štvrtok, 16. októbra 2014

Tretí zlatý vek cRPG

Nie je čo hrať! Hry už sa skrátka nerobia tak ako v minulosti a celá komerčná produkcia nestojí za nič! Vždy sa nájde obdobie, kedy si toto poviete. Obzvlášť keď sa už hráte nejaký ten piatok. Nedávno som si však uvedomil, že tu existuje istý vzor. Aspoň čo sa RPG týka. Pamätám si časy – a nie je to tak dávno – ako som sa sťažoval, že nie je čo hrať. Dokonca už ani ten Bioware netvorí hry tak ako predtým! Skrátka, človek si myslel, že je na čase s týmto koníčkom skončiť. A odrazu BUM! Začal sa mi tvoriť taký backlog, že absolútne netuším či sa ešte niekedy budem na nedostatok sťažovať.



Pri pohľade späť do minulosti som zistil, že momentálne zažívame zhruba tretí zlatý vek počítačových RPG hier. Z pohľadu prísne počítačového, ale som si istý, že by sa do toho výpočtu pokojne zmestili i konzole.

Prvý zlatý vek som datoval medzi rokmi 1988 – 1994. V tomto období vyšla väčšina dnes klasických počítačových RPG hier. Bolo to obdobie kedy si hráč mohol vytvárať svoje vlastné družiny, blúdil rozsiahlymi svetmi a temnými kobkami. Či už to bola tzv. Goldbox séria od SSI, najlepšie diely Wizardry, séria Ishar, Ultima a ďalšie. Skrátka bolo to veľmi bohaté obdobie na skutočne kvalitné hry tohto druhu. Človek sa nemohol sťažovať na nedostatok a len sa prehrabával tým množstvom obsahu, ktorý mal k dispozícii.


V nasledujúcich rokoch nastáva menší útlm. Klasické dungeony sa stávajú veľmi okrajovým žánrom až absolútne ustupujú zo scény. A nové hry sa začínajú skôr sústrediť na jednu postavu a celkovo zjednodušujú svoje herné systémy. Avšak v roku 1997 opäť nastáva menšia zmena v ovzduší – vychádza Fallout a od tohto dátumu môžeme vysledovať druhé zlaté obdobie RPG – teda od roku 1997 – 2004. Patria sem samozrejme také skvosty ako Baldurs Gate, Icewind Dale, Arcanum a ďalšie. Obdobie uzatvára vynikajúce a neprekonané upírske RPG Vampire: The Masquerade – Bloodlines.


Opäť sa nachádzame v hluchom období. Väčšina hier pýšiacich sa označením RPG je skôr jednoduchším implementovaním komplexných pravidiel, široko prístupným všetkým vekovým kategóriám, bez komplexnejšieho uchopenia herných systémov. Keď už vychádza zaujímavé RPG, dôraz je kladený na prezentáciu príbehu a rozhodnutia jednotlivca ako čokoľvek iné. Filmovosť a veľkoleposť je hlavným ťahákom tohto obdobia. Zabudnite na vytváranie si družiny či ťahové súboje. To je údajne minulosť, o ktorú vo vtedajšej prítomnosti nikto nemal záujem.

Medzi koncom predchádzajúceho zlatého obdobia a toho nadchádzajúceho sa však mnoho zmenilo v oblasti herného priemyslu. Internet, digitálna distribúcia a rozvíjajúca sa nezávislá scéna umožnili návrat niektorých herných foriem, o ktoré veľké megakorporácie už dávno stratili záujem. Ako kľúčový z tohto hľadiska som vybral rok 2012, nie je to Kickstarterom, ale vydaním klasického, štvorčekového dungeonu Legend of Grimrock.


V súčasnosti teda prežívame ďalšie zlaté obdobie RPG. Začalo v roku 2012 a koľko ešte bude trvať je otázkou. Momentálne vychádza toľko zaujímavých RP hier, že sa človeku začínajú hromadiť v backlogu. Čo hrať skôr? Vyšiel Wasteland 2, ale ja som ešte nedohral Divinity Original Sin! Vyšiel Legend of Grimrock 2, ale ja som ešte nedohral Wasteland 2! Banner Saga, Shadowrun Returns, Might & Magic X... a to nás ešte niekoľko zaujímavých titulov čaká za pár mesiacov. Kedy to skončí? Neviem. Ale jedno je viac ako isté – ak si zoberieme poučenie z histórie. Jedného dňa sa to určite skončí a herný svet sa opäť prepadne do mizérie. Nuž, a človek potom bude mať čas zase všetku tú kvalitu z minulých rokov aj dohrať! :-)

11 komentárov:

  1. seriózne ma momentálne zaujíma len zaklínač 3, ale keď nastane to sucho chcel by som aspoň ten wasteland 2 a shadowrun skúsiť
    otázna bude kvalita dragon age 3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na Dragon Age 3 sa prave netesim, ale som na neho zvedavy - ako to po tej skoro katastrofe menom Dragon Age 2 dopadne. I ked s odstupom casu uz sa na ten diel tolko nehnevam :) Len otazka je ako si s tou hrou poradi moj pocitac, ktory je skoro tak stary +/- ako PS3 (o Zaklinacovi 3 uz radsej v tomto smere ani neuvazovat :))

      Odstrániť
    2. No ono pri posledných streamoch s DA3 som po pravde príjemne prekvapený, lebo síce to bude podobne dynamické ako s DA2 no vrátili sa aj elementy z DA:O, čo ma však celkom hnevá je zrušenie statov, na druhej strane však BioWare dodáva opäť v celku komplexný kit na upravovanie gearu. Na ďalšej úrovni však bude príbeh, ktorý opätovne môže padnúť ako domček z karát, ak sa pozrieme na posledné dve hry. Najviac ma ale však irituje zrušenie mage healera, kedže dôvod na to mohol byť síce dobrý, no na druhej strane ťa BioWare zásobí potionmi, možnosťami ich doplniť a CC ako nikdy predtým, čo tak trochu úplne maže význam absencie healera...

      Odstrániť
    3. Mno, to este uvidime ako DA3 dopadne. Je tolko veci, co moze pri svojej honbe za epickostou pokazit, ze... neviem. Naozaj neviem co mam od DA3 cakat - ani po systemovej stranke, ani po stranke pribehu.

      Odstrániť
  2. Osobne radim obdobi 1988-1994 za absolutne nejlepsi pro zanr cRPG. Dodnes mam problem vse z tohoto obdobi dohrat. Suverenne nejvetsi pocet vybornych her. Dalsi obdobi se s tou erou moc srovnat nemohou, ackoliv tam jsou obcas pekne kousky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je samozrejme pravda. Ale cRPG maju to stastie (aspon zatial), ze sa v niekolkych vlnach vratili. A tento rok... pozri sa kolko vybornych zanrovych hier vyslo a kazda ina, pritom kazda inak dobra v inom style. Kedy naposledy sa tak stalo? Davno, davno. :)

      Odstrániť
  3. Mick, potešil si ma prevelice týmto článkom,

    bol som zvedavý ako sa na toto po-kickstarterovské obdobie pozerajú ľudia, čo už majú čosi odohraté, porovnať to s prvou zlatou érou ja môžem len teoreticky, pretož som sa k hrám aktívne dostal až v roku 1997, teda v tej druhej, a to vďaka Diablo 1 (ja viem, ja viem, Ty ju nemáš moc rád, ale pre mňa to bol perfektný úvod, ktorý ma naučil základom RPG hier, vďaka čomu ma zložitosť tých čistých, ako Baldur´s Gate, neskôr neodradila).

    Tých rozsiahlych CRPG v poslednej dobe naozaj vyšlo niekoľko, z tých spomenutých nemám nahrané len Banner Sagu, Original Sin, Might & Magic X a Grimrock sériu.

    Momentálne preliezavam Wasteland 2.

    A ktoréže zaujímavé tituly nás to čakajú, okrem už spomenutého Zaklínača 3 (a Cyberpunku)?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hmm, je ich tam par :) Niektore znamejsie, niektore menej, ale len tak z brucha - ako sa hovori - Pillars of Eternity (Obsidian), Torment (inXile), The Mandate, nedavno uspesne zafinancovany kickstarter Bedlam, pocitame do toho aj Vavrov Kingdom Come? :) Potom par menej znamych titulov ako zaujimavo vyzerajuca Frontiers, potencionalne dobre vyzera i Underrail... Mno, a budeme do toho pocitat aj novy Dragon Age? :)

      Odstrániť
    2. Ech, na PoE a Torment som úplne vynechal, s tými už, ako backer, počítam automaticky.

      Bedlam vyzerá zaujímavo a o The Mandate a Forntiers som doteraz nepočul.

      A čo hovoríš na taký StarCrawlers, tiež zafinancované cez Kickstarter?

      Zvedavý som aj na First Wonder od bývalých Shiny Entertainment; nie síce RPG, no v podstate Giants:Citizen Kabuto pre novú generáciu:

      http://www.first-wonder.com

      Odstrániť
    3. Ked som prvy krat niekde Star Crawlers videl, hovoril som si, ze nejako nam tu okopirovali slovensky Space Shock, resp., ze to s nim ma nieco spolocne. Samozrejme, ze nema - je to uplne iny projekt. Co mi pripomina, dufam, ze to chalani s tym Space Shockom este skusia (viem, ze doladuju protoyp). Ta ich vizia ma hodne potencialu. A sci-fi dungeonov nie je nikdy dost.

      Ad The Mandate - zatial kazdy update co pustili do sveta vyzera ako moja vysnena hra :) Tak som zvedavy.

      A potom su tu veci este ako Lords of Xulima, Dead State, Darkest Dungeon, Malevolence (hral som free demo a prilis ma to nenadchlo), a potom Kickstarter veci, s ktorymi neviem ako to vyzera ako Forsaken Fortress a jedno RPG na A, s pixeart grafikou, na ktoreho meno si teraz nespomeniem.

      To su pritom take tie "vacsie" veci co mi utkveli nejakym sposobom v hlave. Nehovoriac o tom, ze tvorcovia Shadowrun Returns pracuju na novom ARPG, plus (vraj) na dalsej Shadowrun kampani.

      Odstrániť
  4. Tak dúfam, že tie správy o Shadowrun Returns sú pravdivé, lebo Dragonfall radím, bez preháňania, medzi to najlepšie, čo som kedy hral.

    A o Space Shocku som tiež nepočul :O
    Dúfam, že podobnosť so sériou System Shock nie je čisto náhodná :)

    OdpovedaťOdstrániť