štvrtok 8. januára 2015

Veci minulé a tak trochu budúce...

Rok 2014 bol rozhodne zaujímavý. Nie, že by som nejako cestoval ako ten predtým, ale získal som PhD. – človek by povedal, no konečne si po sto rokoch doštudoval :-) A stránky tiež neboli  tak úplne zanedbávané – napriek tomu, že som vlastne jeho takmer polovicu dokončieval dizertačnú prácu, čo samozrejme zožralo najviac životného času.  Dokonca dostali svoju vlastnú doménu – júj! Je tu nový rok a otázka čo ďalej...

Veci, ktoré boli...

Hlavnou náplňou minulého roka bolo dokončiť dizertačnú prácu a tento  cieľ som splnil (to je veta ako z plánovania socialistickej päťročnice :-)) – na druhej strane, toľko sa to zase nedotýka môjho obľúbeného koníčka – hier. I keď treba povedať, že určite dnes lepšie dokážem digitálne hry lepšie zaradiť a dokonca si dovoliť takú trúfalosť a priradiť im potenciál kultúrneho dedičstva ľudstva. Ale to je samozrejme na dlhšiu a rozsiahlejšiu diskusiu.

Druhým projektom, ktorý v septembri 2014 oslávil svoj prvý rok, je moje dobrodružstvo tvorené s nástrojmi Shadowrun Returns. Tu som sa vďaka spomínanej práci trochu zasekol, i keď som vytvoril niekoľko máp a posunul trochu hlavný príbeh – momentálne som už vyše pol roka na jednom mieste a to v časti bratislavského prístavu. K vývoju sa plánujem vrátiť čo najskôr – ono pracovať na týchto veciach popri hlavnom pracovnom pomere je trochu nevďačné. Človek sa dovlečie vyšťavený z práce a potom si znova sadať k počítaču a tvoriť... ide to, ale často veľmi ťažko. Ale ja niečo vymyslím, aby som dokázal túto záležitosť dotiahnuť do úspešného konca. Myslím si totiž, že samotný nápad a základy, ktoré som doteraz vytvoril sú veľmi solídne na to, aby som to celé len tak opustil.

Druhým kreatívnym prípadom minulého roka bolo tvorenie misie pre hru Star Trek Online. Bohužiaľ, ako som sa z kraja tohto roku blížil k jej úspešnému dokončeniu, stalo sa niečo čoho sa pri online hrách vždy bojím. Nejaká chyba, chrobák, ktorý zabezpečil, že niekoľko týždňov práce bolo odrazu preč. Zmizlo všetko a ostal len prázdny projekt. Žiadna záloha, nič. Riešim síce túto vec so supportom, ale... Neviem. Áno, poviete si – nikto neumrel, nikomu sa nič nestalo a jedna misia hore-dole, aj tak by to asi nikto nehral. Človeka len mrzí, že tomu venoval naozaj veľa času a všetko sa spláchlo do záchoda – pretože si nemôžem vytvárať vlastné zálohy. Shadowrun mám na dvoch počítačoch a v cloude – keby som došiel o tie dáta, tak sa rovno pôjdem obesiť. :-)

Nuž a potom je tu nadšené skúšanie vôd živého streamu vlastného hrania starých hier. Stále neviem povedať ako to baví divákov – pár ich to malo, ale mňa to bavilo. Technická stránka nie vždy bola dokonalá, niekedy to buchlo práve keď to človek najmenej čakal, ale keď sa hráte na počítačoch tak dlho ako ja, tieto veci tak trochu očakávate. Ale aj tak vás to naštve, keď zistíte, že Murphyho zákony vlastne fungujú...ako naschvál.

Napokon je tu samotná zbierka starých hier, ktorá tiež bola obohatená o niekoľko kusov. I keď rok 2014 nebol taký bohatý na klasické prírastky ako ten predchádzajúci. Stále som rád za každú nádhernú krabicu, ktorú sa mi s mojim veľmi obmedzeným rozpočtom podarí získať. Ja viem, znie to tak trochu ako choroba, ale čo by sme bez tých našich malých chorôb boli?

Och, a aby som nezabudol, článoček o dungeonoch v aprílovom Leveli patrí tiež k tým dobrým veciam minulého roka. Aspoň myslím. Osobné ohlasy, ktoré som naň mali boli v prevažnej miere pozitívne. Ak niekto napísal niečo negatívne priamo do Levelu, tak o tom neviem. :-)

2015 – rok referencií Návratu do budúcnosti

Pracovné plány nechám na iné stránky – úprimne povedané, asi si nejaký čas posedím v tomto úrade a budem sa obzerať po iných príležitostiach, ale u mňa jeden nikdy nevie. A keby len jeden – ani ja sám. Všetci chceli byť požiarnikom, len ja som vždy pokrčil plecami a povedal si – uvidíme čo ma zaujme, momentálne, ale neviem čím chcem byť. :-)

Shadowrun

V každom prípade určite plánujem pokračovať v tvorení Tieňov nad Bratislavou a budem dúfať, že sa mi toto dobrodružstvo pre Shadowrun Returns podarí dokončiť skôr ako Harebrained Schemes dokončia Hong Kong (v prípade, že bude na kickstarteri úspešný). Problém je, že vďaka spôsobu akým pristupujem k vývoju, mi s tvorením nikto nemôže pomôcť, ani keby chcel. A to je vec, na ktorej ešte budem musieť nejako popracovať. :-)



Retro Mage

Možno si niekto všimol, že sa kamsi vytratila i akási pravidelnosť retro videí. Nie, nezabalil som to, len sa mi do nakrúcania dostalo toľko technických problémov, až som uznal za vhodné dať si malú prestávku. Jednak sa budem musieť nejako postaviť k výberu hier. Zo svojej vlastnej skúsenosti viem (a vy ako diváci ma môžete opraviť, ak sa mýlim), že najlepšie sa práve pozerá na akčné žánre – či už sú 2D alebo 3D – musí sa skrátka na obrazovke stále niečo diať. Čo ide trochu proti môjmu obľúbenému žánru a tým sú RPG hry. Keď má človek tendenciu prehľadávať každé miesto, pozrieť sa do každého kúta a veľmi dlho sa zdržovať na jednom mieste... nuž chápem, že to nie je divácky atraktívne. A potom – keďže som za svoj magický život prešiel alebo hral množstvo, ale skutočne neskutočné množstvo hier – stáva sa mi často, že na svoje obľúbené, ale cez 20 rokov nehrané hry, čumím jak pes na turecký med. Občas pri tom rozmýšľam kde je sever. Hovorím si, že s týmto predsa nemôžem ísť na verejnosť?! Ale potom si človek pomaly zvyká, hľadá a vlastne sa cíti akoby tú hru hral prvý raz v živote. S jedným rozdielom – v každej novej obrazovke vás čaká akýsi povedomí pocit, postupne sa to vynára niekde z tej šedej kôry mozgovej. Je to tam a zároveň je to nový pohľad na hru, ktorú ste v detských časoch hrali dennodenne. Ak mám potom označiť svoje obľúbené videá z tých, ktoré som za minulý rok stvoril, tak potom určite spadajú do tohto súdka – Rick DangerousGender Wars.

Nuž, a potom je tu problém technický, moje desktopové PC už bude mať 9 rokov – slúžilo mi dobre, výkonom prekonávalo starú generáciu konzolí, ale už druhý Zaklínač naznačil, že sa blíži koniec jeho služby. Pri mojej chuti streamovať video som to však začal pociťovať o to viac. 3D sa prakticky živo streamovať nedá – video laguje až tak, že je nepríjemné ho sledovať. Neplatí to len o hrách, ktoré vyšli po roku 2000, ale i Doomovi, či Dark Forces, ktoré som mal naplánované, ale po pár neúspešných testoch som to jednoducho vzdal. Offline nahrávanie ešte počítač zvláda, ale akosi to nie je ono. Mám nahranú časť jedného videa, ale ešte som sa nerozhýbal k jeho uverejneniu. Dlho mi totiž trvalo, než som sa rozhodol, že ho uverejním, pretože bolo nahrávané za podivných okolností. A práve preto chýba jeho druhá, inteligentnejšia polovica. No však to uvidíte, až ho raz uverejním.
Plán je teda taký, kúpiť si nové PC polodelo a potom znova nadviazať na to čím som začal pred niekoľkými mesiacmi. Typickým mágovským retro hraním. Ak mi teda nepadne do oka nejaká 2D hra, ktorá pôjde streamovať bez problémov. Rád by som teda pokračoval v živom streamovaní videa, pretože ma to baví. Ak to v konečnom dôsledku bude baviť aj divákov – o to lepšie :-).

Stránky a zbierka


Naďalej by som rád prispieval tu a tam, nejakým tým stareckým retro pohľadom na svet. Pripomienkoval novšie hry a občas chválil vydarený kickstarter. Uvidíme ako mi to dovolí moje pracovné vyťaženie a hľadanie si životných príležitostí – alebo čo to vlastne budem musieť robiť :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára