utorok 19. októbra 2010

Gothic a Gothic - značka vs. značka

Vždy som bol toho názoru, že recenzent má mať pri recenzovaní hry trochu širší pohľad na problematiku. Ergo nepozerať sa na hru v tunely, zrakom fanúšika nejakej série, ale vidieť širší obraz celého problému. A keď už sa neviem toho ublíženého pocitu zbaviť, aspoň to prizná niekde v texte recenzie. Keď už za nič iné, aspoň za krásne odhalenie tohto prístupu, môžeme vďačiť aktuálnej hre – ArcaniA: Gothic 4.


Každému súdnemu človeku je hneď od začiatku jasné, že toto nie je Gothic aký jeho hráči poznali. Ako niekedy rád hovorievam – už to nie je hra našich otcov :). Zároveň to však Gothic je, pretože svet a mytológia, v ktorom sa odohráva. Nazvime to neúcta k značke, hľadanie nového obchodného potenciálu, je to pocitovo skrátka úplne iná hra. Robí ju to horšou? Neznesiteľnou, nehrateľnou? V žiadnom prípade, taký detail skrátka nemá vplyv na celkové vnímanie hry. Je skrátka niečím iným.

Mimochodom, už sa vidím ako vyvádzam podobne ako fanatický Gothic dav, keď vyjde first-person „restart“ série XCOM :-), ale do recenzie by som podobné šialenosti neťahal. Je pred vás totiž postavená hotová hra, ktorú treba vnímať nielen v závislosti na pôvodnej značke, ale i na podmienkach trhu. Arcania je totiž v prvom rade určená pre nováčikov, nových hráčov, ktorí ešte k sérii nikdy neprivoňali. A medzi nami, ak niekedy ešte vznikne pokračovanie, je dosť pravdepodobné, že už v názve Gothic ani mať nebude. Tipujem skôr ArcaniA 2, ako nejaký zabudnutý Gothic (čo pravdepodobne fanúšikov série poteší).


Arcania je slušná hra, relatívne prítulná avšak s množstvom všeobecných problémov – nejde o uzavretosť, či otvorenosť hry, skôr o spôsob akým je podávaný, posúvaný príbeh a dôvod existencie hráča v jeho svete. Prines päť, zabi šesť, nájdi tri a celé znova, dokolečka dokola. Napriek tomu má svoje príjemné momenty. Je teda Gothic 4 strašne zlá hra, ktorá sa nedá hrať, jej technické kvality sú na hranici znesiteľnosti a náplň tak otravná, že sa nedá vydržať? Nie, nie je. Len Gothic v zmysle akom ho poznáme to tiež nie je. Okrem toho, hra je to po technickej stránke stabilnejšia a kvalitnejšia ako jej priamy predchodca. Dokonca nástupca prevzal i stupídnu ideu postavy bez minulosti a mena, i keď nie práve najlepšie. Gothic a zároveň ním nie je.

Fanatický fanúšikovia sa s tým len ťažko zmieria. Nemôžu, i keď by mohli byť vďační za ďalší náhľad do ich obľúbeného sveta, to im skrátka nestačí. Lenže, to je presne ten pocit, ktorý mám keď zasnívane hľadím do minulosti. Might & Magic v troskách. Z Wizadry sa stali japonské šialenosti, ktoré nemajú nič spoločné s odkazom, klasikou série. Ultima je len nálepka na podivnej webovej stratégii, ktorá meno len zneužíva a od svojho dedičstva ušla tak ďaleko ako sa len dalo. Je to skrátka len značka, znásilňovaná a zneužívaná. Fanúšikovia už dávno pochopili, že ak chcú zažiť podobný pocit z hry, musia tam, kde sú pôvodný autori myšlienky, série, bárs v inom svete, pod iným menom. Je to len značka, s ktorou si jej vlastník môže robiť čo chce. Smutné, bohužiaľ pravdivé.


Taký je trh.

Hardcore RPG sú už minulosťou.

Bohužiaľ.

Smútok.

Trend.

Smerovanie.

Nehaňte hru za jej značku!

Značka dnes veľa neznamená.

Pozrite sa aká je v skutočnosti, nie aká je (bola) jej značka.

Verdikt?

Na Arcaniu?

Neskôr. V recenzii.

2 komentáre:

  1. Skvelý povzdych, z duše mi hovoríš ;-)

    ... no a ja, ako fanatický Gothic fanúšik po úvodných hodinách v Arcanii, mažem. Inštalujem znova Gothic 2 a chystám sa rozohrať toť nedávno do češtiny preložený mod Velaya ...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Velaya je skvělá volba! Po přečtení Tvého komentáře jsem ji začal poprvé hrát (předtím jsem o módech neměl ani tušení) a je to nádhera, srdce mi bije štěstím :D Není nad starý úžasný pomilováníhodný Gothic 2! Díky!

      Odstrániť