Nekonečný vesmír, záhadný a nebezpečný. Jeden nikdy
nevie, čo ho za nasledujúcou hviezdnou čaká. Smrť s kosou alebo párik
oriónských otrokýň? V takom obrovskom, a myslím skutočne veľkom
veľemíre na vás môže číhať čokoľvek. Príjemný to život, keď si len tak –
z voľnej chvíle – skúmate vesmír a brázdite jeho šíre hviezdne more.
Lenže čo ak máte za zadkom flotilu nasrdených rebelov, ktorí nedokážu pochopiť
vaše vzletné ideály o jednote, rovnosti a bratstve? Bude treba
upaľovať rýchlosťou rýchlejšou než svetlo. Anglicky povedané Faster Than Light.
Skrátka, FTL.
FTL je jedným z prvých synov Kickstarter kampaní.
A treba povedať, že tých veľmi úspešných. Autori chceli skromných
10 000 dolárov a získali až neuveriteľných 200 000. Človek si
tak pri hraní hovorí, kam sa tie financie podeli. No samozrejme na odmeny pre
prispievateľov. Hrateľnostne je to láska na prvé zahranie, i keď človeku
začínajú ihneď po prvom výlete behať po mozgu myšlienky na zlepšenia,
vylepšenia, skrátka iné veci, ktoré by boli ešte lepšie keby boli. Ale
predbieham dobu a štruktúru samotnej hry.
Faster Than Light je roguelike-like simulátor vesmírnej
lode. Žiadne ukladanie pozície, žiadne zvýhodňovanie. Rýchla hra na jedno
použitie. Ako hovoria autori – umieranie je súčasťou zábavy. Hráč totiž dostáva
do rúk vesmírnu loď, ktorá má svoje kritické a menej kritické systémy.
Štyri z nich môže osadiť posádkou, ktorá sa o ne stará a zvyšuje
tak ich výkon. Čím dlhšie sa člen posádky venuje jednému systému, tým lepší je
(logicky) v jeho ovládaní. Na začiatku máte síce iba ľudí, ale netreba sa
báť bude aj lepšie. A na vašu loď sa dostane chrobač rôzneho druhu, farieb
a počtu nôh.
Loď má na začiatku len slabú výbavu (i keď záleží na type,
ktorý si však musíte odomknúť hraním) a tak treba po ceste za slávou
a záchranou Galaktickej federácie loď trochu viac vylepšovať. Vlastnosti
posádky stúpajú automaticky, schopnosti lode už nie. Súčiastky nachádzate buď
porážaním lodí, pomáhaním iným lodiam, či len – tak niekde. Celá cesta lode sa
totiž skladá z niekoľkých sektoroch, na ktorých konci vás čaká posledný
boj. Federálna flotila proti Rebelskej. Och áno, dôvod vašej púte vesmírom je
len jeden – máte kľúčové informácie, ktoré môžu znamenať záchranu Federácie
a porážku rebelov. Teda len v prípade, že sa dostanete do posledného
sektoru celý, vylepšený a nadšene sa pustíte do veliteľskej lode rebelov.
Vedzte však, že raz to stačiť nebude.
A možno bude aj chvíľu trvať, než sa dostanete do
posledného sektora. Nie je to žiaden med. Sektory sú zradné a hlavne,
náhodne generované, takže žiadna hra nie je rovnaká. Niekedy vám to padá,
inokedy vôbec. Náhoda je rovnako ako umieranie súčasť zábavy. Systém funguje
ako má. Za zvyšky nepriateľských lodí, či odpadu (scrap) si môžete nakupovať
nové prístroje a systémy, či najímať posádku, rovnako ako vylepšovať
subsystémy lode. Vtip je v tom, že musíte tieto činnosti celkom dobre
vyvažovať, aby ste mali ako dostatok systémovej energie, slušnú obranu
a dobré vybavenie – a to všetku za jednu hernú „menu“.
S tým zároveň súvisí i chrobák, ktorého mi hra
nasadila do hlavy. Ako hovorím funguje perfektne a určite by som ju
odporučil každému milovníkovi dobrých a kvalitných hier. Avšak neraz mi
napadla myšlienka, že by snáď bolo (pre mňa) zaujímavejšie, keby hra obsahovala
akýsi objaviteľský mód, nezávislý na roguelike umieraní a neustálom
opakovaní sa celej hry. Keby si mal hráč možnosť navrhnúť loď sám, v istej
fáze sa mu odomkli nové systémy, ktorými by si mohol začiatočnú loď vybaviť
a rozvrhnúť ich polohu. Ukladať a vylepšovať postupným hraním. Žiadne
hrrrrrrrrrr, za zadkom mám rebelskú flotilu a už sa nemôžem vrátiť späť
(technicky vzaté, môžete sa vrátiť, ale čakajte vytuhlé súboje s rebelskou
flotilou) – mať skrátka v hre trochu toho prieskumnického ducha Star Treku,
ako neúprosné utekanie Battlestar Galacticy. Ale ako hovorím to sú moje sny, čo
by hra mohla byť keby... a na samotnú kvalitu hry nemá žiaden vplyv.
Možno, že tieto chute zasýti niektorá z podobných hier, či už to bude StarCommand alebo Starship Corporation. Star Command má za sebou úspešný
kickstarter nielen prenosnej, ale i PC verzie a Starship Corporation
získala nejaké zdroje cez indiegogo, tak uvidíme.
V každom prípade, ak hľadáte zaujímavú, celkom
originálnu, malú, nezávislú hru, ktorú autori vytvárali srdcom a nadšením
pre hru samotnú – Faster Than Light je určite niečo pre vás. Teda
v prípade, že ešte spĺňate niekoľko ďalších požiadaviek, ale to už ste si
z článku asi domysleli. Príjemné prekvapenie a nádej, že i ďalšie
kickstarter projekty budú (snáď) kvalitné a s hrami to ešte nevyzerá
tak zle. Nezávislá scéna je skrátka hernou záchranou a návratom
k tradičnej, poctivej hrateľnosti (nech spojenia týchto slov znamenajú
čokoľvek :-)).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára