nedeľa, 28. októbra 2012

Návrat do Skyrimu



Povzdychnutie. Čo som ta za retro nadšenca, keď sa vraciam k hrám, ktoré sú rok staré? Na nové je málo času, na staré ešte menej. Obvykle totiž zaberú omnoho viac času ako sa dá nahrabať v plnom rozvrhu práce. Tie nové, ani toľko nie. Možno preto som sa skoro po roku vrátil ku Skyrimu. The Elder Scrolls mám skrátka v krvi a... možno je to tou prichádzajúcou zimou, skrátka na chvíľu som ho pustil a nejaký čas v provincii Skyrim zotrval. A bol to príjemný návrat. Objavovať nové, jedna z pekných vlastností Elder Scrolls hier. Dokonca mám taký pocit, že Skyrim je bohatší na udalosti a krásne výhľady, než jeho predchodca.

Návrat do Skyrimu sa však niesol v znamení pitia krvi. Človek si takto vykračuje po domovskom Solitude a naraz sa na neho vrhne párik upírov. Našťastie pre podobné situácie nosím pri sebe meč Dawnbreaker, ktorý s nemŕtvou pakážou robí krátky proces. Nedlho na to sa dozvedám, že akýsi nadšenec do všetkého krvisajúceho dáva znova dohromady organizáciu Dawnguard. Tá spája všetkých, ktorých cieľom je vrátiť upírov tam, kam patria – do hrobu. Ide to samozrejme aj naopak. Ostatne, je to RPG, takže ak sa vám páči cucať krv slamkou z živých bytostí... Vaše rozhodnutie. Ako také, nie je toto oficiálne DLC zlé, v podstate pridáva do hry ďalšiu dejovú linku, ktorá nijako nevybočuje z toho, čo už dobre poznáte. Upírka, ktorá vás sprevádza je fajn. Zrejme dostala do vienku trochu aktívnejšie skripty, keďže už za vami len nechodí a nestojí na mieste, ale spolupracuje so svojim okolím. Fajn, ale myslím, že čosi podobné riešia aj fanúšikovské mody. Ale ako hovorím, bavil som sa, ale aj občas zúril. Naozaj, čo ma nebaví a preklínam za to všetky MMORPG a im podobné, sú úlohy nájdi 10 kusov niečoho. A takých tu pár dostanete. Možno je to v tomto prípade špeciálny Bethesda humor, pretože quest sa dotýka starého – známeho Jiuba. Že neviete kto je Jiub? Svätý Jiub, postrah Cliff Racerov? Tak prečo u všetkých ríši oblivionských hráte Skyrim? ;) Eh. Inak, okrem toho nájdete vo svete Skyrimu i pár ďalších, nových vedľajších úloh menšieho rozsahu. Pekne zaľudňujú priestor provincie.



Dovahkiin nemá jednoduchý život. Keď už konečne zabránil upírom v ich nekalej akcii, potreboval si trochu oddýchnuť. A ako sa najlepšie oddychuje? Presne, prácou. Poznáte to, postav dom, zasaď strom a adoptuj si náhodne okoloidúce dieťa. Neviem ako tá banda cheaterov, čo sa pohybuje po internete, ale mne celkom trvalo dať do slušného stavu môj prvý, vlastný dom. Človek by si povedal, že tvorca modov už čosi také vymyslel – a možno aj lepšie, ale... Prečo nie. Ako vedľajšia zábava to nie je zlá náplň hry, bohužiaľ ako Dovahkiin už mám toľko nehnuteľností, že neviem čo s nimi. Hmm. Prenajať! Haló, moderská komunita? Tu Mág, zvaný Mick, vlastne opačne. Poprosím mod, kde budem môcť prenajímať vybraným nájomníkom svoje nepoužívané nehnuteľnosti. Vďaka! ;) Samozrejme je reč o druhom oficiálnom DLC, menom Hearthfire. Kým prvé nemám problém odporučiť bežnému hráčovi (to je niečo ako bežný prací prášok ;)), tak takýto hráč nech sa Hearthfire vyvaruje. Nič zaujímavé mu totiž neprinesie. Ak chcete rodinu, obráťte sa na svojich reálnych partnerov adekvátneho opačného pohlavia, prípadne si zahrajte The Sims. A to v podstate platí aj o vašej bodovacej túžbe. V Simáčikoch si toho vystaviate podstatne viac, s podstatne väčšími možnosťami. Ak však naopak máte ku Skyrimu, a Elder Scrolls všeobecne vrelejší vzťah, tak je to príjemný, rozptyľujúci doplnok a spôsob ako míňať herné zlaťáky. Na každom pozemku si môžete postaviť špecifický domček, pre vaše špecifické potreby.  



Aby sme neskončili tak trochu negatívne (pre bežný prací prášo...pardon hráča), tak sa ešte pozrieme na maličké mody, ktoré mne spríjemňujú a rozširujú herný zážitok. Moje pravidlo je, že sa musí jednať o veci, ktoré nejakým spôsobom súvisia s Elder Scrolls, zlepšujú niektoré prvky hry, alebo sa aspoň nebijú so samotným herným svetom.

V prvom rade sú to malé, milé prídavky na mapu sveta. Pridávajú malé usadlosti, ktoré sme mali možnosť vidieť už na mapách prvej Elder Scrolls hry, Areny. Nikdy to nie je nič veľké, sú to skôr maličké miesta s pár ľuďmi, ale jednak sú tak v duchu Skyrimu (áno, ani mne sa tie mini mestá a dedinky nepáčia, ale čo už :)), a jednak patria do jeho sveta. Places: Amber Guard, pridáva ruiny rovnomennej dediny, v ktorej sa usadili banditi. Zároveň je pripravená prijímať i questy vytvorené skyrimským Radiant systémom. K tým obývaným patria Laintar DaleOakwood od rovnakého autora.

Tiež patríte k ľuďom čo v Skyrime na koňa ani nesadli? Presne, môj Dovahkiin tiež chodil všade pešo, pretože skyrimské kone boli....no skrátka skonené. Avšak stačí mod Convenient Horses a už všade chodím na chrbte svojho čierneho tátoša. Tento mod pridáva nielen možnosť koňa si kedykoľvek privolať, ale i upraviť si jeho vlastnosti, nasadiť kozmetickú zbroj a... hlavne darovať koňa i vašim spoločníkom. Konečne sa Lýdia nebude šuchtať za vami. Ozaj Lýdia? Kde jej je koniec? Hmm. Ani neviem. 


Wearable Lantern je ďalší užitočný kus hardvéru. Ide presne o to, čo názov napovedá. Lucerny, ktoré možne vaša postava i spoločníci nosiť a tým si posvietiť na temné kúty chladného Skyrimu. Môžete si lucernu zobrať do ruky, alebo nasadiť za opasok. Efekt ohňa na vaše šaty neriešime. Riešili ste ho vo výbornom Dragon’s Dogma alebo Zelde? Nie, tak to nebude riešiť ani tu. Skrátka je to užitočný a milý mod. Okrem toho, mi pripomína top RPG hru tohto roku, už spomínanú Dragon’s Dogma.


Bandolier - Bags and Pouches, je super vecička, ktorá vám zvýši nosnú kapacitu hrdinu a ešte k tomu na vás bude aj dobre vyzerať. Všetko si samozrejme treba vyrobiť, ale za tú námahu to určite stojí. Okrem toho s väčšinou štandardnej výbavy to i veľmi dobre vyzerá.


K tomu potom nechýba pár kozmetických modov ako Skyrim Flora Overhaul, Expanded Jewelry Crafting, Lore Friendly Armor Pack, pre väčšiu pestrosť v hre. Alebo i trošku rozšírený Dawnstar. Stále sa síce nedá hovoriť o meste, ktorým má byť, ale s týmto modom už je to lepšie. Netreba zabúdať ani na celú sériu neoficiálnych patchov, pretože i keď sa Bethesda snaží ako môže, asi nikdy neopraví všetko :-). A pre milovníkov krátkych, ale perfektne do Elder Scrolls Lore zakotvených questov tu mám The Fang of Haynekhtnamet. Znalci vedia, ostatní si prečítajú ak si mod nainštalujú a zvyšok si poláme jazyk.

Ako sa mi teda po roku pozdáva Skyrim? Veľmi. Stále je to výborná, otvorená hra, ktorá dostáva nový život do žíl i vďaka komunite, ktorá okolo tejto hry vznikla. Aj keď väčšina modov je divných, úchylných a nemajú miesto na mojom počítači, či v samotnej hre, som rád, že sa nájde aj pár dobrých a výborných, ktorými si i ja môžem predĺžiť hernú dobu. Stále je v tej hre niečo špecifické, niečo čo sa dá okamžite identifikovať a pomenovať. Áno, hrám Elder Scrolls hru. To poznávacie znamenie je tam už od Areny. A Skyrimu nechýba.

Och, už som si spomenul, čo je s Lýdiou! Nechal som ju naverbovať k Blades! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára