streda, 4. mája 2016

Retro: BlockOut

Tetris a Blockout sú príbuzní. Jeden vychádza z druhého a obe hry boli vytvorené za hranicami vtedajšej tzv. Železnej opony. Kým Tetris má svoju krajinu pôvodu v Rusku, Blockout je poľská záležitosť. Respektíve, bol vytvorený v Poľsku pre americkú spoločnosť California Dreams. Prečo vlastne dnes spomínam Blockout? Pretože patrí k jedným z prvých hier, ktoré som mal možnosť hrať u nás doma... takpovediac priamo v obývačke. 

Bol to rok 1990 alebo 1991, na to si už presne nespomeniem. Bolo to však na počítači, ktorý vtedy ešte nebol náš – mali sme ho zapožičaný a sídlil v obývačke na jedálenskom stole. Schneider Euro PC, nikdy nezabudnem na počítač so zabudovanou disketovou mechanikou v klávesnici. Bolo to v časoch kedy som mal ešte nejaké skúsenosti z BASICom od PMD a tento počítač ponúkal iný druh BASICu – GW BASIC. S tým som tiež chvíľku koketoval. Nechal počítač vykresľovať jednoduché obrázky, pokúšal som sa tvoriť jednoduché textové hry. Však to poznáte. A popri tom sa na ňom samozrejme hral.

Medzi nemnohými hrami bola aj táto menovaná. Trojrozmerný Tetris alebo 3D Tetris, ako sme ju niekedy volali. Vo svojej podstate je to veľmi jednoduchá hra. Človek sa díva do hlbokej priepasti a musí na jeho spodok dopraviť rôzne trojrozmerné geometrické tvary založené na kocke (alebo ako tomu Angličania hovoria polycube). Keď som napísal jednoduchá, myslel som najmä v herných princípoch. Ovládnuť hru a hrať ju naozaj profesionálne – najmä pri vyšších rýchlostiach – už chce cvik a trochu umu. Polykocky (ehm, podľa všetkého slovenčina takýto termín nepozná a geometricky tiež nebude presný, ale ak sa vám chce, pokojne ma opravte :-)) Polyéder je totiž možné otáčať vo všetkých troch osiach. Podľa rakúskej štúdie z roku 1993 by mal dokonca Blockout pomáhať rozvoji priestorového vnímania u 10 až 14 detí. Čomu by som sa vôbec nečudoval.


Herný Blockout je však postavený na doskovej hre (alebo hračke) zvanej QUINTILLIONS and Super Quintillions. Respektíve na jednej z jej variant. Práve Super Quintillions obsahuje tvary, ktoré budú hráčom Blockoutu veľmi povedomé. Doskový Blockout bol však hrou pre dvoch hráčov. Cieľom hry bolo umiestňovať na plochu svoje geometrické tvary a zablokovať (block-out) umiestňovanie tvarov protihráčom.

I keď je princíp v podstate rovnaký – treba umiestniť padajúci tvar tak, aby sa zaplnil priestor a ten je následne uvoľnený – zmena perspektívy, a vlastne dimenzií, mení spôsob akým musí hráč k hraniu pristupovať. Ostatne, to si môžete vyskúšať aj na vlastnú päsť. Okrem klasického Blockoutu z roku 1989 totiž existuje jeho moderný freeware variant pod názvom Blockout II. Cieľom autorov je zachovať pôvodnú hrateľnosť a dynamiku Blockoutu, avšak sprístupniť hru pre moderné systémy. Zachovaná je dokonca i grafická stránka, i keď si môžete vybrať aj trochu „vyšperkovanejší vzhľad“, nie je nad jednoduchosť originálu. 

3 komentáre:

  1. „Polykocku” poznáme v slovenčine pod názvom polyéder, teda mnohosten. (A mimo geometrie, v gramatike, si dávame pozor na koncovku pri skloňovaní prídavných mien v nominatíve plurálu.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujeme. A - uhm - co sa mnozneho cisla pridavneho mena tyka, tak to sice vieme, ale... nie, na to nie je ziadne ospravedlnenie. :) Vdaka.

      Odstrániť
  2. Díky za připomenutí. Byla to jedna z her, co jela i na XTčku. Zkouším BlockOut II pod Linuxem, je to bomba. A děti to, zdá se, chytne, tak snad se budou rozvíjet.
    Michal

    OdpovedaťOdstrániť