sobota 16. apríla 2011

Prírastok: Dungeons & Dragons Stronghold

Stronghold je jedna z tých hier, ktoré dokážu upútať už pri pohľade na nepohyblivé obrázky. Ešte dnes mám v živej pamäti Bit a samozrejme prvé číslo časopisu Score, ktoré tejto hre venovalo i obálku. Áno, onen rozpixelovaný pán na obale prvého čísla je „evil Mindark“ ultimátny protivník, snažiaci sa položiť na kolená vaše rozkvitajúce kráľovstvo.

O hre Stronghold som už čosi napísal, spomienky na hru, ktorá má akési výnimočné postavenie medzi hrami, na ktoré rád človek spomína. Srdcovka. Nie, určite nemá nič do činenia s infarktom, len je srdcu blízka. Otázkou ostáva, prečo. Čo robí nejakú hru natoľko zaujímavou, že sa vám zaryje hlboko do pamäti a srdca. Nemusí to byť práve spomínaný Stronghold, avšak práve táto hra je zaujímavým príkladom. Nie je totiž tak všeobecne známa ako iné hry. Málokto si na ňu spomenie v rôznych rebríčkoch popularity, či „best of“ staré hry. Ostáva v úzadí, priam až nepovšimnutá. Pritom ja osobne ju radím medzi „srdcové záležitosti“ hernej scény popri takých hrách ako Daggerfall, UFO: Enemy Unknown, Ultima 7, System Shock 2, Gabriel Knight, či Knights of the Old Republic. Za tie roky je to už pekne široký elitný klub hier a Stronghold má v ňom svoje právoplatné miesto.


Pre tých, čo starý Stronghold nepoznajú – je to nie úplne klasická real-time stratégia zasadená do sveta, resp. postavená na jeho pravidlách, Dungeons & Dragons. Nie úplne klasická real-time stratégia znamená, že hra nie je klonom Duny 2. V dnešnej dobe je totiž práve Duna 2 a jej nasledovníci ekvivalentom slovného spojenia „real-time stratégia“. Stronghold je hra, kde hráč stavia svoje fantastické kráľovstvo stojace na maximálne piatich vládcoch (pokojne ich môžeme brať ako členoch panovníkovej družiny) – teda jeden panovník a štyria ďalší lordi. Tieto postavy si vytvára hráč a následne ich v hre reprezentujú ich hrady a špecifické jednotky, ktoré strážia (a obsadzujú) územia v krajine. Hráč potom musí kráľovstvo rozširovať, zveľaďovať a starať sa o jeho obyvateľov – minimálne aby prežili niekoľko prvých zím. Netreba snáď pripomínať, že každé povolanie/rasa mala svoj vlastný – nazvime to – stavebný sloh a niekoľko špeciálnych budov. Lord s povolaním zlodej dokázal napríklad vytvoriť zrkadlá, ktoré veľmi pomáhali v boji proti medúzam.

Celý systém bol relatívne jednoduchý na pochopenie a dokonca i na ovládanie – teda pokiaľ mal človek pri ruke manuál alebo dobrú radu. Pravda totiž je, že som veľmi dlhú dobu túto hru nevedel na sto percent ovládať. A predsa som ju miloval. Problém bol v presúvaní jednotiek, ktoré je síce popísané v manuály, ale za pirátskych čias... Veď viete, bola to divoká doba. Musel som sa spoliehať na automatické presúvanie (a teda rozširovanie) a obranu. Masovo zaútočiť na protivníka som nevedel. Ale aj to k tomu patrilo. Patrilo to k dobe, trochu divokej, ale nostalgicky veľmi príjemnej. Rovnako ako problémy spojené so spúšťaním hry – prvý krát, keď som si ju priniesol domov totiž nešla spustiť. Človek, od ktorého som ju kúpil totiž zabudol na disketu pribaliť crack. Viete si predstaviť to sklamanie keď túžobne očakávaná vec nešla? A nie, nemohol som si hru (resp. crack) stiahnuť z internetu, vtedy to totiž nebola tak samozrejmá výbava domácnosti ako dnes. :-) Nič, bolo treba pár dní počkať (k človeku čo hry predával sa totiž muselo cestovať, nieto internetu, nieto mailov) a potom si užívať kúzelnú hru plnými dúškami (mimochodom, mám taký pocit, že onú kópiu mám ešte do dnešných dní!).







Myslím, že svoj podiel na zapamätanie hodnosti Strongholdu má aj jeho grafické spracovanie. Samotná krajina je stvárnená vo vektorovej grafike, teda je trojrozmerná. Má šírku, výšku i hĺbku. Hráč sa po nej pohybuje skokmi z jednej obrazovky do druhej. To najkrajšie na nej sú však postavičky, domy a stromy...skrátka ten obsah. Malinké „sprity“, roztomilo animované, prechádzajúce sa po obsadenej krajine. Do dnešných dní mi stačí pozrieť si intro a dostávam chuť si aspoň na chvíľu Stronghold zahrať.
Dnes, takmer po dvadsiatich rokoch od vydania sa konečne pozerám na krabicu s originálnou hrou. Pozerám a nemôžem sa vynadívať. Pritom, čo je na nej zaujímavé? Na obale je len fantasy pevnosť a nápis Stronghold, ale... Neviem. Je to zvláštny pocit. Občas sa pristihnem ako sledujem detaily na kresbe obalu. Len tak sa dívam a spomínam a uvažujem o tom, čo nám hovorí krabica o svojom obsahu... o hre.

Spúšťanie pod WinXP
Hra je z roku 1993 čiže plne využíva MS-DOS, takže jediným rozumným riešením je Dosbox, kde beží bez jediného problému.



Stav obalu
Veľmi dobrý, možno by sa dalo povedať až vynikajúci aj keď je trochu vidieť isté prehnutie na vrchnej časti krabice – pravdepodobne ležala v horizontálnej polohe a na nej boli naukladané ďalšie krabice. Čo sa pochopiteľne po nejakom čase na krabici odrazí. Dve diskety vyzerajú byť v poriadku (skutočné testovanie ich ešte len čaká), 27 stranový manuál, data card, kompletný zoznam budov v hre a napokon Summer 1993 update katalógu SSI hier. Mimochodom, nový Stronghold podľa toho stál 59.95$ a prvý Dark Sun až 79.95$ - a netreba snáď dodávať, že vtedy mal americký dolár úplne inú hodnotu ako dnes!

Informácie o hre
Názov: Stronghold
Rok vydania: 1993
Vývojári: Stormfront Studios
Druh: real-time strategy

1 komentár:

  1. Hm,díky za tuhle recenzi (nebo spíš vzpomínku). Tehle kousek musím zkusit, vypadá to skutečně unikátně a v mém tajném staroherním plánu má tahle hra z jistých kryptických důvodů neopominutelné místo. A kdo ví, třeba se dokopu i k nějakému tomu blogísku. :-)

    OdpovedaťOdstrániť