piatok, 7. augusta 2015

X-COM: Terror from the Deep

Terror from the Deep je zvláštna hra. Na prvý pohľad vyzerá skoro úplne rovnako ako jej predchodca, len sa trochu zmenila farebná paleta. Hrá sa veľmi podobne, ale predsa je v nej niečo iné. A teraz, keď už OpenXcom vypustil do sveta toľko vytúženú podporu TFTD, bolo na čase sa k tomu pokračovaniu legendárneho UFO: Enemy Unknown vrátiť.

Čo je na Terror from the Deep rozdielne je jej celková obtiažnosť. Tá hra je niekoľkonásobne ťažšia ako jej predchodkyňa. Tam kde ste pri UFO pomaly jednoducho plávali, tu sa budete topiť v mori zúfalstva. Mapy sú väčšie, pribudlo mimozemšťanov a niekoľkofázových teroristických misií. Tie sú obzvlášť náročné na správne plánovanie – mať dostatok výbavy vo vašej ponorke (hlavne munície) bolo kľúčové. Zabudnúť na to znamenalo veľmi rýchlu a bolestnú smrť. Ako sa hovorí, pod vodou nikto nepočuje váš krik. Teda až na to zrevanie vašich vojakov, keď ich mimozemšťan rozpára sonickou zbraňou. A faktu, že to pod vodou nie vždy funguje ako pod vodou. Áno, máme tu rozdielne hĺbky, ktoré ovplyvňujú viditeľnosť na mape (čím hlbšie, tým menej vidíte a to už nehovorím o noci), bublinky všade okolo vašich vojakov... Akurát granáty akosi ignorujú podmorskú fyziku. Ale nad tým si myslím môžeme privrieť oko.


Vďaka týmto malým zmenám sa však zmenilo celkové vyznenie hry a prístup, ktorý k nej musíte mať. Odrazu je všetko viac komplikované, ale neuveriteľne atmosférické. Hudba, ktorá dofarbuje boj v hlbinách, či nočných misiách v prístavoch, ostrovoch a lodiach. Viete, že tam niekde v temných kútoch na vás číhajú podmorské príšery, ktoré sú v príbuzenskom vzťahu k tým minulým. Ale tieto sú ešte viac zvrátené a kruté. Naháňal vám strach chryssalid? Nuž, v Terror from the Deep má svoju alternatívu. Alternatívu, ktoré však neujdete do vzduchu... nemáte ako. Jednak pod vodou všetko pláva a... vaše skafandre sú prispôsobené prevažne vodnému prostrediu. Na suchej zemi vás síce ochránia, ale to je tak všetko...

Viac fázové misie som už tiež spomínal. Peklo, peklo... morské peklo. Mimozemšťania prepadli výletnú loď. Pamätám si svoju prvú záchrannú misiu. Pristáli sme na lodi a začali všetko postupne čistiť. Našťastie vtedy bez lobstermanov a podobných vtipných mimozemšťanov... ostatne jedno z mojich prvých videí na youtube hovorí čo sa stane ak zabudnete čo to znamená lobsterman. No skrátka, vyčistil som celú loď, aby mi hra z čista-jasna oznámila, že sa bude pokračovať. Loď má ešte predsa podpalubie a nejako sa nám tie potvory po nej rozliezli. Prosím? Ale..., ja už asi nemám dostatok munície a dvaja vojaci sú ťažko zranení a... Čo to sakra má byť? Teda poviem vám, to bol len začiatok – dvoj fázové mimozemské kolónie a záverečná misia? Och áno... Radosť a utrpenie hrať.

Na strane druhej, to čo sa dá označiť za pozitívum, môžeme zároveň označiť aj za body kritiky druhého dielu série. Kým na prvom diely pracovali bratia Gollopovci a ich Mythos Games, pokračovanie bolo zhotovené veľmi rýchlo a pod taktovkou interného tímu Microprose. Mythos Games už totiž v tej dobe pilne pracovali na tom čo bude neskôr tretí diel – X-COM Apocalypse. Terror from the Deep je tak UFO: Enemy Unknown krát dva... všetko je väčšie, zložitejšie. Po istej dobe hrania to možno začne pôsobiť trochu frustrujúco. Nehovoriac o tom, že pôvodná hra mala niekoľko bugov, ktoré vám pri nesprávnom postupne vynaliezania zabránili dokončiť hru. Problémy s chodom hry a bugmi rieši OpenXcom, ktorý implementuje hru pre moderné systémy a zároveň opravuje chyby, ktoré pôvodná hra mala. Podpora TFTD je zatiaľ síce iba v beta fáze, avšak ako bolo možno vidieť v prípade môjho live streamu, všetko funguje tak ako má. Aspoň na oko. Je to beta build, a každý‎ deň sa objavuje nový build s opravenými bugmi. Avšak v tomto momente sa tvári TFTD v kombinácii s OpenXcom veľmi hrateľne. Ale ako to v prípade beta verzií býva zvykom – hráte na vlastné riziko a všetky chyby hlásite autorom. :)

Vďaka OpenXcom potom vznikla ešte jedna maličkosť a tou je slovenčina pre Terror from the Deep, ktorej som tak z 90% autorom. Stále sa dolaďuje, ešte nie je definitívna – kde tu treba učesať stavbu viet a niektoré (presne tri, ak si dobre spomínam) popisy skrátiť, pretože sa nezmestia do popisu. Ostatne o tom som kde-čo povedal pri spomínanom streame. Po nainštalovaní hry spolu s OpenXcom, tak budete mať možnosť zahrať si hru v rodnom jazyku. Ak náhodou nevládnete tým anglickým...


Mimochodom, to má privádza k príbehovému pozadiu celej pôvodnej X-COM série, ktorú mám strašne rád. Niečo som už na túto tému už písal i na týchto stránkach. Práve preto som bol trochu sklamaný z nového XCOMu, kedy do toho autori vložili málo predstavivosti a budovanie sveta tak ostalo kdesi na okraji. V ohlásenom pokračovaní to mali možnosť zmeniť a... neviem – podľa mňa tu premárnili príležitosť. Ale nie každému záleží na omáčke okolo, pre mnohých je podstatná surová a nekompromisná hrateľnosť. Terror from the Deep ju má na rozdávanie... aké bude pokračovanie novodobého XCOMu? Nuž, uvidíme.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára