štvrtok 2. októbra 2014

Dojmy: Wasteland 2 po 70 hodinách

Keď vidím tu zeleň, ktorá obrastá každý kút tohto priestoru, aj sa mi trochu cnie za prašnou Arizónou. Stále nie som presvedčený, že rozširovať naše pôsobenie smerom do Kalifornie bol ten najlepší nápad. Jasné, Vargas nemôže ignorovať hrozby, ktoré vychádzali z toho podivného vysielania, ale… Neviem. Čo z toho vzišlo? Sme tu len my - tím Echo… a to je všetko. Okrem toho, mám taký pocit, že tu žije viac bláznov než v Arizóne. Myslím, že zo všetkých komunít, ktoré sme tu navštívili ešte vyznieva Rodia najnormálnejšie. Po toľkých mesiacoch patrolovania už dávno nie sme tá banda začiatočníkov, ktorá sa účastnila pohrebu rangera Aca. A predsa, vždy keď narazíme na Deti citadely či sado-maso katolíkov, tak neviem… Aký to celé má vlastne vôbec zmysel. Žijeme v divnom svete, fakt divnom… (Mick, kapitán rangerského tímu Echo)

Keď som s nadšením malého chlapca pred dvoma rokmi vkladal peniaze do rúk a spoločnosti Braina Farga, mohol som len dúfať, že nebudú vyhodené oknom. V tých dobách prakticky neexistovala hra, ktorá by si cenila herné princípy polovice 90-tych rokov a všetko smerovalo k tomu, že hry budú stále filmovejšie a menej herné. V RPG hrách sa začali presadzovať vopred pripravené charaktery, či jednoliate postavy, ktoré mal hráč len minimálnu šancu ovplyvňovať. A vôbec takmer úplne sa stratila možnosť hrať hru s kompletne vlastnoručne vytvorenou družinou dobrodruhov. Prvú výraznejšiu zmenu v tomto smere priniesol Legend of Grimrock, ale bol v tomto snažení celkom osamotený. Okrem toho, Grimrock bol poctou dungeonom, a tak jeho náplň spočívala v preliezaní temného podzemia, riešení hádanieki a nie v detailnom piplaní sa družiny a interakcie so svetom. Napokon sa niečo stalo. Ťažko povedať či bol spúšťačom práve úspech Fargovho kickstarteru pre Wasteland 2, ale pravda je, že v súčasnosti sa milovník tradičných RPG hier nemá na čo sťažovať. Teda až na fakt, že nebude mať čas to všetko si poriadne zahrať. Pretože, keď sa tieto hry niečím odlišujú od svojich moderných súčasníkov je to ich herná dĺžka. Napriek tomu, že po 70 odohraných hodinách by som mohol pokojne hodnotiť Wasteland 2, stále si na to netrúfam. Moja družina sa dostala do Los Angeles a teraz sa snaží vyriešiť miestnu situáciu, ale vďaka môjmu zvyku preskúmať každý kút mapy a zaistiť si čo najviac informácií pre plnenie jednotlivých questov, bude dokončenie celej hry ešte chvíľu trvať. Preto to čo čítate sú dojmy, dojmy z celkom pokročilého hrania hry, ale stále len dojmy.



Wasteland 2 sa vás nesnaží ohromiť vizuálnym spracovaním. O to zrejme Fargovi ani nešlo, ale snaží sa, aby jej atmosféra a spôsob akým hru hráte bol čo najpestrejší. A to i napriek relatívne jednotvárnemu prostrediu arizónskej púšte. Wasteland 2 ideovo pokračuje tam, kde skončila prvá hra. Z hrdinov prvého dielu sú dnes ostrieľaní rangeri, jeden z nich - Snake Vargas - im dokonca velí. Ale tak ako všetko v tomto svete, ani rangeri nie sú dokonalí. Áno, majú svoje ideály, ale ich rozhodnutia často ovplyvňujú ľudí tým nesprávnym spôsobom. Rozhodnutie opustiť väznicu, ktorá bola pred rokmi ich hlavným stanom, zanechalo na tvári krajiny svoje značky. Porážka robotov a obsadenie Strážcovej citadely, ktorá sa dnes volá Citadela rangerov, bol síce hrdinský a možno prospešný čin, ale veľa dobrého do arizónskeho priestoru nepriniesol. Vargas ma k dispozícii málo ľudí a púštnou krajinou stále putujú blázni, banditi a cvoci. A medzi tým sú v zovretí obyčajní ľudia, ktorí sa nejako snažia žiť svoje obyčajné životy. Do toho všetkého sa ešte na miestnych rádiových vlnách začína šíriť podivné vysielanie, ktoré sa vyhráža zničením všetkých rangerov. Ranger s prezývkou Ace bol vyslaný na misiu zistiť čo sa vlastne deje, avšak ako z výborného hraného intra pochopíte, nebol veľmi úspešný. Skončil roztrhaný na kusy. A tak, aby si overil vašu oddanosť a schopnosti posiela generál Vargas práve váš tím - tím Echo, aby zistil čo sa Aceovi stali a dokončil jeho misiu. Nič nie je tak jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá, a tak vás na vašej ceste bude čakať niekoľko celkom ťažkých rozhodnutí. I keď to záleží na tom, či sa rozhodnete ctiť si hlavnú misiu rangerov alebo sa skrátka stanete len ďalšou vyšinutou bandou vo vyšinutom postapokalyptickom svete. A verte mi, že Arizóna i Los Angeles majú dosť vyšinutých bláznov i bez toho čo sedí za svietiacou obrazovkou a vedie svoj tím ako božské vnuknutie niekam za dobrodružstvom.

Všetko sa však začína vytvorením si družiny dobrodruhov, ktorí sa stanú tímom Echo. Teda môžete si vybrať aj z dopredu pripravených postáv, ale pre všetkých bohov sveta, kto by to robil? Každú postavu môžete špecializovať na rôzne činnosti, k dispozícii je množstvo bojových, technických a pár sociálnych schopností, ktoré vám pomôžu prežiť vo svete po atómovej katastrofe. Je dobré si jednotlivé schopnosti rozumne medzi štyri postavy rozvrhnúť, ale nie je to nutné. Pravda, potom sa nedostanete ku každej možnosti, ktorá sa vám naskytne, ale to nepôjde aj tak. Pokojne môžete hru prechádzať len so zameraním sa na bojové schopnosti, neviem vám zaručiť uspokojivý výsledok vášho príbehu a hladkosť priebehu hrou, ale táto možnosť tu skrátka je. Bohužiaľ opačná možnosť tu nie je. Bez aspoň jednej bojovej schopnosti budete mať v pustine veľmi krátky život. A vaše postavy môžu ľahko umrieť. Vždy je to šanca na ich záchranu, ale ak vykrvácajú alebo ich jednou ranou rozloží energetická zbraň na atómy… to už skrátka nerozkýchajú. Vždy si môžete za svoju postavu nájsť náhradu, ale bude to veľmi ťažké. Najmä ak vás príbeh zavedie až do Los Angeles. Niektoré schopnosti sú potom viac užitočné a iné menej. Každá vám však na niečo bude. Avšak bodov je málo a povyšovanie schopností je celkom drahé, takže si budete musieť veľmi dobre premyslieť ako svoje postavy vystaviate. Úprimne povedané už si naozaj nespomínam, kedy som musel takto perfektne uvažovať o svojej družine - o presnom vyvážení schopností. Opravovanie toasterov vám toho veľa neprinesie, ale možno v nich nájdete niečo čo bude užitočné pre inú NPC postavu a vám to v konečnom dôsledku prinesie toľko vytúžené body skúseností. Nie vždy to vyjde ako si človek predstavuje, pretože ho hra dokáže zradiť. A to hlavne v momente keď sa spoliehate na permanentnú prítomnosť jednej NPC postavy vo vašom tíme. Ale to je práve súčasťou hry a mne sa to páči.


Wasteland 2 je veľká hra, a preto sa jej nemohli vyhnúť ani rôzne väčšie či menšie chyby. Kým v prípade Arizóny bol môj postup relatívne bez problémov - až na malý problém s nedostatkom kanistrov na rádioaktívny materiál, ktorý by mi umožnil špecifický postup hrou - som nezaznamenal väčší prešľap v postupe hrou. V rovnakej oblasti ako kanistre sa mi niekoľkokrát po sebe stalo, že hra spadla - bez zjavnej príčiny. Už sa zdalo, že mi to znemožní ďalší postup hrou, ale ako to býva, potom sa to spravilo samo. Neviem čo bola príčina padania, ani prečo začala, ani prečo odrazu prešla. Potom však už hra nepadla ani raz. Nuž a napokon tu bol ten problém so starým ochranným oblekom proti radiácii, ktorého som sa nemohol nijako zbaviť a tak dlho zavadzal v inventári. Až mi ktosi poradil, že sa ho môžem aspoň prehodiť do príručnej rangerskej batožiny. Aspoň tak. Väčšie problémy si však začnete všímať až po príchode do Los Angeles. Opäť to však nie sú chyby, ktoré by vám znemožnili hru hrať ďalej, ale ukazujú skôr na problém v skriptovaní jednotlivých questov, ktoré môžete plniť rôznymi spôsobmi. Skripty akoby s niektorými variantmi vášho postupu nepočítali. A tak sa môže stať, že niektoré questy začnete rovno od polovice alebo úplného konca a postavy reagujú akoby ste o danom probléme už niečo vedeli. A vy len náhodou máte v inventári potrebný predmet alebo ste niečo spravili mimo plánovaného poradia a skriptovanie si to nevšimlo, resp. si s tým autor nepočítal alebo takúto možnosť prehliadol. Takto splnené questy potom pôsobia trochu mätúco a občas tak dokážu hráča vytrhnúť z ponorenia sa do sveta. Prečo mi ten človek spomína nejakú chorobu, ktorú som nemohol pomôcť vyliečiť, keď ja o žiadnej chorobe neviem? Do čerta, veď ja ani neviem kde tu máte nemocnicu! Vo všeobecnosti sa Los Angeles javí ako menej odladená časť oproti Arizóne. Možno preto, že Arizóna bola súčasťou verejnej bety sú jej chyby viac vychytané a skrátka váha problémov ostala na interne testovanom Los Angeles. Sú to však len moje špekulácie.

Posledným pilierom Wasteland 2 sú potom ťahové súboje. Možno je to ten najdôležitejší pilier celej hry. Samotné súboje možno nie sú tak prepracované ako v špecializovaných hrách ako Jagged Alliance alebo v pôvodných Falloutoch, avšak stále majú v sebe istú dávku strategického uvažovania a potrebu presného rozmiestňovania vašich zverencov. Aj keď to presné rozmiestňovanie býva trochu problematické. Hráč totiž nemá šancu iniciovať bojový režim inak ako vystrelením alebo priblížením sa k protivníkovi. Ak si však tento moment uvedomíte, dá sa z neho takticky ťažiť. Vlastnosť “awareness” určuje dohľad postavy, takže pokiaľ postava dovidí ďaleko, skôr zbadáte protivníkov na mape a môžete sa pripraviť na nastávajúcu konfrontáciu bez toho aby si vás protivník všimol. Potom treba obsadiť správne pozície na mape a jedným dobrovoľníkom vystreliť na protivníka. Má to ďaleko od ideálneho riešenia, avšak možnosť pripraviť sa na súboj a rozmiestniť si svojich zverencov tu - i keď vo veľmi obmedzenej miere - je. Žiaden boj nie je rovnaký, keďže vám do toho zasahujú faktor vlastnej zbrane. Jednak každá z nich potrebuje prebíjanie, a jednak sa každá z nich má tendenciu zasekávať. Teda v prípade, že ju nemáte vyšperkovanú tak, aby sa prakticky nezasekávala. Takmer každú zo zbraní je možné vylepšiť nejakým prídavkom - tu hlaveň alebo optiku, prípadne laserové zameriavanie alebo lepší zásobník. Všetko nejakým spôsobom pozitívne alebo negatívne ovplyvňuje štatistiky zbrane. A vo väčšine prípadov je vizálne viditeľné na samotnej zbrani. Čo sa však už nedá povedať o zbroji pre vašich rangerov. Vlastným rangerom môžete meniť len oblečenie. Na začiatku pri ich tvorbe im vyberiete nejaký vizuál, ktorý však vďaka nájdeným veciam môžete meniť. Alebo v niektorých prípadoch vám nič iné ani neostane. Teda ak nebudete chcieť behať po Pustine s rangermi v spodnom prádle. Nie je nad to, keď vám miniatúrny atómpvý výbuch strhá ošatenie z vášho rangera… pekný detail.




Wasteland 2 rozhodne nie je dokonalá hra. Ktorá hra je? Avšak má všetko čo som od nej očakával od momentu kedy som uvidel kickstarterové pitch video od Briana Farga. Má úžasnú atmosféru - na čom má svoj leví podiel i hudba Marka Morgana, je naplnená množstvom popkultúrnych odkazov, má ťahové súboje, ktoré ma po tých 70+ hodinách neomrzeli a svet, ktorý je miestami tak strašne groteskne prekrútený až dostanete chuť ho nejako napraviť, aby vás tá chuť po niekoľkých stretnutiach prešla. Stojí ten svete ešte za záchranu? InXile bude ešte musieť kde tu niečo zaplátať, to je bez debát, ale to čo vydali je solídna, dobre držiaca hra, ktorá vás bude baviť dlhé a dlhé hodiny.

3 komentáre:

  1. Nice. Dobré čítanie. (len škoda že ten auto-login cez google zlyhal a pôvodný feedback zmizol... alebo nezmizol?)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super skoro-recenzia :)

    S Wastelandom 2 spokojnosť.

    OdpovedaťOdstrániť