pondelok, 5. mája 2014

UFO: Enemy Unknown trochu inak


Človeku raz všetko zovšednie, stane sa z mnohých vecí rutina – jednému to nevadí, veď návyky sú to najlepšie čo máme. Vypneme a existujeme už len tak akosi automaticky. Skoro ráno vstávať, do práce, z práce, spať a na druhý deň absolútne to isté... Už pri písaní predchádzajúcej vety som skoro skolaboval. :-) Ale táto rutina, táto bežnosť a jednotvárnosť sa nevyhýba ani počítačovým hrám. A obzvlášť ak takú hru hráte od roku 1994. Pekný dátum, nezdá sa byť zvláštny až do doby, než si uvedomíte, že od tohto času stihla vyrásť už jedna ďalšia (takmer) dospelá generácia. UFO: Enemy Unknown poznám ako svoje topánky! Vlastne, poznal som...

Jeden nemusí byť génius, aby uhádol čo stojí za minulým časom predchádzajúcej vety. Mody a úprava. Niekto im nerozumie, niekto ich nenávidí a ďalší ich zase používa až príliš. Séria Elder Scrolls z nich žije už nejaké desaťročie a rôzne úpravy vlievajú novú krv do jej polygónových žíl. UFO sa síce dalo tiež modifikovať a existovali (stále existujú) rôzne nástroje, s ktorými sa dal herný zážitok mierne obmeniť, ale až do vydania špecifickej verzie OpenXcom to nebolo vždy úplne jednoduché.

OpenXcom je open-source klon hry UFO: Enemy Unknown, ktorý si kladie za cieľ priniesť hrateľnosť originálu na moderné systémy bez jeho chýb a chybičiek, pričom zachováva (využíva) grafické spracovanie originálu. A mimo to prináša i niečo naviac.


Áno, takto nejako by to malo vyzerať... až na toho drona, toho si nevšímajte... ;)

Poznáte to, začnete hrať UFO. Prvé čo urobíte je, že si určíte miesto kde bude sídliť vaša prvá základňa. U mňa to takmer vždy býva niekde zhruba okolo miesta kde sa nachádza Slovensko, resp. Bratislava. Ehm, 100 km hore – dole. :-) Postavíte Alien Containment, ešte ďalšie obytné priestory, veľký radarový systém, sklady a dielne. Skontrolujete svojich vojakov a vojačky – prezriete ich štatistiky a pomaly uvažujete koho a ako pomenujete. Svoje vlastné meno si odkladáte až do doby než budú vaši zverenci v lepšom brnení. Najmete ďalších vedcov, dáte vynachádzať laserové zbrane, lekárničku a jedného vedca necháte nech sa zaoberá skenerom pohybu. A pustíte glóbus na plné otáčky. V závislosti na zvolenej obtiažnosti (beginner = tzv. rekreačné hranie) čakáte na prvé UFO. Nakoniec sa vám podarí UFO zostreliť a vy vysielate svoj prvý výsadok. Buď nechcete nič riskovať a idete rovno v noci alebo popoženiete glóbus do dňa. A potom... rutina. Záleží od typu UFO, ale povedzme, že tentoraz je to malé veľké UFO – tzv. large scout. Naučený viete, že má krížový tvar a dvere na jednej strane. Vo vnútri sa dá ísť dvoma smermi a za dverami sa často skrýva časť posádky UFO. Jeden vojak doprava, druhý doľava a ďalší dvaja im kryjú chrbát. Zvyšok prehľadáva okolie. Misia úspešná a ide sa ďalej. Rutina.

Moje posledné hranie však vyzeralo úplne inak (a vlastne ešte stále vyzerá). Čerstvý zážitok v povedomých kulisách...

Sídlo základne – opäť kdesi v mieste Slovenska. Meno, Bratislava – tu sa nič nemení. Postavím Alien Containment... nepostavím, žiadny tu nemám. Uhm..., tak obytné priestory, veľký radarový systém, sklady a dielne. Skontrolujem svojich vojakov a vojačky, ale ešte predtým idem na nákupy. Nakúpim im štandardnú bojovú zbroj, aby nechodili na misiu len v kombinéze. Proti plazmovým zbraniam im síce veľmi nepomôže, ale každá ochrana lepšia ako čistá kombinéza. Pritom nezabudnem nakúpiť nejakých vedátorov, inžinierov a prihodím ešte aj pár nováčikov do jednotky. Prezriem si svojich vojakov a vojačky, vyzbrojím ich priamo v Skyrangeri (edit: to sa dá vlastne urobiť aj štandardne vďaka OpenXcom samotnému, pozn. skleróza) a opäť uvažujem nad tým, kto sa bude ako volať (pozdravujem svojich starých kamarátov, ktorých mená sú už len na obrazovke pamätníku). Netreba zabúdať na vynachádzanie, to je kľúčové k pokroku a boji proti mimozemskej hrozbe. Dám vynachádzať laserové zbrane... no nedám, pretože tam žiadne nie sú. Uhm, tak teda lekárničku a hmm, čo to tu máme – pokročilý stíhač. Oukej, to môže byť. A pustíte glóbus na plné otáčky. V závislosti na zvolenej obtiažnosti (beginner = tzv. rekreačné hranie – ale už som si tým nie tak úplne istý) čakáte na prvé UFO. Nakoniec sa vám podarí UFO zostreliť a vy vysielate svoj prvý výsadok. A potom by mala nasledovať rutina. Záleží od typu UFO, ale povedzme, že tentoraz je to malé veľké UFO – tzv. large scout. Naučený viem, že má krížový tvar a dvere na jednej strane... Teda mal dvere na jednej strane. Zrazu i v tom teréne badám nové prvky a keď prídem k UFO, naučeným smerom, zisťujem, že tam žiadne dvere nie sú. Naopak, dvere sú na oboch stranách a ja s prekvapením poznávam, že na toto nie je moje podvedomie pripravené. Nová výzva, nová taktika, nový prístup. Stará – dobrá hra ako ju poznám len s troškou nového korenia.

Moment, vstup? Na tejto strane? Uhm, oukej...

Stačí málo a hra dostane svieži nádych, nové rozmery a hlavne vám ako hráčovi vleje do žíl novú motiváciu hrať. Nehľadiac na to, že AI v OpenXcom sa správa trochu inak ako v klasickej hre. Kde sa mi nikdy nestalo, že by mi mimozemšťan prilevitoval ku Skyrangeru a vystrieľaj tam pár vojakov v prvom kole. Nehľadiac na to, že v noci majú lepšiu mušku a vidia ďalej ako vaši chlapci a dievčatá. OpenXcom ma naučil používať dymové granáty a svetlice, čo sú predmety, po ktorých som v pôvodnej hre málokedy siahol (a už vôbec nie pri rekreačnom hraní).

A teda, ak by ste chceli vedieť aspoň niektoré mody, ktoré momentálne používam. Tak určite môžem odporučiť:

Lukes Extra UFOs – pridáva 52 rôznych rozvrhnutí samotných UFO. Čo je pre mňa kľúčový prvok k oživeniu a ozvláštneniu celej hrateľnosti.

Addon Terrains Mapblocks – pridá pár nových blokov terénu, občas si všimnete, že sa niektoré štandardné prvky mierne zmenili. Takáto zmena príliš nezasahuje do celkového vyznenia hry, ale máte pocit, že objavujete niečo nové.

Mass Accelerator Weapons – nová zbraňová technológia, otázkou tu možno je, či má správny balans, ale vzhľadom na to, že ich získate až po plazmových zbraniach, nevidím v tom problém. Nemal som pocit nevyváženia, ale tiež som ich všetky nevyužíval. A pri súčasnom prechádzaní som sa k nim ešte ani nedostal.

Combat Armor – ochrana pre vašich vojakov do začiatku. Nieže by vám znížila úmrtnosť. Ale je logické, že by vojaci nechodili na akciu len v kombinézach, nie? Len bacha, nemá úplne dotiahnutý popis a v závislosti na jazyku hry by sa vám v UFOpaedii mohli objavovať STR_COMBAT_ARMOR. Svoju verziu mám opravenú.

Alien Armoury Expanded – zaujímavá vec, ktorá rozšíri zbraňový arzenál mimozemšťanov. Všetko v rámci balansu a štýlu hry. Všetko vyzerá akoby patrilo priamo do štýlu a herného systému. Dobre vyvážené a zábavné.

Shotgun – brokovnica s možnosťou vynachádzať lepšie verzie, platí i o nábojoch. Dobre dopĺňa zbraňový arzenál.


X-COM Enforcer – poznáte z tohto blogu :-) V súčasnej hre som sa k nemu ešte ani nedopracoval. Myslím, že je slušne vyvážený a pokiaľ používate v OpenXcom nedokončenú slovenčinu, tak v poslednej verzii má aj slovenské popisy :-)




Volá sa to Bratislava, check. Raven Interceptor zaparkovaný, check...

Raven Interceptor – tiež poznáte z tohto blogu alebo mojich tweetov, to je onen spomínaný vylepšený stíhač pochádzajúci z nového XCOMu. Je lepší ako to čo dostanete do začiatku, ale samozrejme horší ako čokoľvek čo vynájdete neskôr.

XCOM More Dependent Research – tak tento mod nenájdete nikde – zatiaľ. Vytvoril som si ho preto, aby som trochu posunul rýchlosť a závislosti pri vynachádzaní, aby si človek užil rôzne nové pozemské zbrane, ktoré modmi do hry pridal. Preto nemám na začiatku hry Alien Containment, preto nemôžem hneď z fleku vynachádzať laserové zbrane. Zároveň, aby zladil i vynachádzanie s niektorými ďalšími modmi. Zatiaľ ho testujem a potom... (a možno niekto príde s niečím lepším)

Soldier Diaries - Stat Tracking – a samozrejme na tento mod nesmiem zabudnúť. Je to samostatná verzia OpenXcomu (takže si s ňou prepíšete svoju inštaláciu a využívate ju, namiesto nightly buildu) a nielenže sleduje detailné štatistiky vašich vojakov, ale prideľuje im aj ocenenia. Tie sú síce čisto kozmetické, ale dáva to hre novú, zaujímavú dimenziu.

Sam ešte žije!

Myslíte si, že poznáte UFO: Enemy Unknown od jadra až po jeho povrch? Nuž, teda skúste OpenXcom a pár modifikácií. Zistíte, že síce stále hráte staré – dobré UFO, ale odrazu bude všetko akési iné – nové. Akoby ste ho hrali prvý raz – tak ako vtedy v roku 1994. A to je to najlepšie, čo sa hre môže stať, keď vám dá opäť pocit nového objavovania a nových výziev.

4 komentáre:

  1. super clanok..:) modujem:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj.
    Hrozně se mi líbí tvoje články a napadlo mě, že bys mohl napsat návod na moddování jako třeba jaký software je potřeba atd.
    Díky za odpověď!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak myslis konkretne OpenXcom, tak ti staci akykolvek graficky editor, ked chces upravovat/vytvarat novu grafiku, plus akykolvek textovy editor (ale najlepsi je notepad++) pre vytvaranie samotnych rulesetov. A samozrejme studium wikini, co sa tyka samotnych upravovatelnych poloziek v ramci rulesetov. Ked bude cas mohol by som nieco spisat, ale ani ja nepoznam vsetky taje rulesetov, kedze som si vzdy nastudoval len tu cast, ktoru som potreboval pre svoje mody :)

      Odstrániť