pondelok, 1. decembra 2014

Dojmy: Dragon Age Inquisition

Už pred rokmi som sa zmieril s faktom, že Bioware už nie je to vývojárske štúdio, ktoré bývalo. Časy Baldurových brán sú už dávno preč a z kedysi sviežeho štúdia ostala len schránka a značka. Ostatne celý biznis je v konečnom dôsledku len o značkách a tvorenie hier na úrovni EA je len čistý biznis. Ale, treba zároveň dodať, ich masové poňatie RPG nemusí byť nutne zlé – a ani nie je. Len je trochu iné a záleží na každom z nás či na ich hru pristúpime alebo nie. Na druhej strane, Dragon Age 2 skutočne nebola úplne vydarená hra... a s týmto vedomím som tak trochu skepticky čakal na tretí diel série.


Od Dragon Age Inquisition nemôžeme čakať zázraky v podobne Wasteland 2 alebo Divinity Original Sin. DAI je orientovaná na masový trh a masového hráča a podľa toho je i zostavená. Na druhej strane, nie je to tak zlé akoby sa z posledných hier od Bioware mohlo zdať. Inquisition prekvapuje svojou rozľahlosťou, zaujímavými hernými prvkami a celkom slušne poňatým svetom. Keď napíšem, že sa po 30 odohraných hodinách hra len začína, nebudem preháňať. Avšak ako vždy i v tomto prípade záleží na vašom vlastnom hernom štýle a ochote sa zdržovať na jednom – dvoch miestach naraz. Hinterlands (čo je oblasť, ktorá sa vám otvorí hneď po úvode hry) je rozsiahla a otvorená, zároveň však dokáže odkryť niekoľko neduhov vedľajších questov v hre. Nájdi 10, vyhľadaj 5, dones 3 a niečo ešte zabi. Je ich väčšina a viem si predstaviť, že niekomu začnú liezť krkom. Podstatné je, že sa nimi netreba zaoberať, keď nechcete. Ja som ich plnil len tak akosi mimochodom. Išiel som okolo, zobral som quest a keď som pri preskúmavaní okolia narazil na jeho cieľ, tak som ho splnil. Ešte mi ich tam pár ostalo, ale k nim sa dá vždy vrátiť. Ak budem chcieť, ale keďže nechcem túlam sa po iných častiach mapy, ktoré som si sprístupnil.

Inqusition by som z hľadiska jej otvorenosti nazval polootvorenou hrou. Síce neponúka jeden jednoliaty svet, ale niekoľko veľkých, otvorených máp, ktoré hráč preskúmava a postupne odhaľuje. Dokonca si môžete sprístupniť i mapu, kde budú protivníci výrazne silnejší ako je vaša družina. Nie je problém skúsiť poraziť silnejších protivníkov, ale potom čakajte, že sa pri hraní celkom zapotíte. Najlepším riešením je v takom prípade poobzerať sa po lokácii kde sa pohybujú rovnejší súperi. Čím nechcem povedať, že by ste na jednej mape rovnako nemohli naraziť na silnejšieho protivníka – obzvlášť v prípade v okolí trhlín, ktoré je treba uzatvoriť. Nestihnete ani žmurknúť a už je celá vaša družina tuhá. Čo sa to stalo? Uhm, ahá! Ono démoni sú level 12 a moja družina len level 8. No nič, nabudúce to bude treba obísť širokým oblúkom. Ale ja sa jedného dňa vrátim a potom...áno, potom uvidíte vy...! :-) Zároveň je však hra pevne zviazaná s jasným naratívom a rozpráva variabilný príbeh vašej postavy, tak ako sme zvyknutí z predchádzajúcich hier od tejto spoločnosti. Kombinácia relatívne otvoreného herného sveta a úzko viazaného rozprávania dávajú Bioware možnosť rozprávať silný príbeh, bez väčšieho obmedzenia hráčovej voľnosti.

Hra príjemne prekvapuje i v konsekvenciách vašich rozhodnutí. Niekedy máte možnosť vybrať si cestu, inokedy vaše rozhodnutia ovplyvnia budúcnosť. Aspoň to tak vyzerá. Pravdu povediac, vzhľadom na ten malý čas, ktorý som odohral, sa moje rozhodnutia a možnosti ešte len budú zúročovať. Avšak integrácia príbehových prvkov z predchádzajúcich hier je absolútne vynikajúcim nápadom. Dodáva hráčovi pocit kontinuity jeho vlastného sveta. Je síce pravda, že si musíte na celý vlastný postup spomenúť a nahádzať si ho ručne cez webové rozhranie Dragon Age Keep, ale pre ten pocit to rozhodne stojí. Keď si čítate o Hrdinovi Fereldenu, ktorý bol tiež mág. O Hawkeovi, ktorý (čuduj sa svete) tiež ovládal mágiu a história sveta je taká, akú si ju pamätáte – tak ako ju vaše predchádzajúce postavy ovplyvnili. Nehľadiac na to [malý spoiler], keď sa stretnete s už spomínaným Hawkeom osobne a hra vám dá možnosť upraviť si jeho výzor! Vidieť tieto dve postavy vedľa seba – jednu, ktorá má svoj príbeh len pred sebou a druhú, ktorá vašou pomocou formovala dejiny v predchádzajúcej hre – je vynikajúci pocit.

Väčšina postáv, s ktorými som sa zatiaľ stretol, je výborne napísaná. Každá z nich má svoju špecifickú osobnosť, svoje slabé i silné stránky a sledovať rozhovory s nimi je priam radosť. Čomu nahráva aj výborný dabing všetkých zúčastnených. Po stránke vizuálnej, či zvukovej skrátka nemám jedinú negatívnu vec, ktorú by som hre vytkol.

Problém nastane pokiaľ sa pozrieme na jednu z kľúčových herných mechaník hry – boja. Úprimne povedané, pravdepodobne som rozmaznaný z tohoročných klasicky strihnutých titulov, ale boj v Dragon Age Inquisition ma príliš nenapĺňa. Mechanicky čerpá z akčnejšie orientovaných MMORPG, kde je centrálnym prvkom panel so schopnosťami, ktoré je potrebné stláčať v príslušných intervaloch, dopĺňané voľným behaním po bojisku. Nepomáha tomu ani tzv. „taktický mód“, ktorý je takmer nepoužiteľný a to vďaka zmršenému ovládaniu. Teda nepoužiteľný v prípade, že používate klasickú PC kombináciu klávesnice a myši. Ale neviem si predstaviť, že by to na ovládači bolo dvakrát lepšie. Problém je v tom, že ovládanie kurzora je v tomto móde akosi divne uzamknuté a absolútne neintuitívne sa ním manipuluje. O čo jednoduchšie by bolo klasické „RTS“ ovládanie, bohužiaľ toho sa v tomto prípade nedočkáme. Pritom na vyšších obtiažnostiach a v prípade niektorých špecifických súbojov by sa tento druh ovládania neuveriteľne hodil. Takto sa budete musieť spoliehať na AI protivníkov, ktorá je však celkom schopná. Aj keď z času na čas sa stane, že ignorujú vaše všeobecné príkazy.
Obaja Mick, obaja mág...ehm... čm to asi bude? :-)
V konečnom dôsledku však je Dragon Age Inquisition celkom milým prekvapením tohto roka. Nie je to hra, ktorá by si zaslúžila maximálne hodnotenie a ospevovanie do nebeských výšin. Avšak to čo robí, robí kvalitne a spoľahlivo. Je pekná na pohľad, má zaujímavé príbehové pozadie – i keď v konečnom dôsledku zase budeme ťahať celý svet z prieseru :-). Trochu zaostáva pri spracovaní súbojov, ale i tu má hráč svojim spôsobom na výber. Ak hráte RPG hry kvôli dobre spracovaným súbojom je vopred jasné, že pre vás DAI nie je. Ak v nich vyhľadávate zaujímavé postavy, príbehy, svet, ktorý môžete skúmať, tak vás istotne Inquisition osloví. Len nezabudnite, že musíte mať vo vašom počítači minimálne štvorjadro, inak si nezahráte (čo je ostatne dôvod, prečo nemôžem hrať DAI na svojom desktopovom počítači a musím sa uspokojiť s notebookom, a rovnako je to dôvod prečo okolité obrázky z hry vyzerajú tak trochu obyčajne – ani notebook neutiahne všetko na maximálne detaily :-)).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára