 4. septembra 2017

Dojmy: XCOM 2 - War of the Chosen

Ja mám nový XCOM rád. A to i napriek tomu, že to ani zďaleka nie je dokonalá hra. Možno je dokonca aj medzi vami niekto, komu sa nepáči akým spôsobom hra vyhodnocuje zásahy, ako nie úplne presne zobrazuje líniu dohľadu – skrátka isté veci pod kapotou. Nie je to úplne dotiahnutá hra. Ale tieto nedokonalé vlastnosti sa snaží čo najlepšie premieňať do zábavnej hry. Niekedy sa jej darí viac, inokedy menej. Napíšem to vopred, rozšírenie War of the Chosen tento základný systém nijako nemení. Pokiaľ vás rozčuľovali základné mechaniky hry, datadisk váš postoj nezmení. Možno naopak, ešte viac budete pri hraní škrípať zubami, pretože viac zdôrazní základné „problémy“ systému.


War of the Chosen je hutný prídavok, ktorý však nakoniec neostane bez malého otázniku... Nechýba tu niečo? Ale poďme pekne na začiatok. Rozšírenie pridáva do hry niekoľko vrstiev, ktoré rozširujú pôvodnú hrateľnosť XCOM 2. Jednak sú to titulárny „Vyvolení“, ktorí vám budú istý čas znepríjemňovať vaše misie. Jednak je to celá nová vrstva „tajných operácií“, troch nových tried vojakov a množstvo nových tipov misií. Samozrejme sa k tomu viaže tentoraz neskutočne dobre odvedená optimalizácia. Ak ste boli zvyknutí pri nahrávaní misií uvariť si kávu, teraz na to môžete pokojne zabudnúť. Nahranie je takmer okamžité.


Hra je obohatená o novú strategickú vrstvu, ktorú prinášajú tri nové frakcie, ktoré môžete kontaktovať. Pomocou nich potom môžu vaši zverenci plniť tzv. „tajné operácie“, ktoré vám pomáhajú na strategickej mape i v taktických bojoch. Pomocou nich môžete nájsť kde väznia vašich vojakov, spomaliť postup projektu Avatar či pomôcť s vylepšením niektorého vybavenia a podobne. Je v tom však i trochu risku. Vaši vojaci sa môžu z misie vrátiť zranení alebo horšie – môžu byť zajatí. Až na zranenia sa však dá množstvo negatívnych rizík anulovať dodatočným alokovaním zdrojov. K frakciám sa viaže i nový systém špeciálnych bonusov. Tie vám prinášajú rôzne druhy výhod, ktoré môžu výrazne pomôcť vašim vojakom. Máte obmedzený počet volných slotov, do ktorých ich môžete aktivovať – vždy na začiatku nového mesiaca. 

Nechýbajú nové druhy misií, spolu s novými mapami. Poznáte to okamžite. Misie sú teraz variabilnejšie a miestami možno aj náročnejšie. To závisí od toho, koho na jednotlivých mapách stretnete. Firaxis si pre nás pripravili „stratených“ ako nový element v taktickej časti. Nie sú to priatelia nikoho, útočia ako na vás, tak na Advent. Esenciálne sú to zombies. Hrnú sa na svoje obete vo veľkých hordách a znepríjemňujú vám tak život. Pravda, je ich možné odstreliť niekoľko desiatok za ťah – ak na to máte správne vybavenie. 


Prekopaný bol aj systém postupu na novú úroveň. Vojaci teraz počas misií získavajú „ability points“, za ktoré si môžu kupovať nové schopnosti. Resp. pri povolaniach z pôvodného XCOMu ostal systém rovnaký, s tým, že pri postavení „tréningovej miestnosti“ je možné za tieto body vojakom vybrať aj schopnosti, ktoré ste pri postupe na úroveň preskočili. Na druhej strane tri nové povolania patriace k trom spomínaným frakciám získavajú nové schopnosti len na základe spotrebovania týchto „ability points“. Čím sa vám otvárajú nekonečné možnosti tvorenia supervojakov. Istým spôsobom. 


