pondelok 6. júla 2015

Dune: The Building of a Dynasty

Sú príbehy, ku ktorým sa dostávame zvláštnym spôsobom. Niekto o ne zakopne, niekto má rozhľad od narodenia, vie kde sa čo šustne a odporučí vám ho, a niekto sa zase len tak preháňa svetom a občas sa niečím nadchne. Ak príde na rad reč o pozitívnom vplyve hier, určite v nej nebudem chýbať s prispením mojej trošky do mlyna. Zrnka piesku rozvíjajúceho imagináciu jedinca. Niekedy sú hry impulzom pre to, aby človek objavil niečo väčšie. Duna Franka Herberta oslávi 50. narodeniny. A nebyť jednej nemenovanej hry, možno by som sa o tomto vesmíre nikdy nedozvedel. Alebo možno sa dozvedel až príliš neskoro.

Presné poradie, myslím, bolo Duna 2, Duna od Crya a napokon Lynchov film a až potom som zaparkoval u prvého knižného vydania (Keď tak nad tým teraz uvažujem, to je možno aj dôvod prečo nepovažujem Lynchovu Dunu za zlý film, či zlú adaptáciu i keď sa teda sústredí na absolútne niečo iné ako inšpiračný materiál). Bohužiaľ v ranných 90tych rokoch bol výtlačok českého prekladu Duny celkom nedostatkový tovar. Potom ako som knihu dočítal a vrátil späť do knižnice... a nikde nemohol zohnať originál, mal som chuť ju z tej knižnice... požičať si navždy. Poznáte to... „Ja neviem čo sa stalo, ale knižka sa niekde stratila! Fakt netuším, je mi to ľúto, ale pokutu samozrejme zaplatím.“ Plán to bol dobrý, akurát ma niekto medzitým s mojím plánom predbehol. Síce som musel potom čakať niekoľko rokov, než sme sa dočkali ďalšieho vydania knižky, ale dnes už ju mám hrdo v poličke doma a rád sa k nej po rokoch vraciam. Je to dobrá kniha, výborný príbeh a na rozdiel od pokračovaní a nie moc dobrých prequelov (za ktoré však už nemôže Frank Herbert, ale jeho hladné potomstvo), Duna obstojí i dnes ako výborný kus fikcie a fascinujúceho vesmíru.

Počítačové hry, ktoré ťažia z odkazu Duny, mali v minulosti na starosti v podstate dve spoločnosti. Jednou bola francúzska spoločnosť Cryo Interactive a druhou Westwood Studios. Každá pristupovala k žánru spôsobom sebe vlastným. Prvá počítačová hra bola vytvorená práve Francúzmi a patrila medzi zvláštny hybrid medzi stratégiou a adventúrou. Príbeh hry Dune (1992, platformy Amiga, PC-DOS a v roku 1993 SEGA CD) hráč sleduje cez oči Paula Atreida a voľne nasleduje príbeh románu. Po vizuálnej stránke je jasná inšpirácia filmom Davida Lyncha. Aby hráč mohol postupovať v príbehu, musel plniť nielen niekoľko menších úloh, ale (ako v správnej adventúre) komunikovať s postavami a strategicky myslieť. Na začiatku hry nemá hráč k dispozícií žiadne jednotky, preto sa musí Paul zísť s vodcami fremenov a získať si ich dôveru. Potom už je na hráčovi ako bude jednotlivé kmene špecializovať – buď na tých čo ťažia korenie alebo na vojenské jednotky. Neskôr v hre pribudne možnosť zmeniť špecializáciu na ekológiu. Hra sa okrem príjemného grafického spracovania mohla pochváliť aj výborným soundtrackom od autorského dua Stéphane Picq a Philippe Ulrich. Virgin Records dokonca v roku 1992 vydali soundtrack pod názvom Dune: Spice Opera.


Vydavateľ Virgin nezaháľal a v decembri 1992 vydáva ďalšiu hru z rovnakého vesmíru s názvom Dune II od úplne iných autorov ako predchádzajúca hra. Vývoj Dune II (1992, platformy Amiga, PC-DOS, Sega Genesis) sa totiž začal v dobe, keď vo Virgin Interactive uvažovali o zrušení titulu, na ktorom pracovali v spoločnosti Cryo. Stephen Clarke-Willson vtedajší vice prezident Virginu si Dunu prečítal a došiel k názoru, že by z toho mohla byť dobrá strategická hra zameraná na manažovanie zdrojov. Do celého mixu sa potom ešte primiešala hra Herzog Zwei ako inšpiračný zdroj a... zvyšok je už vlastne história. Westwood Studios stvorili real-time stratégiu, tak ako ich poznáme dnes. Westwood si ku klasickým znepriateleným románovým rodom Atreidov a Harkonnenov pridal ešte zákerných Ordosov a vypustil na svet neuveriteľne chytľavú strategickú hru, ktorá v momente zatienila adventúrny počin Crya. Bola to hra, ktorá svojim spôsobom zapríčinila rozkvet a vznik nového žánru. Nadnesene povedané, bez Duny by nebola Dune II, real-time stratégie by neexistovali, Blizzard by sa nemal kde inšpirovať pri tvorbe Warcraftu, nebola by Dota a všetky podobné MOBA hry, ktoré z RTS vznikli. Samozrejme, že na koncept RTS by skôr alebo neskôr prišiel niekto iný, ale občas je zábavné vytvárať podobné „čo keby“ súvislosti.


