sobota 10. marca 2018

Dojmy: Into the Breach

Niekedy stačí absolútne jednoduchý nápad a jednoduché prevedenie, aby z toho vzniklo niečo veľmi lákavé a zábavné. Pravda, ono sa to ľahšie povie ako realizuje. Jednoduchý nápad. Čo je to? Akoby to malo fungovať? Nie, vážne netuším aké myšlienkové pochody sa skrývali za hlavami autorov Into the Breach. I keď by som to určite rád vedel. Je to totiž hra, ktorá je na pohľad sparťanská, avšak skrýva sa v nej neuveriteľná návykovosť.


Dostane sa vám pod ruky trojčlenný tím obrovských robotických bojových strojov - inak pekne slovensky nazývaných mechovia. Nuž a pomocou nich musíte zabrániť zničeniu planéty Zem. Nepodarí sa to prvý raz? Žiadna tragédia sa nekoná. Času máme na rozdávanie. Teda, času máme na opakovanie. Znova a znova a… Moment, a nebude to trochu nuda? Dobrá otázka. Toho som sa obával aj ja. Lenže vďaka relatívne rýchlej hrateľnosti a náhodnému generovaniu je opakovanie stále rovnako zábavné. 


Všetky princípy hry sú relatívne jednoduché. Ale kombináciu všetkých prvkov získate hru, ktorej hranie môže byť celkom slušnou výzvou. Hra vám hneď od začiatku ponúka takmer dokonalú informáciu o bojisku. Jednak sa celé bojisko zmestí na celú obrazovku, takže vždy vidíte v akej situácii sa nachádzate. A jednak vždy máte po ruke všetky informácie, ktoré potrebujete; na aký cieľ protivníci zaútočia, v akom poradí, čo sa presne v ďalšom ťahu stane. Pri vašom taktickom uvažovaní, tak nemusíte počítať s prvkom náhody. Náhoda je v Into the Breach reprezentovaná len generovaním máp a dostupnými schopnosťami (vybavením) pre vašich mechov vo vašej súčasnej kampani. V konečnom dôsledku je tak hra viac logickou hrou ako strategickou. 

Háčik celého logického uvažovania však tkvie v prostriedkoch, ktoré má hráč k dispozícii. Protivníkov je mnoho, ale hráčovi mechovia sú len traja. Vždy a za každých okolností. Teda, v prípade, že počas misie o niektorého neprídete. V tom prípade, budete musieť misiu dokončiť len v dvoch (alebo s jedným). A to je nebezpečný kus roboty. Ide vám predsa o to zachrániť ľudstvo. Na celú kampaň máte len obmedzený počet životov (energie), ktorá predstavuje energetickú sieť ako-tak držiacu zvyšných protivníkov od ľudských príbytkov. Túto energetickú sieť tvoria budovy s obyvateľmi a niekoľko špeciálnych stavieb. Každé ich zničenie odoberie bod (alebo niekoľko) z vašich energetických zásob. Ak klesnú na nulu, Zem je stratená a vám neostáva nič iné, len sa vrátiť v čase späť. Skúsiť tento márny boj znova, od začiatku.  


K tomu všetkému si prirátajte tri triedy mechov. Každý z nich má do začiatku špecifickú schopnosť, niektorí i pasívnu vlastnosť. Tieto schopnosti majú rôzne správanie, rôznym spôsobom ovplyvňujú prostredie okolo seba. Po zásahu protivníkovi neublížia, ale iba ho na bojisku posunú; laser zasahujúci a poškodzujúci všetky políčka pred mechom (vrátane protivníkov, spojencov a budov), schopnosti zapaľujúce políčka, presúvajúce čokoľvek do všetkých strán a pod. Into the Breach je komplexnosť v jednoduchosti. V prvom rade vám ide o chránenie cieľov, aby protivník nezasiahol žiadnu budovu. Zasiahnutie vlastného mecha toľko nebolí, keďže sa po skončení misie vždy automaticky opraví. Posúvať, presúvať, brániť a likvidovať na obmedzenom bojovom poli. 


Mám taký pocit, že Into the Breach je jedna z prvých hier, ktorá dáva zmysel i zbieraniu achievmentov. Za ich plnenie totiž dostávate body, pomocou ktorých si odomykáte nový set mechov. A každý takýto set – jednotka – má svoje vlastné tri achievmenty. Ak by to náhodou nestačilo, tak si hráč môže (ak už má odomknutý viac ako jeden set) zostaviť svoju vlastnú jednotku. Táto má potom svoje vlastné achievmenty.

V celom článku som sa vyhýbal pomenovania autorov tejto hry a ich predchádzajúcemu úspechu. Naschvál. Iste, poviete si, že tvorcovia sú to najdôležitejšie. A mali by ste pravdu. Len som mal pocit, že sa o Into the Breach často hovorí len ako „o tej hre od tvorcov hry FTL“. Čo je síce pravda, avšak Into the Breach je hra, ktorá pevne stojí na vlastných nohách a k úspechu FTL toľko nepotrebuje. Je to skvelý nápad, dotiahnutý takmer k dokonalosti. 

Dojmy boli napísané po odohraní 19 hodín hry.

2 komentáre:

  1. Ináč Achievmenty, ktoré sú po získaní akoby PERK máš aj v Call of Pripyat napríklad.
    Ale je to teda dosť málo používaná vec, čo je škoda.
    Mazar

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Koukni se na to co vyvíjím. PC Emulátor ala rok 2000-4 Neznáš někoho kdo by se k tomtuto doufám nadějnému projektu přidal. Mám hotovo tak 10%. jen bootovací část mi dala do těla ale stejně to ještě nefunguje. okud si myslíš že to bude pomalé tak si vem že za pár let až to bude v betě tak bude mí t každý 5ghz cpu a 16gb ram a gf 4060 takže žádný problém. Grafika samozřejmě přes hw akceleraci. Čau Michal P.

    OdpovedaťOdstrániť