Nemal by som zabúdať ani na vznikajúce priateľstvá medzi vašimi vojakmi. Tie môžu vyústiť ku kamarátstvu na život a na smrť. Takýto zväzok potom má isté východy v boji. Napríklad na základnej úrovni je to poskytnutie akcie, svojmu kamarátovi. Prípadne, ak sú dvaja takto spriaznení vojaci v blízkosti, bojujú lepšie. Avšak s výhodami prichádzajú i problémy. Vojaci teraz môžu získať negatívne vlastnosti – ako je strach zo sectoidov, z mechanických protivníkov a pod. Nebojte sa, každá fóbia sa dá liečiť v nemocnici. 

Vyvolení sú špeciálny protivníci, ktorí majú svoje osobnosti a ich úlohou je poraziť vás. Príbehovo povedané – majú dostať komandéra späť a za odmenu dostanú Zem. Odkiaľ sú? Aký je ich pôvod? Na tom toľko nezáleží – aspoň sa zdá, nemám pocit, že v tejto hre na tieto otázky nájdete odpoveď. Títo traja protivníci majú svoj unikátny set vlastností, ktorý sa každú hru trochu obmieňa. Na začiatku majú dve – tri silné stránky a dve slabiny. Istým spôsobom to trošku funguje ako Nemesis systém v hre Shadow of Mordor. Čím dlhšie vyvolený behá po svete, čím viac vás dokáže poraziť, tým viac výhod postupne získava. Napriek tomu, že misie kde sa objaví „vyvolený“, Advent, stratený (the lost) a máte na ňu časový limit, dokážu byť naozaj nervy drásajúce. V podstate nechcete aby sa vám po hernom svete pohybovali príliš dlho. Čím dlhšie ich necháte žiť, tým zložitejšie ich budete nakoniec porážať. Je to tak trochu dvojsečná zbraň. I keď hra ponúka celý rad nových druhov misií, nových protivníkov a novú strategickú vrstvu – sú to práve vyvolení, ktorí sú tou najzábavnejšou časťou hry. Akonáhle porazíte všetkých troch, hra sa prakticky vráti do tradičných XCOM 2 koľají.


Jednu maličkosť by som bol možno vynechal. Je to taká hlúposť, ktorá mňa osobne celkom potešila. Je to vlastnosť hry ako stvorená pre ľudí môjho tipu. Tvorenie propagačných plagátov. Po väčšinu času ju možno ani nevyužijete a necháte počítač nech ich generuje automaticky. Mimochodom, stvorené plagáty sa potom objavujú rôzne po úrovniach (a visia i na stenách v Avengeri). Ale príde čas, kedy dokončíte naozaj intenzívnu misiu a budete chcieť ten plagát spraviť. Maličkosť, ale poteší. Keď už sme pri tých maličkostiach. Dabing poteší každého fanúšika seriálu Star Trek: The Next Generation. :-)


Je bez debát, že rozšírenie War of the Chosen prinieslo neskutočne veľa nového obsahu. V konečnom dôsledku však celá novinka stojí práve na titulárnych „Vyvolených“. Po ich porazení začnete mať pocit, že v hre ešte čosi chýba. Možno toho v pôvodnom pláne malo byť oveľa viac, ale z nejakého dôvodu sa to do hry nedostalo. Predstavenie dvoch hlavných frakcií má celkom vydarenú skriptovanú misiu. Tretia frakcia tam pôsobí len tak do počtu. Ak porazíte všetkých troch vyvolených, prakticky sa nič nestane – hra pokračuje ako normálne. Žiadne vyústenie, žiadne rozuzlenie... puf... a pokračujeme. Bez vyvolených je to už len obyčajný XCOM 2 až do konca. Síce vám stále ostanú nové druhy nepriateľov a nové misie, ale čosi sa stratí. Mám pocit akoby porazeniu týchto vašich veľkých protivníkov chýbala nejaká výraznejšia bodka.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára