nedeľa 1. septembra 2013

Shadows over Bratislava

Napísať – konečne je to tu – by bolo príliš klamlivé. Ono totiž sa mi (nejako) podarilo dokončiť aspoň základnú, prezentačnú verziu môjho Shadowrun dobrodružstva. Teda tú časť, v ktorej som sa najmä učil pracovať s editorom, vstrebával som základy a tutoriály, aby sa mi podarilo vytvoriť aspoň niečo. Má to svoje muchy, ale zdá sa, že to ako tak funguje. A to je práve jadro pudla – ako sa hovorí – prečo s tým idem von v takomto stave. Potrebujem odozvu a hlavne poriadne otestovanie ľuďmi, ktorí o tom nevedia absolútne nič. Ja už poznám tie mapy naspamäť a i keď sa snažím robiť veci inak – skrátka viem čo mám spraviť a preto sa nič neposerie. :-)


Čas vypršal – nasledujúce mesiace sa totiž budem musieť veľmi intenzívne venovať dokončievaniu svojej dizertačnej práce (áno, utieklo to ako voda), takže teraz je príhodný čas vydať načaté dobrodružstvo do rúk ľudu. Jednak (snáď) získam nejakú odozvu, a jednak keď v januári vyjde berlínske DLC, budem mať k dispozícií viac európsky orientovaných assetov, s ktorými budem môcť dobrodružstvo viac priblížiť svojej vízií. Nieže by som sa nesnažil kde-tu niečo doplniť vlastnými rukami, ale nie som žiaden grafický talent, takže som tvoril veci len veľmi opatrne, a tak aby som ich zvládol. Čo mi pripomína, ak niekto zo šikovných čitateľov tohto blogu vládne grafickým talentom, mohol by vymyslieť nejaký futuristický, slovenský reklamný billboard – jeden, dva či tri, na tom nezáleží – ide hlavne o tie malé detaily, ktoré tvoria celok. Ono by to chcelo prekresliť aj tie kontajnery, pretože nemajú správnu perspektívu, ale... to by som chcel asi moc. :-)


Že táto verzia má svoje technické muchy, to je pochopiteľné. Rovnako si však uvedomujem, že má i svoje textové muchy. Niekde majú dialógy slovosled akoby ich písal Maďar, niekde sa tam určite zatúlali i preklepy, ktoré som pred vydaním tejto alphy nevychytal atď. Za upozornenie na každú maličkosť však budem jedine len rád. A najlepšie za konkrétne veci – teda ten a ten dialóg má tú a tú chybu. Lebo nájsť a opraviť všeobecne povedané veci nie je sranda. Ono napísať poriadny dialóg nie je sranda. Dávno tomu, čo som tvrdil, že by som sa rád podieľal na tvorbe hier, ale po skúsenosti so Shadowrunom ma táto ambícia aj celkom prešla. Mám rád RPG a mám rád možnosti, ktoré vám môžu teoreticky ponúknuť. Len keď človek hru hrá, nie tak úplne si uvedomí, čo sa skrýva za tým tieto možnosti hráčovi ponúknuť. A to ani neviete, že pôvodne som plánoval, že hráč bude môcť toto dobrodružstvo prejsť za úplného hajzla. Z toho zišlo veľmi rýchlo. Stačilo, že som sa začal postupne strácať v tých jednoduchých možnostiach, ktoré som si vymyslel na začiatku. Ak by som k tomu pridal ešte túto zamýšľanú líniu, ktorá by si vyžiadala úplne iné smerovanie dialógov a jemne pozmenenú hráčsku linku... Myslím, že by som to sám neustrážil :-) (Ostatne isté rezíduum tohto nápadu v dobrodružstve ostalo). Takto je to celkom lineárne, čo ma trochu štve. Ale som rád, že sa mi to podarilo dať dokopy aspoň do takého stavu v akom je to v súčasnosti. Samozrejme je to veľmi ranná, testovacia verzia a dialógy ešte plánujem na niektorých miestach rozšíriť. Okrem toho niekde chýbajú verzie ženského rodu (aj na to keď ma upozorníte, budem rád). Tu je problém ten, že v angličtine sa to dá riešiť celkom jednoducho – lenže v slovenčine treba robiť celé nové alternatívne vety – vetvy dialógov (aby to dávalo nejaký zmysel). Ide to, ale vyžaduje si to viac roboty. Čo je dôvod, prečo niekde chýbajú vety pre ženský rod. Ako som už napísal, v prvom rade mi išlo o vytvorenie funkčného celku.

Čo vlastne dostanete?

Dobrá otázka. Zhruba 6 máp, pričom tri z toho tvoria základný hub:
  • teda Petržalka, tzv. okraj Novej zóny, odkiaľ môžete vstúpiť do baru a do jedného z domov 
  • bar, kde sa nachádza pán Kováč (miestna verzia pána Johnsona, áno je to môj veľactený ksicht :-)), barman, ktorý vám porozpráva niečo k histórii názvu baru a okolia, chlapík menom Pacho a fixer, ktorý vám dohodí (hlavne v budúcnosti) ďalších runnerov 
  • dom, v ktorom má hráč byt

Ad byt – mám rád keď má v RPG hráč nejaké zázemie. Tu má prenajatý byt, v ktorom mu budú pribúdať dekoračné prvky (najmä teda veci na stenu, pravdepodobne) na základe splnených misií. Nejaké pripomienky akcií minulých. Ostatne, to uvidíte ak prejdete obe misie v tejto verzii.

Misie sú v tejto verzii dve – jedna, ktorá bude patriť do hlavnej príbehovej linky – je rozjazdová a veľa vám zatiaľ z príbehu neprezradí, v podstate je to prvá hráčova misia v Bratislave. Zároveň je to moja prvá zložitejšia misia, ktorú som tvoril, obsahuje matrix a jeho kombináciu z reálnym svetom. Dať túto mapu dohromady tak, aby aspoň fungovala – to bolo peklo. Vtedy som si myslel, že už s tým praštím a nedokončím to. Ale nakoniec sa to nejako podarilo a po 1000 testovaní, opravovaní chýb a tvorení chýb nových to konečne začalo fungovať ako som si predstavoval. Zhruba. :-)

Druhá vedľajšia je absolútne priamočiara – choď a strieľaj, kde som si skúšal jenoduchú štruktúru misie a prichádzajúcich vĺn protivníkov. Nič zložité, ostatne Pacho vám to rovno sám povie :-). Aktivuje sa po prejdení prvej hlavnej misie. A je trochu, ehm... no však uvidíte.


No a tretím typom zamýšľaných úloh, sú úlohy lokálne – ťažko to nazvať questom, či misiou – sú to maličkosti, ktoré sa budú postupne odohrávať na mape Petržalky. Zapínať sa budú vo vlnách – zatiaľ je aktívna prvá (testovacia) vlna, obsahujúca dve maličké úlohy. Hráč si ich musí na mape nájsť sám. Len upozorním, že prvá vlna sa deaktivuje po splnení prvej hlavnej misie. Ale myslím si, že po ubytovaní a pred prvým telefonátom sa môžete pokojne porozhliadnuť po okolí.

Nakoniec ešte zopakujem, čo som písal vo svojom prvom príspevku – budem rád za každý tip (ak ste si pri p&p verzii niekedy vymysleli niečo pre slovenský setting) na obohatenie slovenského prostredia. A áno, ak sa pýtate uvažujem, že by si náš runner odbehol na nejakú misiu k našim západným susedom – Brno? Možno, túto časť ešte premyslenú nemám. Ostatne, ešte uvidíme aké assety nám prinesie berlínska kampaň. Čo viem, že do Berlína sa plánujem vrátiť v nejakej flashback misii – možno práve preskúmať úvod tej, ktorá sa na konci trochu nevydarila.

A ako vždy – s radosťou prímam všetky kritiky, pripomienky a dobré nápady do budúcnosti. Áno, musím si dať chvíľu od tvorby oddych, ale aspoň sa vytvorený materiál uleží a keď bude k dispozícii berlínsky obsah, bude sa môcť opäť rozvíjať. Aj tak mám divného tušáka, že prvý človek mi napíše, že mu to nejde. Pritom posledný test prešiel bez problémov. Ale to už sa tak raz stáva - počítam s tým ;-) Mimochodom, najlepšie dobrodružstvo pre mňa otestujete, ak si vytvoríte novú postavu, ale nechal som (zatiaľ) i možnosť importovať si postavu z iného dobrodružstva. Ak by vyváženie nebolo úplne dokonalé.

Súbor si zatiaľ môžete stiahnuť z dropboxu, nakopírujete do content packs adresára a v hre vyberiete.

Všetky mnou vytvorené assety môžete pokojne využiť vo vlastnom diele, pokiaľ ma uvediete v credits ako zdroj a pôvodcu vytvorenej/upravenej veci.

Additional credits:
Základ mapy pre byt je High Class Apartment by Daemon

2 komentáre:

  1. Parádní, stáhnul jsem si to a doufejme, že se najde i čas.

    OdpovedaťOdstrániť