V roku 1998 sa Westwood Studius vracia ku hre, ktorá znamenala prakticky stvorenie jedného žánru a Westwood preslávila v povedomý všeobecného hráča. V tomto roku vydávajú remake nazvaný Dune 2000 (PC-Windows a Playstation), ktorá si brala inšpiráciu (a herný engine) z ich neskoršej, slávnej série Command & Conquer a predstavila hernú, real-time strategickú Dunu so všetko FMV krásou druhej polovice 90tych rokov. Hrateľnosť je tak veľmi podobná práve hrám zo série Command & Conquer a prenáša príbeh Duny pre novú generáciu hráčov. Okrem vizuálneho posunu však väčšina jadrových prvkov ostáva pri starom. I keď sa autori pokúsili o balans jednotiek, tak bol remake často vo svojej dobe kritizovaný za to, že nepriniesol nič nové. Napriek tomu bola hra celkom úspešná a vyslúžila si pokračovanie.


Emperor: Battle for Dune vychádza v roku 2001 a je opäť real-time stratégiou, tentoraz však odetou do trojrozmerného kabáta. Príbeh bol tento krát skutočným pokračovaním toho predchádzajúceho. Po tom ako bol cisár zavraždený, nastáva v známom vesmíre zmätok, lenže ako vieme korenie musí prúdiť, takže sa nám opäť štartuje vojenský kolobeh o ovládnutie jedinej planéty vo vesmíre, kde sa nachádza vzácny melanž. Každá strana má svoj príbeh a svoje menšie odbočky, ktoré hráčovi prezentujú opäť sekvencie so živými hercami. Okrem príbehovej variácie (čím efektívne vytvorili svoju vlastnú príbehovú os) sa Westwood snažil viac diverzifikovať i hrateľnosť jednotlivých rodov. Vznikol nám tak zaujímavý mix, ktorý však v dnešnej dobe trpí najmä grafickým spracovaním. Ranná trojrozmerná grafika jednoducho nestarne dobre.


Akoby sa Westwood a Cryo museli nejako opäť stretnúť, v rovnakom roku ako vyšiel Emperor, vychádza i akčná adventúra Frank Herbert's Dune. Základný príbeh a inšpirácia tentoraz vychádza z televíznej minisérie rovnakého názvu. Cryo už v tejto dobe bolo na ústupe zo slávy a ich Duna tomu aj zodpovedá. Bola to nanajvýš priemerná hra, ktorej kvality ostali kdesi na rysovacej doske... a hra tak ostala v tmavom tieni ich prvej hry z tohto vesmíru.


V roku 2001 malo pomaly zomierajúce Cryo vo vývoji ešte jednu hru zo sveta Franka Herberta. Hra sa mala volať Frank Herbert’s Dune: Ornithopter Assault pre Game Boy Advance, a ako názov napovedá, hráč v nej mal pilotovať ornitoptéru a zúčastňovať sa rôznych bojových misií. Vývoj hry bol však zrušený v momente kedy išla firma do krachu. Na internete však existuje beta (prototyp) hry, ktorú si môže pomocou emulátora každý vyskúšať. Rovnako dopadlo aj plánované MMO zo sveta Duny, ktoré sa malo volať DUNE Generations. Hra bola v rozpracovanom štádiu a začiatkom roku 2002 vstúpila do alpha testovania. Avšak vydania sa už, rovnako ako pilotovanie ornitoptéry, nedočkala.


Napokon by bolo dobré aspoň spomenúť existenciu dvoch online textových projektov – DuneMUSH a DuneMUD. Prvá menovaná existovala od roku 1992 a bežala až do roku 1994. Druhá sa objavila taktiež v roku 1992 a hrateľnostne sa jedná o klasický hack and slash. Zahrať si ju môžete do dnešných dní na tejto adrese.

V súvislosti s počítačmi a digitálnymi hrami je však len jedna Duna, ktorá ostala legendárnou. Okrem toho, že založila jeden celý herný žáner, našla si množstvo pokračovateľov. Dalo by sa povedať, že vďaka Dune II boli 90te roky plné rôznorodých real-time stratégií a niektoré z nich skutočne stáli za to. Všetko čo nasledovalo potom, boli už len rôzne variácie na Dune II – s menšími či väčšími vylepšeniami v rámci užívateľských rozhraní. Dune od Crya zapadol a to i napriek tomu, že to bol minimálne zaujímavý experiment kombinujúci stratégiu a adventúru. Nehovoriac o tom, že mala i výborný soundtrack. Ale tak už to akosi chodí... sú príbehy so šťastným koncom a sú príbehy, ktoré by si zaslúžili iný koniec.

Knižná Duna bola vydaná pred 50 rokmi a nestratila nič na svojej kvalite či aktuálnosti. Jej herné spracovania, nuž povedzme, že je údelom tohto média rýchlo starnúť a stávať sa neaktuálnym. Avšak v peknom kontraste z predchádzajúcim odsekom, adventúrna Dune vám dnes môže dať viac zábavy ako tá real-time strategická...

1 komentár:

  1. Ja som tú starú adventúru ešte ani raz nedohral. Ale raz si na to hádam nájdem čas. :-)

    OdpovedaťOdstrániť