nedeľa 26. februára 2012

X-COM Alliance Beta


X-COM Alliance vyzerala nádejne a bola to jedna z mála hier, ktorej som bol pripravený uveriť, že X-COM môže byť aj trochu niečo iné ako strategická hra. Nápad bol vo svojej podstate zaujímavý – first person strielačka, kde by mal však hráč pod palcom až štyroch spolubojovníkov. Screenshoty vzdialene pripomínali legendárny Hired Guns. Okrem toho, hra sa nevzdávala ani výskumu, ktorý bol pre túto sériu toľko typický. Naozaj som bol vo svojej dobe na túto hru zvedavý. Nikdy som sa nedočkal, až do dnešného dňa...

Aby som bol presnejší, dnes som sa dozvedel, že sa medzi ľudí dostala jedna zo (snáď) betaverzií hry. Ako oddaný fanúšik série X-COM som okamžite začal pátrať po zdrojoch a zisťovať, čo je na tom pravdy. Pravda to samozrejme bola, a tak som si i ja konečne mohol vyskúšať ako si v roku 1998 predstavovali first-person X-COM. Či je to naozaj betaverzia, o tom si dovolím pochybovať – skôr to vyzerá ako časť nejakého prezentačného materiálu, keďže hneď od začiatku máte na výber z troch misií. Ale trochu predbieham. K dispozícií sú hneď verzie dve – jedna obsiahlejšia označená ako 219b, ktorá obsahuje tri misie, plus niekoľko animácií, vrátane tej úvodnej, ktorá nie je dokončená a mnohé jej časti sú tradične nahradené obrázkami zo storyboardu a dabované niekým s tvorcov hry (hudbu z X-COM Apocalypse). Druhá by mala byť mladšia, ale je menej obsiahla, označená ako 220a, avšak túto som ešte neskúšal. 


Hra beží na Unreal engine a jej vek sa samozrejme podpisuje aj na schopnosti spustiť sa pod novými operačnými systémami. Mojou prvou úlohou bolo hru rozchodiť. Odporúčanie znelo spúšťať hru cez UnrealEd, pretože inak sa zasekáva a nepustí vás cez menu. Tento pokus mi však bohužiaľ nevyšiel a hra sa niekoľkokrát odporúčala späť do Windows. Občas spôsobom, kedy som musel resetovať celý počítač. Čo robím veľmi nerád, XP-čka ma za to nemajú príliš v láske. Keď to nevyšlo ani na samotnej hre – skutočne sa zasekla pri briefingu, nastal čas vykopať svoje skúsenosti zo starými hrami a celé to skúsiť inak. Na niečom, čo sa priblíži (aspoň virtuálne) dobovej konfigurácií. Microsoft VirtualPC sa v tomto ohľade osvedčil už v minulosti, tak prečo nie teraz? A všetko fungovalo ako mávnutím čarovného prútika. Až na jednu malú, myslím si celkom podstatnú, maličkosť – nedalo sa to ovládať. Jeden pohyb myškou znamenal otočenie sa o 360 stupňov a prestavenie klávesnice v rámci hry sa zdalo byť nemožné. To by príliš nevadilo, predsa sú tu *.ini súbory – pozrieme do nich a upravíme príslušné parametre. Nepomohlo. Myš sa už síce netočila ako bláznivá, ale akosi sa nesprávala ako mala. Skrátka asi po hodine hrania štýlom klávesnicou a jemne myškou postrčiť výhľad a hľadania, kde môže byť problém, som ho konečne našiel. MS VirtualPC má jednu peknú vlastnosť nazvanú „Pointer integration“, ktorá umožňuje plynulo prepínať medzi vaším natívnym systémom a tým emulovaným. Stačilo vypnúť a už sa hralo ako za starých čias... Doslova.


Bez manuálu a akýchkoľvek inštrukcií – čo sa ako ovláda a čo na čo slúži. Svojim spôsobom je to zábava. Trochu pripomína staré, zašlé časy a človek sa v tej virtuálnej archeológii trochu zabudne. Keď už všetko konečne šliapalo, pustil som sa do prvej misie. Už briefing vykazoval známky klasickej X-COM atmosféry, o ktorej sa kvázi remakom môže len snívať. Náraz, výstup z modulu a hor sa prehľadávať mimozemskú štruktúru, ktorá vzdialene pripomína strategický X-COM. Hrá atmosferická hudba. Vliezam do vnútra a kolegyňa ma nasleduje. Prichádza k pultu, odohrá sa rýchly, dramaticky nedoladený rozhovor a pokračujeme v prieskume. Zisťujem, že spolubojovníčke môžem dať príkaz, niekam ju poslať, ale inak sa celkom sebestačne potuluje okolo mňa. Otváram ďalšie dvere. Koliesko na myši prepína predmety, ktoré mám u seba. Na zemí leží nejaká ruka. Zoberiem ju a pokračujem v prehľadávaní priestorov. Dvere vydávajú veľmi familiárny zvuk, nie 100% totožný s Enemy Unknown, ale veľmi blízky. Na scénu prichádza prvý Sectoid a veľmi rýchlo umiera. Zdá sa, že spolubojovníčka trochu chaosila, ale nakoniec sa spamätala a pomohla mi v boji. Všade sú rôzne panely, ale nevyzerajú interaktívne. Hmm. Silové pole. To bude treba nejako vypnúť. Otázka je ako! Ďalšia miestnosť, zrejme nejaká cryo komora. Okrem ďalšieho Sectoida, tam bolo i pár zvláštnych, červoidných bytostí, ktoré sa na nás vyrojili. Kým ja som sa teda skoro vôbec netrafil, tentoraz sa o roj červov postarala kolegyňa. Fajn.

Po 15 minútach blúdenia...




Sakra, je tu len pár miestností a ja netuším ako vypnúť to sprosté silové pole?! Chvíľa osvietenia... Moment, veď ja mám u seba mimozemskú ruku, ktorá sa musí dať niekde použiť. No áno, lenže kde? A tak nasleduje čosi, čo by sa dalo nazvať používanie ruky na všetko, čo vyzerá ako aktivačný panel. Hovoril som vám, človek sa cíti ako pri hraní za starých čias ;-) Samozrejme, ruka patrila na panel, ktorý bol v rovnakej miestnosti ako som ju našiel. Kto to však mohol tušiť, eh. Po priložení ruky sa miestnosť zvláštne rozžiarila a mne konečne došlo, že tie podstavce neďaleko budú nejakým druhom teleportačného zariadenia. Šup tam. Prichádza ďalšia miestnosť, ktorá by v minulosti istotne vyzerala majestátne, dnes je len trošku väčšia a zaujímavá...tak trochu. Lenže čo tu? Kiež by som vedel. Opäť nastupuje onen retro pocit a korzovanie sa tam a naspäť, mierne zúfalstvo a myšlienka, že je to predsa len chyba tejto verzie hry. Po treťom prejdení sa tam a späť všetkými tunelmi, som si konečne všimol, že sa jedna textúra vždy zmení – zrejme v momente keď opäť aktivujem ruku na panely. Lenže tá je na úplne inom miestne, než panel s rukou. Hmmm. Veď ja môžem vidieť to, čo vidí moja kolegyňa. Čo keby som ju nechal pred týmto meniacim sa panelom a ja sám sa vrátil k aktivačnej ruke? No áno, lenže ako jej zadám aby tu počkala a pozerala sa tým správnym smerom? F2, F1...bum, nastala fatálna chyba, víta vás Windows 98...

Hádate správne, už som sa k X-COM Alliance nevrátil, rýchlo spísať zážitky, pozrieť, či sa uložili nejaké obrázky a nabudúce... Nuž, nabudúce overím svoju teóriu a ak nebude fungovať prejdem na testovanie ďalšej misie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára