štvrtok, 17. marca 2016

Brány Skeldalu: 7 mágů

7 mágov, hra ktorá nedávno vyšla na mobilné zariadenia, ale tak nejako mám pocit, že sa málo o nej vie. V našich zemepisných šírkach sú to Brány Skeldalu a to už myslím má u niektorých ľudí ešte nejaký zvuk. Pôvodné Brány Skeldalu boli totiž výborným dungeonom, ktorý sa pokojne môže zaradiť po bok veľkým klasikám ako Eye of the Beholder, Dungeon Master či Realms of Arkania. Jeho pokračovanie, ktoré zmenilo tak trochu žáner a perspektívu, tiež nebolo zlou hrou. Bol to veľmi zaujímavý experiment. V anglicky hovoriacom svete však Brány Skeldalu nepoznajú. Avšak nejako mám pocit, že ani o tých 7 mágov moc veľa ľudí nejaví záujem. Chyba!

Občas mám pocit, že zo strany autorov je to akosi vlažné... vydajme to a snáď sa to uchytí. Čo vidím, tak s ľuďmi na fórach i na Steame komunikujú, ale záujem sa mi zdá byť príliš malý. To je nás, ľudí obľubujúcich temné kobky, tak málo? Sakra, veď vynikajúci Legend of Grimrock predal cez pol milióna kusov a nechce sa mi veriť, že by 7 mágov nedokázalo zaujať aspoň pár tisícok ľudí (ak nie viac – ja som radšej vo svojich odhadoch opatrný). Zoberte si len samotný úvod hry. Už tu krásne naznačuje, že budete musieť používať svoju hlavu na riešenie problémov. Pozornosť. Sledovať okolie, nechať si poradiť kúzlom. Veď je to úžasný pocit. Alebo ja už začínam starnúť?

Napríklad keď sa vám po rozhovore so Psom zrúti most a cesta späť sa pred vami uzavrie. Čo teraz? Niekde musí byť nejaká tajná chodba alebo páka, ktorá otvorí priechod na druhú stranu! Určite. Ako inak by som sa dostal na druhú stranu? Chodím, behám, hľadám tajné chodby, páky a nejako si neviem rady. Sakra, to je úvodný dungeon, v tom nemôže byť žiadna zrada. Mick, ty si už riadne hrdzavý mág, keď si nevieš poradiť s úvodom dungeonu – hovoril som sebe samému. Riešenie nemohlo byť jednoduchšie. Stačilo použiť kúzlo „pravdivého videnia“ a nápoveda ma udrela do očí. Facka na čelo! No jasné, kde som tú vec videl. Stačí si pamätať, že v niektorých dungeonoch nie sú zbytočné veci. Všetko čo nájdete je k niečomu dobré. Ja som to kdesi zahodil, lebo som nevedel čo s tým. To je však len začiatok. Je osviežujúce hrať hru, ktorá vás nevedie za ručičku. Naznačuje, ale riešenie necháva na vás. Skladá pred vás prekážky, ktoré sú však riešiteľné. Súboje môžu byť tuhé, ale nemáte pocit nespravodlivosti. Treba vymyslieť taktiku, treba sa prispôsobiť. Keďže som si nedávno, len tak z nostalgie, zahral troška prvé Brány Skeldalu. Môžem pokojne povedať, že 7 mágov je skutočné pokračovanie tejto českej klasiky.


Áno, osobne mám trochu problém s tým ako je pojatá textová, ergo literárna, stránka celej hry, ale to sa v tomto prípade dá prežiť. Pravdepodobne budem patriť do tej skupiny ľudí, ktorým sa zvolený štýl do tohto sveta nehodí. Niekedy to vyzerá akoby text písal teenager, ktorý nedávno objavil fantasy žáner. Miestami to pôsobí trošku nechcene smiešne. Samotná príbehová premisa kopírujúca (vzdávajúca poctu) Siedmym samurajom/statočným je výborný nápad. Len realizácia na niektorých miestach drhne. Ale text, resp. vyšperkovanosť príbehu, nie je v prípade tohto žánru až toľko nosná. Podstatná je stavba úrovní, hádanky a tie sú zatiaľ zvládnuté na výbornú.

Aby však hra bola dokonalá aj na PC, bude ešte musieť podstúpiť niekoľko chirurgických zákrokov. Keď taktne obídeme grafické spracovanie, tak je potrebné uspôsobiť celkové ovládanie PC štandardom. Klávesové skratky, tak ako ich štandardne poznáme – prípadne možnosť premapovať si vlastné klávesy – I pre inventár, M pre mapu, TAB na zapnutie ťahového módu a tak podobne. Ovládanie dungeonu na PC nie je vždy len o myši a priamy prevod z dotykového ovládania by mohol byť zbytočne zmätočný.  

Prečo je teda 7 mágov tak málo vidieť? Možno je to len môj skreslený pohľad na vec – možno ho mobilná komunita vníma oveľa intenzívnejšie, ale keďže tento trh nesledujem, jeho pokrytie mi uniká. Čo sa PC týka, možno bude dôvod v early access? Ľudia vyčkávajú na plnú hru? Možno časť úspechu Legend of Grimrock tkvela v jeho vtedy úžasnom grafickom spracovaní. Čo je niečo čo 7 mágov nemá. Na mobilných zariadeniach neurazí, ale na PC je to tak rok 2005, takže asi ani nedokáže po grafickej stránke zaujať. Snaží sa síce udržiavať istý štýl, ale vo svojej podstate je na nerozoznanie od ostatných súdobých dungeonov. Čo sa napríklad prvým Bránam Skeldalu nemohlo stať, keďže tie mali svoju vlastnú, jasnú grafickú identitu. 


Samozrejme, ja by som bol najradšej keby hru, aspoň v Čechách a na Slovensku, autori vydali v krabičke. Ale to je fikcia, nehodná uvažovania. Pre mňa osobne by však bola schodná aj verzia na GOG (pretože potom by som si tu krabičku mohol vyrobiť, že ;-)), ale za tú treba hlasovať. 67 hlasov príliš presvedčivo nevyzerá. Šup – klik! Hmm, alebo keď nie krabička, tak čo špeciálna edícia knihy Brán Skeldalu (až ju Jindra Rohlík dokončí) so špeciálne priloženým CD/DVD s hrou 7 mágu (prípadne i samotnými originálnymi Bránami Skeldalu a ich pokračovaním), v špeciálnej úprave – kniha vložená v kartónovom prebale, s klasikou potlačou a púzdrom na disk. Oukej, myslím, že sa musím z toho snívania prebrať. Ale, medzi nami, viem si to živo predstaviť. Holt, zberateľ v mojej krvi sa nezaprie.

V každom prípade, ak je vaša angličtina plynulá ako tečúci Dunaj, ak sa stavíte na nejakých zahraničných diskusných fórach, určite dajte o nej vedieť. Zaslúži si byť poznaná. Nezaslúži si skončiť v rubrikách typu „10 dobrých hier, o ktorých ste nikdy nepočuli a mali by ste si ich zahrať“. 

P.S. Áno, môžete si hlavnú postavu vytvoriť – pomenovať a zvoliť jej špecializáciu! Akurát ten výber portrétov je len binárny : chlap/ženská 1ks. :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára