utorok, 22. marca 2016

10 rokov The Elder Scrolls IV: Oblivion – Čakanie na Oblivion

Internet som začal zaplavovať svojimi textovými výčnelkami 1. 10. 2005, ešte ako súčasť služby (serveru) bloguje.cz. Vzhľadom na nadpis tohto príspevku, snáď ani netreba dodávať aký bol jeden z prvých príspevkov na tom blogu. Kratučký príspevok o ohlásených hercoch, ktorí prepožičajú hlas postavám v čerstvo oznámenom pokračovaní z milovanej RPG série. Bol prvý, ale neprestalo to. Keď tak na to spätne pozerám, sypal som tam jeden krátky príspevok za druhým. Aha, tu rozprávajú o Oblivione toto a tam zase hento! V Európe vyšiel Oblivion 24. marca 2006, pred 10 rokmi. Viete čo som mal vtedy na krku? Jednak som bol mladý a šťastný ;), a jednak bolo treba dopísať diplomovú prácu. Veselé časy, čo mi pripomína – tento pohľad späť je úplne úžasný. Tie očakávania a starosti... všetko sa vďaka internetu zachovalo a dnes to môžeme bez problémov hodnotiť.


Bolo to akurát včera, čo som slintal nad hereckým obsadením Oblivionu a dnes slintám opäť. Nad videom , ktoré mohli vidieť návštevníci E3 a nad jedným malým rozhovorom o cyrodiilskej prírode. K tomu rozhovoru – podľa všetkého mal byť Oblivion posledným zo série (uvažovalo sa tak ešte dávno pred vydaním Morrowindu, nič oficiálne), ale zdá sa, že by nemusel??? Kto vie, v každom prípade sa idem modliť k všetkým božstvám, aby sa Oblivion podaril po všetkých stránkach (pozn. Ak tento rok neukončím výšku, tak to bude práve kvôli tejto hre :) ). (2. 10. 2005)

Mno, môžeme konštatovať, že ukončil a od toho roku potom ešte raz. Nie, že by mi to prinieslo blahobyt a bohatstvo. Možno dobrý pocit. Ale späť k blogu a výročiu Oblivionu. Vtipné je ako som sledoval a špekuloval nad tým čo hra prinesie a aká nakoniec bude. Zaujímavé je to preto, pretože dnes považujem Oblivion práve za najslabšiu z celej hlavnej série Elder Scrolls hier. Ale očakávania boli veľké, sledoval som vtedy každý článok, každé šuchnutie a rozhovor, ktorý sa kde objavil. Skoro každý deň. Až sa začínam čudovať, kedy som stíhal písať tu diplomovku :-). Nie, naozaj si na to vôbec nespomínam. Asi starecká skleróza. Keď už som pri tej stareckej skleróze, už pred 10 rokmi som brblal na konzole... i keď to sa asi nikdy nezmení.

Dozvedel som sa niekoľko zaujímavých informácií, ktoré naznačujú, že Oblivion nemusí byť až tak iný ako Morrowind – po niektorých stránkach (týka sa animácie postáv v boji a pod.). Podľa toho čo píše i vytváranie postavy je rovnako prepracované ako bolo v Morrowinde, správanie NPCčiek vyzerá byť na míle vzdialené od toho čo si pamätáme z Morrowindu etc. Pravda je to xbox verzia, a to ma ako vždy rmúti, nehovoriac už o tom, že má niekto šťastie. A lepšie ako tu špiniť monitor písmenkami bude, ak si to sami prečítate, je to naozaj detailný „report“ z „chvíľkového“ zahrania si Oblivionu. (7. 10. 2005)

Zdá sa, že nasledujúci mesiac som sa trochu upokojil. Síce stále kde-tu spomenul Elder Scrolls... áno, prvý krát po dlhej dobe sa mi podarilo rozchodiť Battlespire! Ale to je úplne iný príbeh, o inej hre, však. V každom prípade som v tom období ešte aktívne hrával Morrowind, plne modifikovaný a vymaznaný až do krajnosti. Dokonca som riešil zložitú otázku toho, či sa stať alebo nestať lichom. Eh... čo vám mám na to povedať? Elder Scrolls som vždy žral. Len škoda, že nedokážem prísť na chuť tej jeho MMO verzii. Len to zase odbieham od oslávenca Oblivionu. Pretože potom prišiel január 2006 a konečne po dlhej dobe nejaký príspevok na adresu hry. Január nebol vo všeobecnosti pekný mesiac, pretože sme do večných lovísk odprevadili nášho psíka. Chjo...

Už dávno som nespomínal Oblivion, už mi to pripadalo nejaké divné. Ale teraz, keď sa, ešte síce neoznámený, čas vydania blíži, občas sa nájde niečo zaujímavé. Napríklad, že PC Oblivion behá lepšie ako kedykoľvek behal Morrowind, i keď nikto nevie čo to bolo presne za konfiguráciu :)
Zvyšovať skilly už nepôjde len tak, ako sa komu zachce, resp. podľa toho koľko bol kto schopný investovať do trénerov. Nájsť „master trainera“ bude taký mini quest sám o sebe.
Správanie NPC-čiek je vraj fantastické, a atď. Moje obavy, že by mohol byť Oblivion pre niekoho sklamaním, sa veľmi rýchlo rozplývajú. V každom prípade som zvedavý na konečnú verziu. Tiež sa patrí poznamenať, že už dávno som sa na žiadnu hru tak netešil. (10. 1. 2016)

Úprimne povedané, mám taký pocit, že ten človek tam píše o úplne inej hre, než ktorú som tie roky hrával. Ani si nepamätám, že by bol nejaký extra problém so zháňaním trénerov a ich špeciálne questy? Niečo také tam bolo, ale medzi nami, nebolo to bohovia vedia ako úchvatné. O správaní NPC radšej taktne pomlčíme, čo myslíte? Ono totiž niekedy to fungovalo celkom fajn, ale väčšinou buď nerobili nič, niekam sa stratili alebo boli úplne mimo. Ale priznajme si, na papieri znejú mnohé vlastnosti hier absolútne skvelo. Až príde krutá realita realizácie a zistíme, že sme sa zase nechali nachytať vlastnou predstavivosťou. Nápad a myšlienka to však bola zaujímavá, ale nijako nová. Už množstvo starších hier malo akýsi rozvrh, ktorý postavy dodržiavali. Reakcie NPC v Oblivione preto nijako nevybočovali. V prípade, že ich rozvrh fungoval a niekde sa nesekol. Stávalo sa.


Vo februári sa toho veľmi na blogu nedialo, pravdepodobne som sa snažil písať diplomovú prácu. Možno. Teda veľmi pravdepodobne, veď tu teraz sedím a pred menom mám tri písmenka navyše, takže to muselo nakoniec nejako dopadnúť.

Marec na druhej strane. Marec je mesiac (áno, aj knihy, ale to je teraz vedľajšie) kedy mám narodeniny (darčeky môžete posielať na adresu... ehm) a hneď z kraja Bethesda oznamuje dátum vydania svojho najnovšieho prírastku do série The Elder Scrolls. Mimochodom, tu by som sa pozastavil ešte nad jednou vecou. Podľa rôznych zdrojov mal byť Oblivion poslednou hrou v sérii Elder Scrolls, bol to plán, ktorý existoval ešte pred vydaním Morrowindu. Avšak už v tom rozhovorovom hype pred vydaním Oblivionu, Pete Hines naznačil, že by nakoniec Oblivion vôbec nemusel byť poslednou hrou série.

Konečne nastal koniec špekuláciám, kedy vlastne ten Oblivion bude vydaný. Samozrejme oznámenie dátumu sa po tej záplave preview a prvých recenzií dalo čakať. Kedy sa to teda dočkáme? Oblivion je gold a dočkáme sa ho v Európe a Severnej Amerike v týždni od 20. marca 2006. (2. 3. 2006)

Po Morrowinde sa Bethesda vrátila do tradičného fantasy prostredia, inšpirovaného stredovekom. Nebolo to nič nové, všetci sme vedeli, že Cyrodiil je menej exotická časť Tamrielu. Na obrázkoch však vyzerala úplne úchvatne. Ono i ako hráčovi sa mi po vydaní javila krajina celkom krásna, ale až neskôr (s mnohými modmi) som pochopil, že to môže byť ešte lepšie. V každom prípade sa pred vydaním množia rôzne preview, videá a sľuby.

Čas sa kráti, ja ho nemám a Oblivion sa blíži... Divná konštalácia sa mi tu črtá. Takže do schránky mi prišiel ďalší vývojársky denníček.

A samozrejme by sa našlo nejaké to interview s Peteom Hinesom, kde sa mimo iného dozviete, že po dokončení Oblivionu sa team rozdelí na pár skupiniek, jedna bude naďalej opečovávať Oblivion, ďalšia bude pracovať na nasledujúcej TES hre, no a posledná sa pozrie na zúbok Falloutu 3. Samozrejme nechýba nejaká tá, ešte neodhalená, featura, ako napríklad, že ako šéf Dark Brotherhoodu, budete môcť vypisovať kontrakty na zavraždenie NPC a posielať na to svojich ľudí.

No a nakoniec je tu ešte jedno preview, ktorých je teraz ako húb po daždi. Ale aspoň vtipne začína :) "The obvious joke to be made, as the next game in the Elder Scrolls game approaches, is that some people still haven't "finished" with the last one." (10. 3. 2006)

Tu ma zarazila jedna maličkosť. Ja vám vlastne neviem do dnes povedať či ste ako hlava Dark Brotherhood mohli vypisovať kontrakty na vraženie NPC. Viem, že príbehovo patrí časť Dark Brotherhood k tomu najlepšiemu čo mohol Oblivion ponúknuť. Ale keďže mi je filozofia Temného bratstva tak vzdialená, tak som sa nikdy nepokúšal príliš do tejto organizácie zapojiť. V každom prípade som bol už v tomto čase pravdepodobne pre-Oblivionovaný (slovenčina prepáči), pretože v príspevku z 15. marca spomínam nejaký svoj sen. No posúďte na vlastné oči:

Nielenže som mal blbý sen (úlohu si v ňom zahral svišť v plavkách, Tuvok ako pirát a veža z Oblivionu, v ktorej bol výťah a ja som sa niekam viezol, jednoducho celé to bolo divné), ale ešte som aj zabudol, na čo som to v noci prišiel.

Ani sa to nesnažím analyzovať. Radšej. Svišť v plavkách? Výťah vo veži z Oblivionu? Keby som si tak vedel spomenúť na čom som v tej dobe fičal. Alebo viete čo, zabudnite na to. To znie fakt akoby..., to už asi nezahovorím, že?

20. marca sa v príspevku lúčim s Morrowindom. Je to pravidelný cyklus, ktorý sledujem už aj pri ostatných Elder Scrolls hrách. Z príchodom nového dielu je ten starý odsunutý na druhú koľaj, až pomaly prestáva byť hraný. Existuje tu len jediná výnimka, ale o tej sa budeme ešte tento rok baviť zvlášť. Mám vo zvyku rozohrávať svoje RPG hry len s jednou postavou a Elder Scrolls nepatria k výnimkám. Je to alter ego, ktoré sa ponára do cudzieho sveta, v ktorom nejakým spôsobom existuje a je vždy prepojená na postavy z minulých dielov. Nerevarinom sa bolo treba rozlúčiť, pretože onedlho odíde kamsi do diaľav a už sa nevráti. Rozhodne nie v najbližších rokoch. S Morrowindom sme tiež prežili zaujímavé časy.

Na druhej strane, keď už som spomína tu jednu výnimku. Príspevok o osem dní neskôr to len tak mimochodom podtrhuje. 

Nemá zmysel čakať na hru, o ktorej viem, že neprekonala tú predchádzajúcu, pekne sa ja zase po mesiacoch vrátim do Northmooru a pobijem pár príšer, vylúpim nejaké tie dungeony, zajazdím si na koníkovi, vlastním tam loď, i dom. Dokonca i ročné obdobia sa striedajú tak ako majú. Čo viac potrebujem? Perfektnú grafiku? Pche! (28. 3. 2006)

Po bitke je každý generál, hovoríte si. Lenže, i keď už sú to nejaké štyri dni po vydaní hry, ja hru stále nevlastním. Tak prečo sa nevrátiť k tomu najlepšiemu čo kedy v tejto sérii vyšlo (o tom sa nediskutuje! ;-))? Ostatne o tom prekonávaní, asi som niekde v hĺbke duše vedel, že bude Oblivion ohlodaný na kosť, aby sa zaľúbil súčasnému publiku. I keď v roku 2006 bol človek ešte mladík, už sa počítal do tej staršej generácie hráčov (čo narobím) a bolo to obdobie veľmi biedne pre milovníka tradičných RPG. Ale o deň na to som už mal v rukách krabičku zberateľskej edície! No a napokon nesmú chýbať i prvé kratučké dojmy, ktoré sú pozitívne, ale nechýba v nich kopec frflania. To už by som asi nebol ja, že?

Pravdaže, prvé dojmy sú veľmi kladné, inak sa nedá, tá grafika a celková atmosféra človeka naozaj pohltí. Ale neskôr, keď toto nadšenie začne opadávať, začína si človek uvedomovať, že tu niečo nie je v poriadku. Že táto vynikajúca hra smrdí xboxom, a to tak, že riadne... (30. 3. 2006)

Na všetko sa dá zvyknúť, ale skutočne bolo po Morrowinde užívateľské rozhranie Oblivionu niečo strašné. A Bethesda sa v tomto už nezlepšila. To sa má tak, nájdu sa ľudia, ktorí tvrdia, že veď Morrowind bol tiež vydaný na konzolu. Lenže rozdiel medzi Morrowindom a Oblivionom je v tom, že Morrowind začal byť vyvíjaný na PC a s PC ako hlavnou platformou a až kdesi uprostred vývoja prišiel na pretras Xbox. Celková filozofia užívateľského rozhrania je tak v prípade Morrowindu ešte vo sfére počítačov. Oblivion na druhej strane bol vo vývoji od začiatku akosi mierený na novú konzolu od Microsoftu a v jeho rozhraní je to poznať. Dokonca by som si dovolil tvrdiť, že i dizajn hry je prispôsobený tomuto menejcennému zariadeniu (vzhľadom na PC). Ostatne na to sa stačí pozrieť na zvyšok vyššie spomínaného príspevku:

Interface- zlý, zlý a ešte raz zlý, napriek tomu, že sa dá na neho rýchlo zvyknúť, stále sa nemôžem zbaviť dojmu, že bol navrhnutý pre gamepad – fuj. Neustále skrolovanie hore a dolu, začína liezť pomaly, ale isto, na nervy. Ešteže je tu pár šikovných ľudí, ktorý ho trošku vylepšili. Nemožnosť pomenovať si vlastné povolanie viac ako 10 písmenami, je tiež pekný kix zo strany Bethesdy.
Save- ďalšie zakopnutie, je to divné, síce vidím obrázok, ale celý systém je taký nepodarený konzoloidný až to bolí.
Oblečenie- daedra vezmi interface a savy, ale že zničili možnosť mať pod zbrojou oblečené veci, a na nej róbu, tak to ma dožralo asi najviac. Čo to má znamenať? Prečo, do čerta? O odpovedi si môžem nechať akurát snívať. Zjednodušenie zbroje už je proti tomu, len nepodstatný detail.
Kde do všetkých čertov sú banky!- snažil som sa to pochopiť v prípade Morrowindu, Vvardenfell bol celkom zapadákov, tak čo by tam aj robili (ale ako ukázal jeden vynikajúci mod, dalo sa to spraviť veľmi elegantne a funkčne), ale uprostred civilizácie? V centre všetkého diania banky nie sú! Daggerfall ukázal, že sú naozaj užitočné, mod do Morrowindu potvrdil, že sú rovnako jednoducho implementovateľné i do tejto hry. A Oblivion, zase nič.
Jazda na koni a tak okoloJe zaujímavé, ako celý tým nevie spraviť niečo poriadne. Keď si zoberiem, že Mount & Blade je práca dvoch ľudí, a ako tam vyzerá jazda na koni a boj z chrbta koňa, a ako to vyzerá v Oblivione, rozum mi z toho stojí. Pripomína mi to, ako by si autori povedali; Oukej, chcú tam mať koňa, dajme im ho tam – a to bolo všetko. Dokonca imo i taký GUN má lepšie spracovanú jazdu na koni.
Ale inak som nadšený, určite ešte nájdem nejaké tie škvrny na kráse, ale momentálne už do toho rýpať nebudem :). Oblivion je úžasný, ako vie pohltiť svojou krásou a voľnosťou. Imho túto danosť majú len TES hry, žiadna iná to tak nedokáže.  (30. 3. 2006)

Aj keď taký Lukáš Grygar bol vtedy z celej hry absolútne nadšený. Na druhej strane, ten druhý komentár ma po tých rokoch dnes strašne pobavil. Pri spätnom pohľade je svojim spôsobom Oblivion akýmsi škaredým káčatkom celej série. Prostredie dokázalo vyzerať naozaj úchvatne, ale NPC a vaša vlastná postava... áno, i ten Mount & Blade v tomto vyzeral lepšie. :-)


Oblivion vyšiel, mal som ho vo svojom počítači a hral som ho... hral až do vyčerpania síl. Venoval som mu množstvo času. Ono ho komunita postupne naozaj vyšperkovala do veľmi schopného stavu. Dokonca som opäť skúsil vytvoriť nejaké tie mody. Ale o tom už pravidelný čitatelia týchto stránok niečo vedia. Ten skutočne veľký a veľkolepý mod však nikdy neuzrel svetlo sveta. Skončil v kremíkovom nebi spolu s hradiskom. Bol to riadny projekt. Podobné hry vždy vo mne prebúdzajú skrytú kreativitu, ale zároveň i skryté megalomanstvo. Veci sa nafúknu do takých rozmerov, že to nešťastník mág nestihne ukočírovať. A keď sa projekt konečne blíži k zdarnému koncu, utne jeho život technická chybička.


31. marcom však záplava príspevkov o štvrtej hre v základnej sérii Elder Scrolls nekončí, nie to bol iba začiatok veľmi dlhého dobrodružstva. Ale mojim cieľom bolo pozrieť sa na desaťročný Oblivion cez vlastné očakávania a konečné hodnotenie v dobe keď bol aktuálnou hrou. Myslím si, vychádzajúc z dlhoročných skúseností, že tento cyklus sa asi nikdy nezmení. Očakávania, opatrné hranie, pohltenie a nakoniec vytriezvenie. I keď pri pohľade na svoje príspevky (i recenziu na gameswebe) bol môj postoj k hre celkom triezvy a primerane kritický. Nakoniec celý príspevok ukončím práve príspevkom z oného 31. marca, pretože nádherne ilustruje skutočnosť. 

Tak vraj že som konzolofobik :), no tak to určite nie. Ešte raz teda pohľad na Oblivion, výhrady ktoré voči nemu mám som nezmenil, ale je to droga, nechutná, návyková látka, ktorá keď niekoho pustí, už za z toho tak skoro nedostane. Keďže drogy zastierajú rozum, niet sa čo čudovať tak vysokým hodnoteniam, ktoré všade dostáva. Ja čerstvý a svieži, nedám sa len tak ľahko oklamať, a môj finálny číselný verdikt (tiež som rozmýšľal nad tým, prečo ľudom toľko záleží na číselnom verdikte, ale na nič rozumné som neprišiel) je 8/10 pre túto skvelú hru. Morrowind bol rovnaký, graficky oslnivý, pochytil, ale po chvíli hrania si človek začal uvedomovať, že tu čosi chýba. Ale Morrowind dozrel a dnes sa mu bude ťažko rovnať nejaká hra, dokonca siaha na piedestál svojho staršieho brata. Nechajme my pekne Oblivion dozrieť ako dobré víno. Nech sa komunita okolo neho rozrastie a čiastočne, či úplne, napraví nezmysli napáchané Bethesdou. Potom sa môžeme baviť aj o desiatke :))A teraz úplne niečo iné. Ja sa totiž musím vrátiť k písaniu diplomovej práce, ale v kombinácií s Oblivionom to je krutá skúsenosť. Odkedy ho mám, moja sústredenosť voči školským záležitostiam prudko klesá, čo vôbec nie je dobré. Proste návrat do reality bolí! :) (31. 3. 2006)



10 rokov znamená, že sa pre jednu generáciu stáva štvrtá Elder Scrolls hra retrom. Aspoň keď berieme do úvahy to neoficiálne merítko „retrocifikácie“ herných produktov. My starší sa budeme možno trochu zdráhať označovať túto hru retrom, ale fakty nepustia. Doba pixelartová, doba 80-tych a 90-tych rokov je dávny starovek. Prelom storočí a prvá polovica tohto tisícročia zas stredovek. Bolo to akoby nedávno. Nie, to nemôže byť predsa retro? Ak budem na Oblivion nahliadať očami vlastnej generácie, tak nie – to naozaj nemôže byť retro. Avšak „tempus fugit“. Niečo s čím sa bude musieť skôr či neskôr každý zrovnať. Jedno je však zaujímavé sledovať. 1994 – 2004, uplynulo rovnaké časové obdobie ako medzi rokmi 2006 – 2016. Ale vizuálny a technický pokrok sa zdá byť oveľa menší. Áno, ja sám si dobre pamätám ako som ešte v roku 2001 nepovažoval starú – dobrú Dunu 2 za starú hru alebo nejaké retro. Keď teraz tento fakt konfrontujem s aktuálnym stavom, nestačím krútiť hlavou. Ale je to tak – The Elder Scrolls IV: Oblivion vstupuje do sféry retro hier. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára